حمله گروه های فشار به وزیر خاتمی

لیلا طیری
لیلا طیری

» علیرغم تضمین امنیت برنامه های سیاسی از سوی وزارت کشور

هفت سال وزیر کشور بود اما آخر هفته در قرچک ورامین اما از سوی لباس شخصی هایی که یک نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس و امام جمعه قرچک هدایتشان را به عهده داشتند مورد حمله قرار گرفت. عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت سیدمحمد خاتمی برای سخنرانی به قرچک شده بود، هجوم افرادی که می خواستند مانع از سخنرانی او مرتضی الویری شهردار دوران اصلاحات تهران شوند باعث شد عمامه اش بر زمین بیفتد و در عکس هایی که از او منتشر شده عمامه بر سر ندارد. خبرگزاری ایلنا مهاجمان را دلواپسان معرفی کرده، منتقدان تند توافق هسته ای و مخالفان دولت حسن روحانی.

نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، حاضر در مجلس که یکی از نماینده های جبهه پایداری، تشکل تندروی مخالف توافق هسته ای و مخالف دولت است گفته که معترضان به “حضور دو نفر از عناصر فتنه” اعتراض داشتند و ربطی به موسوی لاری نداشت و البته اینکه: اطرافیان آقای موسوی لاری سعی داشتند تا این اعتراض آرام را با گاز اشک‌آور و… به یک درگیری تبدیل کنند.

او تایید کرده که در میان معترضان حضور داشته. “لعن علی عدوک یا حسین، کروبی، موسوی و میرحسین” و همچنین مرگ بر فتنه گر شعرهایی بود که مهاجمان سر می دادند.

علیرغم تلاش مهاجمان برای برهم زدن مراسم اما سخنرانی موسوی لاری برگزار شده و براساس گزارش خبرگزاری ایلنا، او در سخنرانی خود گفته است: تفکری که بگوید فقط باید از من پیروی کنی، تفکری داعشی است. راهی را نرویم که چهره جمهوری اسلامی را همچون داعش جلوه دهیم.

روز گذشته اما بهروز نعمتی، یکی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت مجلس از لغو عضویت نقوی حسینی در این فراکسیون خبر داده، هرچند گفته که لغو عضویت او به اتفاقات ورامین ربطی نداشته است.

مقامات دولتی اما گفته اند که با مهاجمان برخورد خواهند کرد. روابط عمومی استانداری تهران از تشکیل کمیته ای برای رسیدگی به این موضوع خبر داده و حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور به خبرگزاری ایلنا گفته است که وزیر کشور به استاندار مربوطه دستور داده عوامل، آمران، معاونان، مباشران و مشاوران اتفاقی که در قرچک رخ داد٬ هرچه زودتر شناسایی و معرفی شوند.

مسعود مرسل پور، فرماندار قرچک ورامین هم گفته که نقوی حسینی “هیچ تفاوتی با دیگر افرادی که تجمع غیر قانونی کرده‌اند، ندارد. بنابراین آقای نقوی هم تحویل دستگاه قضایی می‌شود و ما این مساله را گزارش می‌کنیم. چراکه ما دنبال این هستیم که متخلفان را شناسایی و با آنها برخورد کنیم.”

او گفته: “ما از کسی که خود را نماینده می‌داند، توقع چنین رفتارهایی نداریم. یک نماینده مجلس چه گونه می‌تواند در حالی که خودش در دستگاه مقننه است و قانون وضع می‌کند، کار غیر قانونی کند؟”

به گفته فرماندار قرچک ورامین “نقوی حسینی تمام توان خود را نشان داد. توانش فقط جمع کرد ۵۰ نفر بود و این حرکت اتفاقا برای خودش هم بد شد”.

مرتضی الویری، شهردار سابق تهران هم دیگر سخنران در همایش اصلاح طلبان ورامین بود. او گفته است: ما انتظار داریم جریان‌های قانون شکن خللی ایجاد نکنند. در راه که می‌امدیم به من گفتند که برگردیم. آقای لاری به من زنگ زدند و گفتند شهر را بسته‌اند.

هرچند مقامات دولتی اعلام کرده اند با مهاجمان برخورد خواهند کرد و وزات کشور اعلام کرده که امنیت برگزاری مراسم ها و برنامه های سیاسی را تضمین می کند اما روز گذشته سخنرانی مصطفی کواکبیان در شهر اندیمشک به دلیل تهدید گروههای تندرو لغو شد. خبرگزاری ایلنا گزارش داده که معترضان حدود ۱۰۰ نفر بوده اند و با وجود آنکه فرماندار اندیمشک در جمع معترضان حاضر شده و به سوال‌های آنها پاسخ داد، معترضان تهدید کردند اگر مراسم لغو نشود٬ احتمال دارد حادثه‌ای مشابه حادثه شیراز رخ دهد.

اشاره این خبرگزاری به حمله مهاجمان به علی مطهری. نماینده مجلس شورای اسلامی در شهر شیراز است. سخنرانی صادق زیبا کلام هم هفته گذشته به همین شکل در شهر دزفول لغو شده بود.