جمهوری اسلامی ناقض حقوق بشر است

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور از انتقاد سازمان ملل

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، روز دوشنبه اظهار داشت که رییس جمهور جدید ایران، حسن روحانی، به وعده های خود دایر بر دادن آزادی های بیشتر به هموطنان اش عمل نکرده و این درحالی است که تعداد اعدام ها نیز در این کشور به شدت افزایش یافته.

حسن روحانی که در زمان کمپین انتخاباتی اش به عنوان یک شخصیت میانه رو معرفی شد، توانست با قدرت های جهانی به یک توافق مقدماتی درخصوص برنامه هسته ای ایران دست یابد، ولی شاید به دلیل تحمل نکردن “تندروهای” جمهوری اسلامی، به اصلاحات مهمی که مورد نظر رأی دهندگان اش بود عمل نکرد.

بان کی مون در گزارشی که به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شده به موضوع استفاده گسترده از صدور حکم اعدام در ایران، به ویژه در چارچوب قاچاق مواد مخدر و همچنین برای موارد سیاسی، اشاره کرد. وی همچنین خواستار آزادی زندانیان سیاسی شد.

بان کی مون در ادامه افزود: “دولت جدید در بهبود و حمایت از آزادی بیان و آزادی عقیده اقدام قابل توجهی علی رغم وعده هایی که در کمپین انتخاباتی اش و پس از آن شنیده می شد، انجام نداده.”

وی گفت ایرانیانی که با خط مشی رسمی حکومت به مخالف برخیزند، همچنان در معرض دستگیری و تعقیب قضایی قرار دارند.

ازسوی دیگر، او از آزادی ۸۰ زندانی سیاسی، به ویژه نسرین ستوده، که از ماه سپتامبر تاکنون انجام شده قدردانی کرد، ولی خاطرنشان ساخت که مهدی کروبی و میرحسین موسوی، نامزدهای ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹، همچنان در حصر خانگی بسر می برند، بدون اینکه جرم آنها محرز شده باشد.  

 

“آزادی فوری”

او همچنین خواستار “آزادی فوری” عبدالفتاح سلطانی و دیگر مدافعان حقوق بشر شد: محمدعلی دادخواه و محمد سیف زاده “تنها به این دلیل که حق خود در آزادی بیان و آزادی در گردهمایی را انجام داده بودند دستگیر شده اند”.

در دسامبر ۲۰۱۳، تعداد ۳۵ روزنامه نگار در ایران زندانی بودند. در همان ماه، ۱۶ کاربر اینترنتی نیز دستگیر شدند.

در رابطه با صدور حکم اعدام، بین ۵۰۰ تا ۶۲۵ نفر در سال گذشته اعدام شدند که ۵۷ مورد آن در ملاء عام انجام شده. طی ۱۵ روز اول ماه ژانویه نیز بیش از ۴۰ نفر اعدام شدند. 

بان کی مون خاطرنشان کرد: “دولت جدید مواضع خود را درخصوص اجرای حکم اعدام تغییر نداده و به نظر می رسد که از خط مشی دولت های قبلی جمهوری اسلامی که به شدت بر صدور حکم اعدام برای مبارزه با جرایم تأکید می ورزیدند تبعیت کرده است.”

به گفته دبیر کل سازمان ملل، علی رغم تقاضاهای بسیار، حکومت تهران از سال ۲۰۰۵ تاکنون به هیچ یک از بازرسان سازمان ملل در زمینه حقوق بشر اجازه ورود به ایران را صادر نکرده.

قرار است احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به ایران، گزارش خود را طی روزهای آینده چاپ کند.

منبع: نوول ابزرواتور، ۱۱ مارس