توافق، نیازمند اراده سیاسی است

نویسنده
حسین محمدی

» ظریف در آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای:

مذاکره میان جمهوری‌اسلامی و اعضای گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران پیش از رسیدن به تاریخ ضرب‌الاجل توافق هسته‌ای در وین آغاز شد.

هم‌زمان با ورود مسوولان کشورهای مذاکره‌کننده به وین، ایرنا نوشت که عباس عراق‌چی و مجید تخت‌روانچی، دو عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با  ویلیام برنز  و وندی شرمن، و دیپلمات آمریکایی گفت‌وگو کردند. مذاکرات سه‌جانبه‌ای نیز با حضور این دو طرف و  مقام‌های اتحادیه اروپا برگزار شد.

هم‌زمان محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، نیز در یک “ناهار کاری” به مذاکره با کاترین اشتون، سرپرست مذاکره‌کنندگان گروه ۱+۵ پرداخت.

ظریف پس از مذاکره با اشتون، گفت که بعد از “صحبت‌های خوبی” که دو طرف داشته‌اند تنها “به اراده سیاسی نیاز است تا به نتیجه برسیم”.

ظریف پیش از دیدار با اشتون گفته بود که برای رسیدن به توافق نیاز به “اراده سیاسی برای اتخاذ تصمیم سخت” از سوی طرف مقابل وجود دارد.

وی بحث اصلی درباره مذاکرات را چنین توضیح داده بود: “بحث اصلی که مدت‌ها وقت همه ما را گرفته، حدود غنی‌سازی یعنی میزان و نحوه اوج گرفتن غنی‌سازی به سمت تامین نیازهای صنعتی و سوخت نیروگاه بوشهر بوده است نه اصل غنی‌سازی. موضوع تحریم‌ها هم مورد اختلاف است چون گرایشی در کشورهای غربی به ویژه مقامات آمریکایی بوده که فکر می‌کنند تحریم‌ها برایشان منفعتی داشته و  راه‌حل است”.

ایران و گروه ۱+۵ پیش از این توافق‌نامه‌ای را امضا کرده بودند که به دو طرف تا سوم آذرماه سال جاری مهلت می‌داد به توافق جامع هسته‌ای دست یابند. توافقی که همه مذاکره‌کنندگان رسیدن به آن را سخت توصیف کرده‌اند.

هفته گذشته و با میانجی‌گری عمان، مذاکراتی در مسقط بین ظریف،‌جان کری و کاترین اشتون برگزار شد. هدف از برگزاری این مذاکرات تلاش برای رسیدن به توافق جامع عنوان شده بود.

با این حال به نظر می‌رسد مسوولان جمهوری‌اسلامی پس از برگزاری این مذاکرات، از آن راضی نبوده‌اند. حسن روحانی، رییس‌جمهوری، پس از پایان گفت‌وگوها در مسقط گفته بود که  “امیدواریم همه کشورهای عضو گروه ۱+۵ و به ویژه آمریکا که گاهی در مذاکرات به دنبال زیاده خواهی است، متوجه شرایط باشند”.

پس از آن‌که این مذاکرات از سوی علاالدین بروجردی “تلخ” توصیف شد، ابراهیم کارخانه، رییس کمیته هسته‌ای مجلس، نیز درباره آن گفت: “آمریکایی‌ها در اقدامی گستاخانه با ارائه پیشنهادات ۸ صفحه‌ای در مذاکرات مسقط، معادلات مذاکرات را به هم ریختند. پیشنهاد ۸ صفحه‌ای آمریکا در مسقط یک معاهده ترکمنچای هسته‌ای است که بدون شک تیم مذاکره‌کننده هرگز زیر بار آن نخواهد رفت.  طرح آمریکایی‌ها برای محدود کردن تعداد سانتریفیوژها در حد چرخش دکوری و حیات نباتی و توقف تحقیق و توسعه در حد سانتریفیوژهای نسل کهنه (نسل یک) و تعطیلی طولانی مدت آب سنگین اراک به بهانه بازطراحی و تغییر ماهیت به آب سبک و اعلام بازرسی‌های نامحدود و سرزده از تمامی تاسیسات هسته‌ای و در امتداد آن از تاسیسات نظامی است”.

هم‌زمان محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران نیز با تاکید بر این‌که “امروز‌ در برخی مواقع‌ ممکن است لطمه‌ای به عزت ما وارد شود ولی بدانیم که در واقع، این دشمن ما یعنی آمریکاست که با ذلت به دنبال توافق هسته‌ای است”، گفت: “ما لغو همه تحریم‌ها را می‌خواهیم و اگر انشالله مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد همه خواهند دید که ما کوتاه نیامد‌ه‌ایم”.