هاشمی از ریاست مجلس خبرگان حذف می‌شود؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» به دنبال عدم حضور در نمازجمعه خامنه‌ای

در آستانه برگزاری اجلاس جدید مجلس خبرگان و انتشار نظریات اکبر هاشمی رفسنجانی در سایت شخصی وی، حملات حامیان حکومت به رئیس این مجلس حکایت از عزم جدی مخالفان برای پایین کشیدن وی از عرصه ریاست مجلس خبرگان دارد.در همین راستا از یک سو خبر از آن داده اند که “هاشمی اجازه دارد نماز جمعه بخواند” و از سوی دیگر رسانه های حامی دولت پیش بینی کرده اند که “انزوا طلبی هاشمی رفسنجانی و اصرار بر اشتباهات پیشین، وی را از ریاست مجلس خبرگان نیز به کناری بگذارد.”

مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران دیروز ضمن سخنانی اعلام کرد به هاشمی رفسنجانی “اعلام شده است”  که می‌تواند خطبه‌های نماز جمعه تهران را بخواند و “منعی در این جهت نیست”.

این برای نخستین بار است که یکی از مقامات نزدیک به رهبر جمهوری‌اسلامی، درباره حضور هاشمی در نماز جمعه سخن می‌گوید. آخرین باری که هاشمی در نماز جمعه شرکت کرد، بیست و ششم تیرماه سال گذشته بود؛نمازجمعه ای که پس از اعراضات مردمی به انتخابات برگزار و با استقبال حامیان جنبش سبز روبه‌رو شد و آن را نمازجمعه سبز نامیدند. اما سخنان هاشمی در خطبه‌های نمازجمعه، و همچنین برخوردهای حاکمیت با حاضران در دانشگاه تهران، باعث بروز ناآرامی شد. بعد از آن نماز جمعه، هاشمی رفسنجانی دیگر در نماز جمعه تهران حضور نیافت. پس از آن دفتر وی اطلاعیه‌ای منتشر کرد که براساس آن رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور “جلوگیری از درگیری احتمالی” در نماز جمعه  تهران شرکت نخواهد کرد.

سخنان هاشمی‌رفسنجانی در نماز جمعه اما با انتقاد گسترده رسانه‌های حامی دولت مواجه شد. آن‌ها وی را از جمله “سران فتنه” دانستند که انتشار نامه‌اش به رهبر جمهوری اسلامی، چند روز پیش از آغاز انتخابات، سرآغاز اعتراضات خیابانی بوده است. پس از آن آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری‌اسلامی نیز وارد میدان شد و از “مواضع دوپهلوی برخی خواص” انتقاد کرد و خواستار موضع‌گیری شفاف آن‌ها شد.

هاشمی در آخرین نماز جمعه خود تاکید کرده بود که نخست باید اعتماد را به عنوان “هدفی مقدس” به مردم بازگرداند و کل اجزای حکومت باید در چارچوب قانون عمل کنند. رییس مجلس خبرگان همچنین گفته بود افرادی که در جریان ناآرامی‌ها بازداشت شدند، باید آزاد شوند و “نباید به خاطر زندانی بودن عده‌ای، دشمنان ما را استهزا کنند.” او همچنین به سرکوب رسانه‌ها در ایران اعتراض کرده و گفته بود رسانه‌هایی را که با استفاده از قانون مجوز گرفته‌اند، نباید محدود کرد.

پس از آن نیز هاشمی چند بار در دیدارهای مختلف اعلام کرد نظرش درباره وقایع امروز کشور، همان سخنانی است که در نمازجمعه بیان کرده و عمل به آنها را راه حل برون‌رفت از وضعیت فعلی کشور می‌داند.

بدین ترتیب بود که تابستان گذشته رضا تقوی، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، اعلام کرد  حضور هاشمی‌رفسنجانی در نماز جمعه، بستگی به نظر رهبر جمهوری اسلامی خواهد داشت.

مدتی بعد اما، یکی از نزدیکان رییس مجلس خبرگان اعلام کرد وی به دلیل نگرانی بابت نبود شرط “عدالت”، از حضور در نماز جمعه خودداری می‌کند.تیمور علی‌عسگری، نماینده مشهد در مجلس هفتم و مشاور هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، به نقل از رییس مجمع تشخیص مصلحت درباره علت عدم حضور در نماز جمعه، گفته بود: “اگر من به نماز جمعه بروم و واقعیت‌ها را بیان نکنم کتمان شهادت کرده و از عدالت می‌افتم.”

علی عسگری همچنین درباره عدم حضور هاشمی در نماز جمعه، پس از خطبه های وی در تیرماه سال گذشته،  گفته بود “در جو کنونی ایشان ترجیح می‌دهند خطبه‌ای که شرایطش پرداختن به مسایل سیاسی و واقعیت‌های روز جامعه است را نخوانند.”

