می گویند برو مقالاتش را بخوان!

نویسنده
شهرزاد زاهدی

» پدر رشید اسماعیلی در مصاحبه با روز

رشید اسماعیلی، عضو سازمان دانش آموختگان ایران از روز سوم دی ماه در حالی در بازداشت به سر می برد که مقامات قضایی تاکنون ازاعلام اتهام یا اتهامات منتسب به این فعال دانشجویی خودداری کرده اند. خانواده رشید اسماعیلی که روز گذشته موفق به ملاقات با فرزند دربند خود شده اند در مصاحبه با “روز” از آخرین وضعیت این فعال دانشجویی سخن گفته اند.

 همزمان احمد میرزایی،  عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت شعبه اصفهان که به همراه رشید اسماعیلی بازداشت شده بود و روز گذشته با تامین وثیقه، موقتاً از زندان آزاد شده است، در دیدار با خانواده رشید اسماعیلی با توضیح نحوه بازداشت خود و رشید اسماعیلی، از برگزاری نخستین جلسه دادگاه و تفهیم اتهامات وارده خبر داده و گفته است: تقریباً 24 ساعت پس از بازداشت، تفهیم اتهام ما در دادگاه انقلاب اصفهان صورت پذیرفت و پس از طرح اتهام “توهین به رهبری” و “تبلیغ علیه نظام” و نیز استماع دفاعیات ما در این خصوص، قاضی پرونده اقدام به صدور قرار وثیقه برای بنده و رشید اسماعیلی نمود، اما اجرای این قرار به تکمیل بازجویی ها موکول شد.

وی افزوده: در طول مدت بازداشت، دو روز را با رشید در یک سلول سپری نمودیم که این مربوط به سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته می شود. در طول این مدت روحیه رشید را بی نظیر و مثال زدنی دیدم و تصور می کنم با چنین روحیه ای، او به راحتی دوران بازداشت را پشت سر خواهد گذاشت. مصاحبه روزآنلاین با پدر رشید اسماعیلی در ذیل می آید:

 

آقای اسماعیلی ممکن است مختصری از روندی که پرونده پسرتان تا به حال طی کرده است، بگویید؟

رشید روز سوم دی ماه ساعت پنج و سی دقیقه  در پی احضار ستاد خبری اطلاعات استان اصفهان به این مرکز مراجعه کرد، اما پس از آن ساعت11:30 شب تماس گرفت و به ما گفت که مستقیم از آنجا به زندان منتقل شده و از ما خواست که نگرانش نباشیم، روز بعد ما به زندان مراجعه کردیم و مقداری وسایل شخصی از جمله لباس و دارو تحویل دادیم. پس از آن مکررا به ستاد خبری مراجعه کردیم، اما با اینکه برخورد محترمانه ای با ما داشتند، نه اتهام فرزندمان را به ما گفتند و نه مدت زمانی راکه باید در بازداشت باقی بماند.دوشنبه هم رشید طی تماس کوتاهی از زندان از ما خواست که برایش پول و لباس ببریم اما حرف دیگری نتوانست بزند. ما روز پنجشنبه که روز ملاقات زندانی های امنیتی زندان اصفهان است به زندان مراجعه کردیم اما به ما اعلام شد رشید ممنوع الملاقات است. پس از آن و برای پیگیری این کار من به دادگاه انقلاب مراجعه کردم، چون فکر می کردم تنها جایی که ممکن است به ما جواب دهد آنجاست، پیش نماینده دادستان در دادگاه انقلاب رفتم، ایشان مرا به شعبه 12 بازپرسی ارجاع دادند که در آنجا هم بازپرس گفت که به دلیل کثرت مراجعه کنندگان  خسته است و نمی تواند تقاضای مرا بررسی کند و منشی شعبه هم گفت که بازپرس روز شنبه را در مرخصی خواهد بود و روز یک شنبه مراجعه کنید.

