خامنه‌ای در طول روز چه می کند؟

نویسنده
نیما فرح آبادی

» زندگی رهبرجمهوری اسلامی اززبان محافظش

یکی از محافظان رهبر جمهوری اسلامی گفت آیت الله خامنه ای در طول روز بیشتر به سه عمل ورزش، تعلیم و تربیت و تهذیب و عبادت مشغول است. به گفته این محافظ، رهبر جمهوری اسلامی این سه عمل را به جوانان توصیه کرده و خودش نیز بیشتر به آنها اشتغال دارد.

او گفت: “ایشان [آیت الله خامنه ای] حدود یک تا یک‌ونیم ساعت پیش از نماز صبح بیدارند که تهجد و عبادت شخصی ایشان است. روزهایش هم با هم فرق می‌کند، شبیه به هم نیست‌. ایام هفته فرق می‌کند. یک روز آقا بیشتر نماز می‌خوانند،‌ یک روز بیشتر قرآن می‌خوانند، یک روز بیشتر دعا می‌خوانند، یک روز بیشتر ذکر می‌گویند.”

آخرین شماره ماهنامه “امتداد” که با این محافظ رهبر جمهوری اسلامی مصاحبه کرده، نام او را “غلام شاه پسندی” عنوان کرده است.

در ماه های اخیر برخی از نشریات و رسانه های نزدیک به دفتر آیت الله خامنه ای، گفته ها و خاطراتی را به نقل از تعدادی از اعضای تیم حفاظت از رهبر جمهوری اسلامی منتشر کرده اند که در آنها تلاش شده تا با زبانی غیر رسمی، از او شخصیتی مهربان و صمیمی به تصویر کشیده شود.

محافظ آیت الله خامنه ای درباره ورزش مورد علاقه او گفته: “بعد از نماز صبح،‌ ایشان هفته‌ای سه روز را کوهنوردی می‌کنند و حداقل بین چهل‌وپنج تا شصت دقیقه به سمت بالا حرکت می‌کنند. این مسیر را حدود نیم ساعت تا چهل‌وپنج دقیقه برمی‌گردند.”

شاه پسندی با بیان اینکه “بعضی از مواقع کوه‌هایی دورتر هستند” گفته که برای اینکه این دوری مسافت به “وضعیت کاری ایشان لطمه نزند، آقا آن ساعت که باید تهجد و نماز و عبادت شخصی خودشان باشد را‌ می‌آیند بیرون و در طول مسیر عبادتشان را انجام می‌دهند.”

او همچنین به مشکلات “امنیتی” برای کوهنوردی های رهبر جمهوری اسلامی نیز اشاره کرده است: “از نظر امنیتی ما نمی‌توانیم از یک کوه استفاده کنیم؛ دشمن هم این‌قدر می‌فهمد که به ما ضربه بزند. هرجا که کوه و بلندی‌ای هست و توی تهران است، آقا استفاده می‌کند؛ از بی‌بی‌ شهربانو شهر ری گرفته تا تمامی نقاط کوه‌های سمت شمال تهران؛ توی ولنجک، کوه دربند و هر کوهی، اختصاصی نیست که ما یک کوه خاصی را برویم؛ بله دو سه جای اختصاصی هم داریم، آن‌جاها هم می‌رویم.”

 

ساعات کاری پس از نماز

محافظ رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه آیت الله خامنه ای نماز صبح را در دفتر خود می خواند و اعضای دفتر و محافظان اش نیز با او نماز می خوانند، گفته که ساعات کاری او روزها پس از نماز آغاز می شود.

شاه پسندی در این خصوص گفته: “اگر ملاقات داشته باشند،‌ ملاقات با صبحانه شروع می‌شود. وقتی هفت صبح با آقا ملاقات هست،‌ صبحانه‌شان را هم با آقا می‌خورند. بعد از خوردن صبحانه و کار اداری، تا نماز ظهر، آقا توی دفتر است. اذان که گفته بشود، هر کاری که وجود داشته باشد، وسط سخنرانی هم که باشد،‌ آقا قطع می‌کنند، می‌گویند نماز را بخوانیم بعد بیاییم؛ نماز اول وقت.”

او افزوده که اگر این جلسات ادامه داشته باشد، رهبر جمهوری اسلامی “نهار را با آن افراد جلسه، توی دفتر میل می‌کنند. اگر توی دفتر، ملاقاتی نبود، بین ساعت نماز تا یکی دو ساعت بعد از نماز، چون فاصله بین منزل آقا و دفتر به اندازة ده‌، بیست قدم است، در منزل غذایشان را می‌خورند، استراحت‌شان را می‌کنند، مجدد اولین برنامه‌ای که دارند ساعت سه بعد از ظهر، چهار بعدازظهر است. ایشان می‌آیند در داخل دفتر هستند و مواقعی که بعدازظهر جلسه خاصی نباشد، ایشان توی کتابخانه شخصی‌شان به مطالعه می‌پردازند.”

