حداد عادل عمار ِ رهبرشد

نویسنده
نازنین کامدار

» رئیس شدن برای کوتاه آمدن

غلامعلی حداد عادل، پدر همسر مجتبی خامنه ای خود را برای ریاست مجلس نهم نامزد کرد. او در نشست شبانه “ هم اندیشی اصولگرایان مجلس نهم” نامزدی خود را در برابر علی لاریجانی اعلام کرده و البته افزوده است که از “ساکتین فتنه” برای همراهی در این انتخاب انتظاری ندارد.

اصطلاح “ساکتین فتنه” از سوی راستگرایان تندرو در مجلس در توصیف علی لاریجانی و باهنر به کار می رود؛اصطلاحی که هفته گذشته با واکنش تند این دو مواجه شد.

تقلای حداد عادل برای ریاست مجلس نهم، به نشست شبانه “هم اندیشی اصولگرایان مجلس نهم” محدود نیست؛این فعالیت حتی از قبل از برگزاری انتخابات نهم شروع شده و همچنان ادامه دارد.در همین راستا او روزشنبه در کنار مهدوی کنی در یک همایش حکومتی به نام “نظریه بیداری اسلامی”هم حاضر شد تا نشان دهد حمایت این روحانی راستگرا برای ریاست را در اختیار دارد.

حداد که ریاست وی بر مجلس توسط مجتبی خامنه ای طراحی شده، همچنین در جلسه اعلام موجودیت فراکسیون موسوم به “پایداری”( منتسبین به مصباح یزدی) شرکت کرده تا نشان دهد با حمایت تمامی گروه های محافظه کار اقدام به نامزدی برای ریاست مجلسی کرده که به تعبیر برخی تحلیل گران قرارست “گوش به فرمان ترین مجلس پس از انقلاب” باشد.

همزمان روز گذشته، حجت الاسلام جلالی، رئیس دفتر مصباح یزدی هم با رجانیوز گفت و گو و رسما اعلام کرده مصباح طرفدار رای آوردن حداد عادل است.

 

نشست راستگرایان به نفع حداد

خبرگزاری فارس درباره نشستی که حداد عادل طی آن نامزدی خود برای ریاست بر مجلس را اعلام کرده، نوشته است: “هم اندیشی منتخبان مجلس نهم با حضور 153 نفر از منتخبان این مجلس از جبهه متحد اصولگرایان، جبهه پایداری و مستقل ها با سخنرانی غلامعلی حداد عادل کاندیدای ریاست مجلس نهم برگزار شد. در هم اندیشی منتخبان مجلس نهم که شنبه شب در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با نماز مغرب و عشاء به امامت آشتیانی نماینده قم آغاز شد، علیرضا زاکانی دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و نماینده منتخب تهران در مجلس نهم به مهمانان خوشامد گفت. پس از خوشامدگویی زاکانی نمایندگان در گروه های 5 نفره روی سن آمدند و هر کدام 5 دقیقه درباره ضرورت های مجلس نهم صحبت کردند. لزوم تشکیل فراکسیون فراگیر اصولگرایان، همچنین تحول در هیئت رئیسه مجلس و ریاست غلامعلی حداد عادل از محورهای اصلی سخنرانی ها در این همایش بود”.

فارس افزوده است: “مرتضی آقاتهرانی منتخب تهران در مجلس از جبهه پایداری، احمد سالک نماینده اصفهان از جبهه متحد، اسماعیل کوثری نماینده تهران و کاندیدای مشترک جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایان، حسین قاضی زاده منتخب اول مردم مشهد در مجلس نهم همچنین جعفرزاده منتخب اول شهرستان رشت که به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده بود و نیز منتخبانی از شیراز و دیگر شهرهای بزرگ کشور از جمله سخنرانان این همایش بودند. پایان بخش هم اندیشی منتخبان مجلس نهم سخنرانی حداد عادل بود. وی به طرح نکاتی از مجلس ششم پرداخت و اشاراتی به مجالس هفتم و هشتم کرد”.

بنا بر این گزارش، حداد عادل در سخنرانی خود در این نشست شبانه علاوه بر اعلام کاندیداتوری، به ماجرای ابطال 700 هزار رای در انتخابات مجلس ششم توسط احمد جنتی که با هدف جلوگیری از ورود علیرضا رجایی، فعال سیاسی ملی-مذهبی به مجلس و جایگزینی حداد انجام شد، اشاره کرده و گفته است: “زمانی که آراء را اعلام می‌کردند، بنده در لیست 30 نفره‌ای بودم و در آن لیست نفر 20 یا 22 شده‌ بودم که هر 8 ساعت یک بار رادیو آمار را اعلام می‌کرد. همه در آن لیست سر جایشان بودند و تنها من و یکی دیگر آرام، آرام پایین می‌آمدیم. بالاخره در نتایج نهایی بنده 33 و آن نفر دیگر 29 شدیم. پس از باز شماری 700 صندوق توسط شورای نگهبان جزء 30 نفر شدم. زمانی که مجلس ششم افتتاح شد، همه نشسته بودند که من وارد شدم و از جلوی نمایندگان عبور کردم و در انتهای مجلس در جایی که خالی بود، نشستم. چندی بعد یکی از نمایندگان به بنده گفت زمانی که وارد مجلس شدید، کسی که تو را نمی‌شناخت و فقط عکس تو را دیده بوده، از همان ابتدا به طور مداوم به شما فحش و ناسزا می‌داد. همین که خدا آن مجلس را به این مجلس تبدیل کرده است، جای شکر دارد، از این رو ما باید مددکار رهبری باشیم؛ رهبری که قبولش داریم و زهد و تقوایش بر کسی پوشیده نیست”.

