لاریجانی بان کی مون را به رقص سیاسی متهم کرد

نویسنده
شیرین کریمی

» خشمگین از سازمان ملل و گزارشگر حقوق بشر

چند هفته پس از انتشار گزارش سوم گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، رئیس مجلس نهم روز چهارشنبه با انتقاد از دبیر کل سازمان ملل وی را به “رقص سیاسی”، “گزارش پراکنی” و “یاغی گری” متهم کرد. او این اظهارات را یک هفته پس از آن بیان می کرد که رئیس دستگاه قضائی گفته بود در ایران “مطلقا” اعدام سیاسی نداریم و وزارت خارجه نیز گزارش مذکور را “تکراری” توصیف کرده بود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس جمهوری اسلامی روز گذشته در صحن علنی پارلمان، احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، را به “یاغی گری” متهم کرد. او همچون دیگر سران نظام خشمگین از گزارش سوم شهید گفت :” جدای از اینکه این گزارش هیچ سنخیتی با مبانی سازمان ملل در حفظ حقوق انسانی و احترام به تکثر فرهنگ ها ندارد، به عکس نوعی از یاغی گری بین المللی را ترویج و تثبیت می کند.”

علی لاریجانی در داخل ساختار حکومت یک محافظه کار میانه رو به شمار می آید اما به اتخاذ مواضع بسیار تند علیه غرب مشهور است. با همین خصلت است که وی بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل را، که بالاترین چهره حقوقی بین المللی شناخته می شود آشکارا به “رقص سیاسی” متهم کرده است. او می گوید این کار باعث شده تا “هویت سازمان ملل” به سخره گرفته شود.

 

توقع دارید هم جنس گرایی را قانونی کنیم؟
استدلال رئیس مجلس جمهوری اسلامی که دکترای فلسفه غرب دارد این است که سازمان ملل باید بر اساس مبانی خویش “احترام به فرهنگ ها” را دنبال کند. احمد شهید در گزارش اخیر خود به شدت از افزایش اعدام ها در ایران، نقض حقوق اقلیت ها مذهبی و قومی و همچنین شکنجه زندانیان سیاسی انتقاد کرده است. لاریجانی توضیح نداده آیا این رفتار های حاکمیت بخشی از فرهنگ مورد نظر وی است یا خیر اما پرسیده است: “لابد توقع دارید وحشی گری مدرن امروز غرب در همجنس بازی را به صورت قانون درآوریم؟”

از قضا احمد شهید در گزارش دوم خود به نقض حقوق هم جنس گرایان در ایران هم اعتراض کرده بود. هم جنس گرایی در قوانین جمهوری اسلامی جرمی سنگین به شمار می آید، و مجازات آن برای نخستین بار صد ضربه شلاق و در صورت تکرار “اعدام” است.

علی لاریجانی از اینکه سازمان ملل و گزارشگر آن در امور ایران به چنین احکامی معترض اند برآشفته است. او می گوید: “مایه تاسف است که سازمان ملل به جایی رسیده است که گزارشگر آن قانون مجازات اسلامی را امری پنداشته است که مخل حقوق بشر است.”

احمد شهید در گزارش اخیر خود از اعمال “تبعیض” علیه اقلیت های قومی عرب و آذری هم انتقاد کرده و همچنین از جمهوری اسلامی خواسته است تا “ درباره ادعاهای مربوط به شکنجه روانی و جسمانی و محرومیت از موازین قانونی زندانیان در این کشور تحقیق کند.”

احمد شهید که مسلمان و وزیر سابق امورخارجه مالدیو است، اواخر بهار سال گذشته توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان گزارشگر ویژه مسائل حقوق بشر در ایران انتخاب شد.

گزارش پیشین احمد شهید اسفند سال ۹۰ منتشر شد. در آن زمان هم انتشار گزارش دوم گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، خشم مسئولان قضائی، دولتی و نمایندگان مجلس خبرگان و مجلس جمهوری اسلامی را در پی داشت. مقامات حکومتی که پیش از این تاکید کرده بودند گزارشگر ویژه سازمان ملل را به ایران راه نخواهند داد، با عباراتی چون “جاسوس”، “گرگ صفت” و “عامل محافل صهیونیستی” از احمد شهید یاد کردند. گزارش هفت ماه پیش شهید از موارد نقض حقوق بشر در ایران همچون شوک الکتریکی، ضرب و شتم زندانیان، تهدید به تجاوز جنسی، آزار و اذیت بستگان مخالفان توسط حاکمیت پرده برداشته بود.

 

محمد جواد لاریجانی: شهید ستاره سینما است

در آن زمان محمد جواد لاریجانی مشاور بین الملل رئیس قوه قضائیه –ـ آیت الله صادق لاریجانی ـ در مقر اروپایی سازمان ملل در سوئیس با انتقاد شدید از انتشار گزارش جدید گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران به طور تلویحی احمد شهید را متهم به “وابستگی‌های نمایان به گروه‌های تروریستی” کرده و خواستار آن شده بود تا سازمان ملل گزارشگری به تهران بفرستد که “دستاوردهای علمی و پیشرفت‌های فوق العاده جوانان ایرانی را در ساخت ماهواره و ارسال آن به فضا را برای مردم دنیا گزارش کند.”

بزرگترین برادر لاریجانی ها گزارشگر ویژه سازمان ملل را که مسلمان است فردی معرفی کرده بود که مانند “ستارگان سینما” عمل می کند. او تصریح کرده بود: “گزارشگر ویژه در انجام وظیفه خود در ترسیم چهره ای واقعی از وضعیت ایران به جهانیان ناتوان بوده و به جای اینکه وظایف اصلی خود در این زمینه را به درستی انجام دهد، مانند ستارگان سینما اقدام به مصاحبه با رسانه های مختلف کرده است.”

