آماده باش نظامی؛ دیدار با موسوی و رهنورد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» بی‌خبری مطلق از مهدی و فاطمه کروبی

در حالی که به گفته مشاور مهدی کروبی هیچ خبری از وی و همسرش در دست نیست، فرزندان موسوی نوشتند با مادر و پدر خود ملاقات کرده اما زندانبانان از آنها خواسته اند کاملا سکوت کنند. از سوی دیگر یک مقام آگاه به “روز” گفته به دنبال دستگیری سران جنبش سبز، در روزهای اعتراض، سیزده‌هزار نفر از نیروهای ناجا در آماده‌باش کامل به سر می‌برند و روزانه به آن‌ها یک میلیون ریال حقوق داده می شود؛ این جدا از نیروهای لباس شخصی و بسیجی ای است که در این روزها در خیابان ها حاضر می شوند.

سایت کلمه –ـ نزدیک به میرحسین موسوی –ـ با انتشار نامه فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، خبر داد برخی از اعضای خانواده این دو تن، به دیدار آن‌ها رفته‌اند.

آن‌گونه که در این نامه آمده این دیدار سه‌شنبه هفته پیش ـ همزمان با تظاهرات روز زن ـ انجام شده، اما خبر آن روز گذشته منتشر شده است. یک منبع آگاه به روز گفته است ۱۳ هزار نیروی نظامی در این روزبه حال آماده باش در آمده بودند.

پیش از این اخبار غیررسمی، حکایت از محدودیت‌های مختلفی برای فرزندان موسوی و رهنورد داشت. براساس این اخبار، آنان از اظهارنظر درباره وضعیت پدر و مادر خود، تا پیش از برخی “هماهنگی‌ها” منع شده اند.

سایت کلمه، پیش از این نیز از انتشار خبر دو تماس تلفنی میرحسین موسوی با اعضای خانواده خود، در روزهای نخستین حصر وی خودداری کرده بود. پس از آن نیز با انتشار خبری، به نقل از منابع آگاه مدعی شد که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، به همراه همسران‌شان به زندان حشمتیه منتقل شده‌اند، اما چندی بعد این خبر را تکذیب کرد. این در حالی است که پیگیری‌های خبرنگار “روز” نشان داده است که موسوی و رهنورد برای یک روز از منزل خود خارج شده و سپس به آن برگشته‌اند.

 

فرزندان موسوی و رهنورد: پدر و مادرمان بر عهد خود وفادارند

فرزندان موسوی و رهنورد، در نامه خود، با اشاره به گذشت یک ماه از حصر والدین خود، برای نخستین بار از “خانه امنی در منطقه دماوند” نام برده‌اند که پدر و مادرشان گویا مدتی هم در آن‌جا بوده‌اند. آنان در نامه خود درباره چگونگی این دیدار نوشته‌اند: “پس از هفته‌ها بی‌خبری مطلق، روز سه شنبه مورخ ۸۹/۱۲/۱۷ طی تماس‌های جداگانه تلفنی مقام‌های امنیتی با خاله و عمویمان، آن‌ها جهت توضیحات احضار شدند. اتفاقی مشابه برای تنها یکی از ما دختران نیز افتاد. در این ملاقات‌های امنیتی، گفته شد که امکان دیدار با والدین برای تنها او ممکن شده است. به خاله و عمو نیز این پیشنهاد ارائه می‌شود که مورد قبول قرار نمی‌گیرد”.

این نامه با اشاره به برخی از شروط برای این دیدار، نوشته است: “بعد از گرفتن قول و قرار و تاکید بر مطرح نکردن مباحث سیاسی وارد خانه‌ای که در پاستور بود شده و پس از گذشتن از حیاط این خانه که پر از نیروهای امنیتی و ونی با شیشه های سیاه بود، وارد تنها اتاق خانه شدیم. پدر و مادر را که مشخص بود که از این ملاقات بی‌خبر بودند، با هیجانی غیر قابل وصف در آغوش کشیدیم”.

این نامه با اشاره به شرایط امنیتی در منزل موسوی و رهنورد آورده است: “آزاردهنده‌تر از ده جفت چشم نیروهای امنیتی که از دیوار شیشه‌ای مارا زیر نظر داشتند، فرد امنیتی بود که حق به جانب و گویی که جزوی از اعضای خانواده است، میان ما نشسته بود و با اظهارنظرها ادامه حرف‌ها را به دلخواه خود خاتمه می‌داد”.