این در حالیست که حداد عادل در انتخابات مجلس نهم نیز آرای کمی داشت تا جایی که بر اساس آمارهای رسمی در ۲۵ حوزه حتی یک رای هم نداشت.با این حال وی به عنوان نفر اول انتخابات تهران به مجلس اسلامی راه یافت.

گفتنی است علیرضا رجایی، منتخب مردم تهران در مجلس ششم از سال گذشته تاکنون در بازداشت به سر می برد.

حداد عادل در ادامه نامزدی خود را اینچنین اعلام کرده است: “پس از سکوت 4 ساله در مقطع تبدیل مجلس هشتم به مجلس نهم احساس تکلیف کردم و اگر تا روز رای‌گیری زنده باشم، داوطلب ریاست مجلس می‌شوم ولو اینکه غیر خودم کسی به من رأی ندهد؛ بنده نزد خدا حجت دارم و شما هم حجت دارید و به آن عمل کنید”.

حداد عادل همچنین به “ساکتین فتنه” که تداعی کننده رقیب وی علی لاریجانی است اشاره کرده و گفته ازآنها انتظار همراهی ندارد.

وی تلویحا مشی اداره مجلس در صورت انتخاب شدن را “کوتاه آمدن” معرفی کرده و با اشاره به تنش موجود بین دولت و مجلس گفته است: “رابطه تقابل با دولت باید به رابطه تعامل با دولت بدل شود البته همه این مسئله در دست مجلس نیست اما در آنجایی که مصلحت نظام اقتضاء می‌کند، برای کاستن از تشنج و اختلاف رئیس مجلس کوتاه بیاید چراکه رهبری فرمودند اگر طرف دیگر کوتاه نیامد، شما کوتاه بیاید”.

 

حداد عادل: رسانه ها مرا مسخره می کنند

او همچنین از اینکه به دلیل برخی سخنانش از سوی رسانه هایی که آنها را “هواداران فتنه” و “اصلاح طلب” نامیده، مورد تمسخر قرار می گیرد ابراز نارضایتی کرده است.

گفتنی است، او به تازگی به عنوان “حَکَم” تلاش کرد تا سعید مرتضوی را از ریاست سازمان تامین اجتماعی منصرف کند و سپس مدعی شد که “مرتضوی به او قول شرف داده که کنار برود”، اما مرتضوی این ادعای وی را “دروغ” خواند؛امری که حداد عادل را با تمسخر رسانه ها به عنوان یک چهره “دست نشانده” و “نا وارد” رو به رو کرد.

 

نشست 153 نفره یا 70 نفره؟

همزمان با مانور تبلیغاتی حداد عادل برای ریاست بر مجلس، یک عضو شرکت کننده در نشست شبانه” هم اندیشی اصولگرایان” به خبر آنلاین گفته تعداد حاضران در این نشست بسیار کمتر از ادعای خبرگزاری فارس بوده است.

بنا به گزارش خبر آنلاین، محمد‌علی بزرگواری، نماینده بویراحمد در مجلس گفته است: “تعداد شرکت‌کنندگان در نشست حامیان حداد عادل در حوزه هنری تا ساعت 22 شب بیشتر از 75 تا 80 نفر نبوده است. این جلسه بی‌موقع گذاشته شده بود و خود دوستان برگزار‌کننده هم یک عده‌ را انتخاب کردند و اجازه صحبت به ما را ندادند. جمعیت شرکت‌کننده در این نشست از 75 تا 80 نفر بیشتر نمی‌شد. بخشی از شرکت‌کنندگان هم نماینده نبودند و کسانی بودند که کار‌های اجرایی را انجام می‌دادند البته از منتخبین مجلس نهم و نمایندگان کنونی مجلس هم عده‌ای در جلسه بودند”.

بنا بر این گزارش، برخی از خبرنگاران پارلمانی نیز در فیس بوک و توئیتر فاش کرده اند که طی روزهای اخیر جزواتی در حمایت از حداد عادل با عنوان “عمار ِ رهبر” در بین راهیافتگان مجلس نهم پخش شده که طی آن علی مطهری و علی لاریجانی “ساکتین فتنه” لقب گرفته اند و از غلامعلی حداد عادل به “ولایتمداری که به دنبال اجرای منویات رهبری است” یاد شده است.

 

حمایت مصباح یزدی از پدر زن مجتبی

همچنین به نوشته رجانیوز، مصباح یزدی نیز از طریق حجت الاسلام جلالی،رئیس دفتر خود به راهیافتگان توصیه کرده که برای ریاست مجلس به حداد عادل رای دهند.

رئیس دفتر مصباح گفته است: “جبهه پایداری از ریاست آقای لاریجانی بر مجلس نهم حمایت نخواهد کرد و همان طور که آقای دکتر لنکرانی، سخنگوی این جبهه بیان کرد، آقای دکتر حداد عادل را برای ریاست مجلس مناسب تر می داند، اما در عین حال از موضع گیری دوگانه دوستان جبهه متحد گلایه مندیم و متأسفیم که چرا اینقدر دیر به استدلال های جبهه پایداری رسیدند”.