 محمد جوادلاریجانی که در ماه های اخیر به زمین خواری متهم شده است پیش از این کشته شدن شهروندان معترض به انتخابات بحث برانگیز سال ۸۸، زندانی شدن خانگی رهبران سیاسی جنبش سبز و همسرانشان، دستگیری صدها تن از معترضین و همچنین روزنامه نگاران و فعالین مدنی، شکنجه روحی و فیزیکی بازداشت شدگان را تکذیب کرده و گفته بود جمهوری اسلامی نه اعدام دارد نه زندانی سیاسی.

 

صادق لاریجانی: مطلقا اعدام سیاسی نداریم

هفته پیش برادر کوچک و رئیس وی، آیت الله صادق لاریجانی، نیز در تکمیل حرف محمد جواد لاریجانی و خطاب به احمد شهید گفت: “در جمهوری اسلامی ایران مطلقا اعدامی سیاسی نداریم.”

قاضی القضات جمهوری اسلامی در حالی از قید “مطلقا” استفاده کرده است که حداقل چهار جوان عرب ایرانی ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ در استان خوزستان در جنوب غربی ایران اعدام شدند. این چهار قربانی، که سه تن از آن‌ها برادر بودند، در پی اعتراض‌های گسترده فروردین ۱۳۹۰ در مرکز استان اهواز، و شهرهای دیگر استان، به همراه شماری دیگر دستگیر شده بودند.

از سوی دیگر تاکنون چندین زندانی کرد در سال‌های اخیر اعدام شده‌اند، در حال حاضر نیز حداقل ۱۶ زندانی سیاسی کُرد در زندان‌های مختلف در زیر حکم اعدام به سر می‌برند، شماری از زندانیان در زندان اوین و ده تن از آن‌ها در بند ۳۵۰زندان اوین به اعدام محکوم هستند. از جمله آنها زندانیان عقیدتی مثل کارشناسان برنامه نویسی سعید ملکپور ، احمدرضا هاشم پور و مهدی علیزاده فخرآباد ، و چند زندانی سیاسی متهم به داشتن ارتباط با سازمان مجاهدین خلق هستند، از جمله عبدالرضا قنبری ، عضو فعال کانون صنفی معلمان، که درخواست عفو او رد شده است.

در حالی که سازمان ملل چنین قوانینی را “بی رحمانی و غیر انسانی” می خواند اما علی لاریجانی، نیز همچون برادر بزرگتر و کوچکتر خود می گوید این قوانین را تغییر نخواهد داد. او خاطرنشان کرده است: “اگر صدهزار بار هم گزارشگر بی توجه شما چنین گزارش هایی تهیه کند به اندازه ارزنی در اراده ملت و نمایندگان آنان تاثیر نخواهد گذاشت.”

لاریجانی معتقد است دبیر کل سازمان ملل متاثر از ایالات متحده به نقض حقوق بشر در ایران معترض است و به او هشدار می دهد: “راهی که شما می روید ممکن است به خاطر نفوذ آمریکا موفق شوید چند صباحی از این گزارش ها در فضای بین المللی پراکنده نمایید ولی مطمئن باشید اساس سازمان ملل را متزلزل کرده اید.”

 

کیهان: شهید گمارده است

پیشتر روزنامه کیهان نیز در شماره پنجم مهر خود احمد شهید را یک “گمارده” توصیف و تصریح کرده بود: “گمارده های آنها( دشمن و نظام سلطه) مانند احمد شهید به قول معروف بند را به آب می دهند. اقدام اخیر آقای احمد شهید در صدور یک بیانیه مشترک با هدف اتهام نقض حقوق بشر به ایران در سپتامبر ۲۰۱۲ در حالی است که هیچ توجیهی برای این کار نداشته است و تنها خواسته از فضای این ماه که به مجمع عمومی سازمان ملل گره می خورد یک بهره برداری رسانه ای نماید.”

 

وزارت خارجه: گزارش شهید تکراری است

گفتنی است هفته پیش دستگاه دیپلماسی دولت احمدی نژاد نیز شاکی از آنچه گزارشگر ویژه سازمان ملل پیرامون نزاع حاکمیت با حقوق شهروندانش منتشر کرده، متذکر شده بود:” متاسفانه ( در گزارش شهید) نه تنها اصول اولیه بر حسب مقررات و رویه‌های بین‌المللی رعایت نشده بلکه محتوای گزارش نیز حاوی مطالب تکراری و مغرضانه بوده و کاملا سیاسی است.”

وزارت خارجه در برابر همه موارد نقض حقوق بشر که در گزارش مذکور آمده تنها گفته است: “حاوی ادعاهای تکراری است.”

یکی از دلایل بی اعتنایی حاکمیت به موارد مطرح شده در گزارش 23 صفحه ای این است که ”منابع ادعاهای وی نیز متاسفانه گروه‌های معاند و مخالف نظام بوده است که حاصل آن گزارشی تصنعی و به دور از واقعیات جامعه ایران شده است. از این رو است که ادعاهای وی فاقد سندیت و وجاهت لازم حقوقی و قانونی است.”

از سوی دیگر جمهوری اسلامی همچون همیشه دست عوامل خارجی را در نگارش این گزارش دخیل دیده است: “آنچه واضح و روشن است و مفاد گزارش نیز حکایت از آن دارد، تاثیرپذیری آن از سیاست‌های خصمانه آمریکا و متحدانش در غرب است.”