پیش از این نیز یکی از محافظان رهبر جمهوری اسلامی روایتی از “ضدحفاظت ترین” کار آیت الله خامنه ای بیان کرده بود که به گفته او در خیابان مجیدیه تهران رخ داده است.

این محافظ که نامش مشخص نیست در خاطره خود که سایت مشرق (از سایت های نزدیک به سپاه پاسداران) آن را منتشر کرد، نوشته بود که آیت الله خامنه ای یک بار در ورودی خانه ای در خیابان مجیدیه (از محلات شرق تهران) و در حالی که مردم او را می دیدند، برای دقایقی ایستاده است.

آیت الله خامنه ای به ندرت در اماکن عمومی حاضر می شود و برابر گزارش ها، حضور هر از چند گاه او در اماکن عمومی با تمهیدات گسترده و دقیق امنیتی و حفاظتی از روزها قبل همراه است.

محافظ بی نام رهبر جمهوری اسلامی در آن مصاحبه گفته بود چون مادر خانواده که از کشته شدگان ارمنی جنگ ایران و عراق بوده، پس از شنیدن اینکه قرار است رهبر جمهوری اسلامی به خانه آنها بیاید “غش” کرده بوده و دخترانش نیز “لباس مناسب” به تن نداشتند، آیت الله خامنه ای مجبور شده دقایقی در ورودی خانه آنها بایستد تا صاحبخانه بیاید و به او اجازه ورود بدهد.

او همچنین اضافه کرده بود که عموی خانواده نیز پس از آنکه وارد منزل شد تا در غیاب مردان فامیل، با رهبر جمهوری اسلامی همصحبت بشود، “تا آقا را دید، مرد.”

مسئولیت حفاظت از آیت الله خامنه ای به عهده واحد ویژه ای از سپاه پاسداران به نام “سپاه حفاظت ولی امر” است. این واحد، نیروی نظامی و امنیتی ویژه ای است که تک تک اعضای آن با معرفی حفاظت و اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گزینش و تایید واحد امنیتی دفتر رهبر جمهوری اسلامی که زیرنظر حجت الاسلام اصغر حجازی قرار دارد، انتخاب می شوند.

 

زندگی با پول قرض کردن می‌گذرد

روایت های فراوانی توسط روحانیون و مقامات نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی درباره ساده زیستی و زندگی معمولی آیت الله خامنه ای نقل شده است.

به عنوان مثال مدتی پیش یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری خبر از آن داده بود که رهبر جمهوری اسلامی برای گذراندن مخارج روزمره زندگی ناچار است از دیگران پول قرض کند.

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری از استان اصفهان با بیان این مطلب افزوده بود که “مخارج زندگی” آیت الله خامنه ای “بسیار کم” است اما “بسیاری از مردم کشور خبر ندارند و آگاه نیستند که ایشان چقدر ساده زندگی می‌کنند.”

عضو مجلس خبرگان رهبری در این خصوص به خاطره ای از حجت الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر آیت الله خامنه ای استناد کرده و به نقل از او آورده بود: “آقا بعضی اوقات از من پول قرض می‌کنند. با اینکه وجوهات و پولهای زیادی در اختیار ایشان است؛ اما یک ریال برای استفاده‌های شخصی مصرف نمی‌کنند. گاهی احتیاج پیدا می‌کنند، از من پول قرض می‌کنند تا بعد بتوانند قرضشان را بدهند.”

این در حالی است که مخالفان رهبر جمهوری اسلامی او و برخی فرزندانش را به فساد سیاسی و اقتصادی متهم می کنند.

آنها کنترل اکثر منابع مالی و اقتصادی ایران و پروژه های عظیم بخش های مختلف مانند انرژی، ساخت و ساز، بانکداری، بازار بورس و… توسط نهادهای زیر نظر آیت الله خامنه ای همچون سپاه پاسداران، بنیاد مستضعفان و جانبازان، بنیاد شهید، صدا و سیما و مانند این را که رقمی ده ها هزار میلیارد تومانی در سال برآورد می شود، از نشانه های فساد اقتصادی شخص رهبر و خانواده او عنوان می کنند.

پیش از این غلامعلی حدادعادل، پدر همسر مجتبی خامنه ای با رد همه این اتهامات گفته بود که خانواده رهبر جمهوری اسلامی پاکدست ترین و ساده ترین زندگی ممکن را دارند.

او همچنین با دفاع از داماد خود گفته بود که “کار آقا مجتبی فقط عبادت و فقاهت” است.

به گفته او، این اخبار و شایعات کار “دشمنان انقلاب و اسلام و ایران” است که سعی می کنند “چهره های پاک را در نظر مردم زشت جلوه دهند.”