 

ولی گویا امروز ملاقاتی با رشید داشته اید ؟

خوشبختانه امروز که مجدداً به دادگاه مراجعه کردیم و نامه ای برای بیان درخواستمان مبنی بر ملاقات با رشید را به بازپرس شعبه ارائه نمودم با مساعدت مقام قضایی و ستاد خبری اطلاعات موفق شدم به اتفاق همسر و یکی از فرزندانم دربند اطلاعات زندان دستگرد به مدت 10دقیقه  با رشید ملاقات نماییم؛  این ملاقات با حضور یک مامورانجام شد و خوشبختانه  وضعیت روحی و جسمی رشید خوب بود.

 

در مراجعات شما به دادگاه و ستاد خبری  در مورد نوع اتهام یا مدت زمانی که رشید باید در زندان بماند چیزی نگفتند؟

خیر، در ستاد پیگیری به من گفتند که اگر می خواهی بدانی جرم پسرت چیست بهتر است بروی در اینترنت و چیزهایی را که نوشته است بخوانی تا بفهمی جرمش چیست، من به آنها گفتم من که با این سن وسال توانایی استفاده از رایانه را ندارم و به اینترنت هم وارد نیستم فقط می دانم همه مسئولان این مملکت همیشه گفته اند که ما در ایران آزادی بیان داریم و من می گویم اگر این آقایان تابع رهبرند، تابع رئیس جمهورند، چرا بچه من را فقط بابت اظهار نظراتش و نوشتن مقاله دستگیر کرده اند؟ وقتی می گویند برو مقالاتش را بخوان یعنی جرمی به جز نوشتن ندارد.

 

آیا شما پیش از این از فعالیت های پسرتان اطلاعی داشته اید؟ فکر می کنید دلیل چنین برخوردی چیست؟

من 32 سال در این مملکت معلم بوده  و در نواحی محروم کار کرده ام، در تمام  مدت خدمتم به جز کارم و پیش برد آن به چیزی فکر نکرده ام، سالها برای تربیت و پرورش فرزندان این کشور زحمت کشیده ام و در تمام طول این 68 سالی که عمر از خدا گرفته ام از فرزندانم هیچ توقعی به جز درس خواندن و پیشرفت علمی نداشته ام، رشید پسر بسیار با استعدادی بود و فکر می کنم مشکل این است که تحمل این بچه  با استعداد را ندارند، یادم هست که یک بار در مدرسه به او گفته بودند که باید موهایت را کوتاه کنی و او برای اینکه این کار را نکند به قانون اساسی متوسل شده و حرفش را پیش برده بود. در تمام طول تحصیلش همینطور باریک بین و تیزهوش بود و نسبت به اطرافش بی تفاوت نبود، حالا هم که به گفته خودشان جز نوشتن جرمی ندارد پس چنین رفتاری در خور او نیست.

 

اقدام بعدی که در نظر دارید چیست؟

خوب ظاهرا به جز مراجعه به مقامات قضایی کار دیگری نمی توانم بکنم، به ما گفته اند که وکیل هم نیاورید ولی من تلاشم را می کنم که وکیلی در پرونده معرفی شود چون می خواهم برای پسرم وکیل بگیرم، در ستاد خبری به من گفتند که پسر شما مهمان ماست و حالش خوب است من نمی دانم این چه مهمانی است که در آن این چنین اجبار وجود دارد.  من فقط خواستار این هستم که مطابق با موازین قانونی با فرزندم برخورد شود و می خواهم بدانم جرم او چیست؟  علاوه بر آن من به دلیل تربیت مذهبی و اعتقاداتی که دارم کاری را که همه وقتی از انسان ها مایوس می شوند انجام میدهند، می کنم یعنی  توسل به خدا و ائمه اطهار.

 

در پایان صحبت خاصی دارید؟

فرزندان و جوانان سرمایه های یک کشور هستند و من به عنوان یک معلم باز نشسته می دانم چه زحماتی کشیده می شود تا یک جوان تحصیل کرده و دانا به جامعه تحویل داده شود و این چنین برخوردها در خور و شایسته جوانان فهمیده ما نیست. امیدوارم هرچه زودتر اجازه بدهند که رشید به جمع خانواده برگردد و من و مادرش از نگرانی نجات پیدا کنیم.