عسگری همچنین از قول هاشمی افزوده بود که: “عدالت امام جمعه اقتضا می‌کند که از روی انصاف، علم و دقت مشکلات و مسایل مبتلابه را بیان کرده و تحلیل ارائه دهد. اگر مسایل را بیان کنم باعث ناراحتی برخی خواهد شد، اگر هم نگویم باعث سلب عدالت من می‌شود. بنابراین هر که از من در خصوص حوادث اخیر سئوال می‌کند می‌گویم گفتنی‌ها را در همان نماز جمعه آخر گفتم.”

هاشمی‌رفسنجانی دو هفته نیز پیش در جمع تعدادی از فعالان دانشجویی تاکید کرد که مواضع او در خصوص مسائل کشور، همان نکاتی است که در آخرین خطبه‌های خود در نماز جمعه تهران اعلام کرده و هنوز به آن مواضع اعتقاد دارد.

 

حذف از خبرگان

از طرف دیگر، در حالی که هفته‌های آینده شاهد برگزاری اجلاس مجلس خبرگان خواهیم بود، تلاش‌ها برای حذف هاشمی از ریاست این مجلس همچنان ادامه دارد.

به موازات تلاش برخی گروه‌های اصول‌گرا برای کاندیدا شدن آیت‌الله مهدوی‌کنی در انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان، مجتبی ذوالنور نیز خبر از احتمال حذف هاشمی از ریاست مجلس خبرگان داد.

وی گفت: “خبرگان رهبری خودشان تشخیص خواهند داد و عمل خواهند کرد، البته مردم می‌توانند از نمایندگانشان در مجلس خبرگان رهبری مطالبه داشته باشند.”

ذوالنور در عین حال در سخنان خود هاشمی را به “ستون فتنه” تشبیه کرد: “در فتنه سال گذشته، فتنه‌گران اساس نظام، مقدسات و ولایت‌فقیه را هدف قرار دادند و متاسفانه آقای هاشمی هم به ستون طرفداران این خیمه تبدیل شده است”.

از طرف دیگر، وب‌سایت رجانیوز نیز، با انتشار تحلیلی درباره عدم حضور هاشمی در نماز جمعه هفته گذشته - که به امامت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد - با اشاره به عدم حضور هاشمی در نمازجمعه 29 خرداد سال گذشته، آن را نشانی از این مساله دانست که هاشمی “با اراده شخصی قصد منزوی کردن خود و کناره‌گیری”  دارد.

رجانیوز همچنین نوشت: “پیش‌بینی می‌شود این انزوا طلبی هاشمی رفسنجانی و اصرار بر اشتباهات پیشین، وی را از ریاست مجلس خبرگان نیز به کناری بگذارد.”

رجانیوز در حالی این پیش‌بینی را مطرح کرده است که روز دوشنبه، با انتشار متن کامل سخنان حجت‌الاسلام پناهیان، نوشته بود: “چشم جهانیان به جلسات مجلس خبرگان که در آینده نزدیک تشکیل می‌شوند، خواهد بود… ما چه انتظاری داریم؟ ما انتظار داریم مجلس خبرگان در جهت تقویت رهبری آن کار ی را بکند که تا به حال نکرده، یعنی کاری بکند که لکه ننگین فتنه 88 برای همیشه پاک و فضا برای آینده‌ای بهتر فراهم شود”.

پیش از این روزنامه کیهان نیز، خبر از “غرق شدن و نابودی” هاشمی داده بود: “اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه همچنان به مواضع خود در تیرماه 88 معتقد است، در تناقض با دیگر اظهارات وی مبنی بر اطاعت از رهبری به عنوان حجت شرعی و عقلی قرار دارد. از سوی دیگر 19 ماه پس از آغاز فتنه بزرگ، اکنون معلوم شده که مساله فتنه‌گران نه انتخابات و پیروزی این نامزد یا آن نامزد بلکه ستیزه جویی با اسلام و حذف آن از حاکمیت، معارضه و فحاشی علیه حضرت امام خمینی و میراث بزرگ ولایت فقیه و قانون اساسی، تخطئه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، و میدانداری به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و نهایتا نیز به رسوایی و حرمت شکنی بزرگ در عاشورای سال 88 منجر شد و تودهنی لازم را از ملت بصیر ایران دریافت کرد. با این اوصاف تاکید آقای هاشمی رفسنجانی بر اینکه همچنان در تیرماه 88 (یک ماه پس از انتخابات) متوقف مانده و حوادث روشنگر و عبرت آموز 7ماهه و 18ماهه پس از آن را نمی‌بیند، بسیار سئوال برانگیز به نظر می رسد و از این واقعیت حکایت می کند که جریان ترتیب دهنده فتنه به عنوان جریان در حال غرق شدن و نابودی، در تلاش است آقای هاشمی را نیز با خود هم سرنوشت کند یا با قربانی کردن وی، موقتا فرصتی برای نجات از نابودی پیدا کند.”

دفتر هاشمی‌رفسنجانی اما، چند روز پس از آن، با انتشار قسمت‌هایی از مصاحبه هاشمی با روزنامه کیهان در سال 82، مسئولان این روزنامه را “در رسم مشابه بنی‌صدر” دانست.