فرزندان موسوی و رهنورد، همچنین با اشاره به “ضیافت شاهانه‌ای بود که با میزی پر از میوه وچای و نوشیدنی‌های متنوع” که “به احتمال قریب یقین برای مقصودی تبلیغاتی آماده شده” آورده‌اند: “پدر با حساسیت ویژه‌ای تاکید کرد که روز بیست و پنجم بهمن، یعنی آغاز بی‌خبری ما از آن‌ها در یورش ماموران امنیتی به خانه بسیاری از اسناد و مدارک دوران نخست وزیری که نمی‌بایست جز دست ایشان باشد، به همراه حجم قابل ملاحظه ای از اوراق و کتاب‌ها وسی‌دی‌ها مادرم که محصول یک عمر تلاش و تدریس در دانشگاه‌های هنری بوده است، ضبط گردیده است. در این یورش شخصی‌ترین اشیا خانه از جمله آلبوم‌های شخصی نیز مورد بازرسی قرار گرفت. اما با این همه مطمئن شدیم که پدر و مادر جدی‌تر از گذشته بر عهد خود با مردم وفادارند”.

فرزندان موسوی و رهنورد، در پایان نامه خود آورده‌اند: “پس از اتمام این ملاقات محدود و غیرطبیعی از ما مصرانه خواسته شد که در این باره کاملا سکوت کنیم. فشار نیروهای امنیتی برای مسکوت نگه داشتن این موضوع برای ما ابهام برانگیز است. انگیزه‌ها و دلایل پنهان و آشکار و استفاده‌های احتمالی از آن هرچه باشد، اجبار زندان‌بانان برای تن دادن به این ملاقات، پیروزی بزرگی برای مردم ایران است. ما هم‌چنان بر غیرقانونی بودن این حصر و محدودیتهای اعمال شده تاکید داریم. ما نزدیک دو سال است که دوشادوش هم این راه را پیموده و نگاه امیدوار خود را به فرداهای روشن سبز دوخته‌ایم از این رو وظیفه خود دانستیم که شما خواهران و برادران عزیز را نیز در جریان این ملاقات قرار دهیم و سکوت در مورد این ملاقات را بیش از این صلاح ندانستیم”.

 

واحدی:از کروبی هیچ خبری نداریم

خبر دیدار فرزندان موسوی و رهنورد با والدین خود در حالی منتشر می‌شود که محتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی، اعلام کرده است  خانواده کروبی هیچ خبری از وضعیت مهدی و فاطمه کروبی ندارند.

پیش از این و اواخر هفته گذشته، سایت سحام‌نیوز ـ– نزدیک به مهدی کروبی - به نقل از فرزندان وی نوشته بود: “خانواده مهدی کروبی شب گذشته مطابق هر روز مجددا به منزل والدین‌شان مراجعه نمودند و علیرغم زدن در منزل و انتظار برای پاسخگویی، هیچ کسی اقدام به باز نمودن در منزل و یا پاسخگویی نشد. تنها نکته قابل تامل، روشن بودن چراغ های پارکینگ و ورودی ساختمان و یکی از اتاق های خواب و اتاق نشیمن منزل بعد از 18شب خاموشی مطلق بود”.

اعضای خانواده کروبی، با اشاره به این اتفاق، افزوده بودند: “هنوز هم معتقدیم که پدر و مادرمان در یک عملیات بازداشت – ربایش به محل نامعلومی منتقل شده‌اند و اگر هم بر اساس فشارهای فراوان داخلی و خارجی و اقدامات قهرمانانه ملت، به خانه باز گردانده شوند تا آن‌ها را در منزل نبینیم فریب اقدامات حکومت را نخواهیم خورد. ضمن آنکه این تغییر مکان را به معنای پایان بازداشت آنها تلقی نخواهیم کرد”.

اکنون مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی نیز اعلام کرده است: “حوالی نیمه شب پنجشنبه وقتی فرزندان مهدی کروبی به منزل مراجعه کردند چراغ اتاق نشیمن آقای کروبی که اتاق مطالعه ایشان هم هست و چراغ ورودی ساختمان و پارکینگ روشن بوده است؛ در حالی که پیش از این به اندازه نور یک شمع نیز نوری دیده نمی‌شد.این حدس ایجاد شده است که به دنبال فشارهای بسیار زیاد بین‌المللی و مقاومت مردم در داخل، حکومت تصمیم گرفته نظرش را عوض کند و احتمالا‌ آقای کروبی و همسرش را به خانه برگرداند و بعد هم مثل سایر دروغ‌هایشان بگویند از اول در منزل بودند”.

مشاور مهدی کروبی تصریح کرده است: “این‌که آن‌ها در منزل، حشمتیه یا زیرزمین منزل رهبری فرقی نمی‌کند؛ آنها زندانی غیرقانونی جمهوری اسلامی هستند چراکه نه دادگاهی بوده و نه وکیلی حضور داشته است و تنها بر اساس دستوری که با مباشرت آقای وحید اجرا شده آنها منتقل و زندانی شدند”.

مشاور مهدی کروبی با بیان اینکه رئیس قوه قضاییه همانطور که خودش گفته در این مورد تصمیم‌گیر نیست، تصریح کرد که “فقط رهبر جمهوری اسلامی” در این مورد تصمیم می‌گیرد که به گفته او چنین اقداماتی را تنها از روی “استیصال” انجام داده است.