این اتهامات احمقانه و نامعقول است

لوریان لوژور
لوریان لوژور

» گزارش لوریان لوژور از واکنش واشنگتن پست

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز دوشنبه این ادعا که روزنامه نگار زندانی این روزنامه جاسوس سازمان سیا است،”نامعقول و غیرمنطقی” خواند.

این روزنامه به اخبار منتشر شده ازسوی خبرگزاری نیمه رسمی فارس واکنش نشان داد: روزنامه نگار جیسون رضاییان به دلیل انتقال اطلاعات اقتصادی به نهاد جاسوسی آمریکا مجرم شناخته شده.

مارتین بارون، سردبیر روزنامه واشنگتن پست، در بیانیه ای گفت: “هرگونه اتهام از این نوع غیرمنطقی و صرفاً نتیجه توهمات نادرست است.”

او در ادامه افزود: “ما مجبوریم بار دیگر خواسته خود دایر بر آزادی جیسون را به دولت ایران تسلیم کنیم و درعین حال از وکیل او بخواهیم که یک دفاع محکم از او به عمل آورد.”

این درحالی است که واشنگتن پست روز سه شنبه اعلام کرده بود جیسون رضاییان مورد بدرفتاری قرار گرفته و دسترسی وی به وکیل مدافع بسیار محدود است.

مارتین بارون اظهارات لیلا احسان، وکیل مدافع وی را که گفته بود می تواند “در هر لحظه” با موکل خود ملاقات کند تکذیب کرد.

بارون “نبود دسترسی به هرگونه مشاوره قضایی طی ۹ ماه اخیر” برای جیسون رضاییان را به شدت مورد مؤاخذه قرار داد و آن را “غیرقابل قبول” دانست.

مارتین بارون در این بیانیه آورده است: “جیسون رضاییان هیچ گونه صحبت اساسی و اصولی با لیلا احسان نداشته. تنها صحبت آنها چند هفته پیش، قبل از آنکه لیلا احسان وکیل رسمی او شود، در دفتر یک قاضی انجام شده بود. آنها اجازه نداشتند در مورد پرونده جیسون و یا موارد اتهام او صحبت کنند. و این درحالی است که اتهام جیسون مشخص هم نیست.”

جیسون رضاییان، روزنامه نگار ایرانی-آمریکایی، در ژوئیه ۲۰۱۴ توسط حکومت تهران دستگیر و از آن تاریخ تا تاکنون در زندان بسر می برد، ولی تا این لحظه هیچ اتهامی به صورت رسمی به او وارد نشده است.

به نوشته واشنگتن پست، قرار است جیسون رضاییان هفته آینده به مدت یک ساعت با وکیل خود ملاقات داشته باشد تا استماع دادرسی خود را برای دادگاه‌اش که در اوایل ماه مه برگزار خواهد شد آماده کند.

خبرگزاری نیمه رسمی فارس روز یکشنبه براین نکته تأکید ورزید که وی به اتهام جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی مورد محاکمه قرار خواهد گرفت. فارس نوشته که این روزنامه نگار متهم به “فروش اطلاعات اقتصادی و صنعتی” به سازمان سیا است.

سردبیر روزنامه واشنگتن پست در جای دیگری از بیانیه نوشته است: “این روزنامه نگار هیچ کار بدی انجام نداده، ولی از زمان دستگیری اش در تاریخ ۲۲ ژوئیه سال گذشته متحمل بازجویی های وحشتناکی شده، ماه ها در سلول انفرادی بسر برده، و درحال حاضر در شرایط بسیار سخت که بر سلامتی اش نیز تأثیر گذاشته بسر می برد.”

این درحالی است که ایران و آمریکا از زمان انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ و بحران گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران با یکدیگر روابط دیپلماتیک ندارند. در آن زمان، حبس دیپلمات های آمریکایی ۴۴۴ روز به طول انجامید.

منبع: لوریان لوژور، ۱۴ آوریل ۲۰۱۵