افزایش فشارها بر ایران

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از سیاست آمریکا و اسرائیل در قبال ایران

گرگ جف

رابرت ام. گیتس وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه تعهد کشور خود و نیز تحریم‌های اقتصادی را برای جلوگیری از ایران در بدست آوردن سلاح هسته‌ای ابراز کرد و به همتای اسرائیلی خودگفت در صورت شکست دیپلماسی «هیچ گزینه‌ای» نباید منتفی دانسته شود.

اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل در یک کنفرانس خبری کوتاه با گیتس  دو باربه احتمال نیاز به اقدام نظامی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران را اشاره کرد.

باراک گفت: «ما صریحا معتقد هستیم که هیچ گزینه‌ای نباید از روی میز برداشته شود. این سیاست ما است. به آن اعتقاد داریم. به دیگران هم توصیه می‌کنیم همین موضع را داشته باشند ولی ما به هیچ‌کس دیکته نمی‌کنیم.»

گیتس از هرگونه سخنی درباره گزینه نظامی دوری گزید. با وجودیکه دولت اوباما گزینه استفاده از نیروی نظامی علیه ایران را منتفی ندانسته است اما تمرکز خود را بر روی کشاندن ایرانی‌ها به میز مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای آن کشور و متقاعد کردن آنها نسبت به اینکه ساخت بمب هسته‌ای به نفع آنها نیست گذاشته است. گیتس گفت دولت آمریکا امیدوار است تا پاییزامسال پاسخی از جانب ایران در این رابطه دریافت کند.

وی گفت، اگر مذاکرات به شکست بیانجامد، تحریم‌های اقتصادی سخت بین‌المللی علیه تهران در دستور کار خواهد بود.

گیتس گفت: «من فکر می‌کنم ما (با اسرائیل) در مورد عواقب منفی دست یابی ایران به این نوع توانایی  کاملا توافق داریم. به نظر من ما همچنین موافق هستیم که این مهم است که از تمامی فرصت‌ها برای سعی و ترغیب ایرانیان برای تجدیدنظر در آنچه به نفع امنیت خود آنهاست استفاده کنیم.»

مقامات دفاعی آمریکا گفتند، اسرائیل به صورت علنی یا غیرعلنی با مذاکرات بین آمریکا و ایران مخالفت نکرده است. اما بیانات باراک این را روشن کرد که اسرائیل نسبت به اینکه این مراوده ایران را از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای  منصرف کند، بدبین است.

علی‌رغم تفاوت‌های آشکار لفظی، هم گیتس و هم باراک گفتند گشایش مراوده با ایران محدود خواهد بود. باراک گفت: «اگر مراوده‌ای باشد، باید زمانش کوتاه باشد، اهداف آن کاملا مشخص باشد و تحریم را به دنبال داشته باشد.»

همچنین گیتس هشدار داد که به ایران اجازه داده نخواهد شد که از پوشش مراوده استفاده کند «وقت را بکشد» و به پیشروی در برنامه هسته‌ای ادامه دهد.

سفر نصف روزه گیتس به اسرائیل، دومین دیدار او از این کشور  به عنوان وزیر دفاع آمریکا بود. گیتس از ابتدای تصدی‌گری خود در پنتاگون، گفته است که هر حمله‌ای از جانب اسرائیل یا آمریکا به ایران موجب از بین رفتن ثبات در خاورمیانه خواهد شد. وی همچنین به کرات گفته است که دنبال کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای توسط ایران موجب بروز رقابت هسته‌ای در منطق خواهد شد که بسیار مضر است.

ایران تلاش برای بدست آوردن سلاح هسته‌ای را رد می‌کند و می‌گوید سعی دارد راکتورهای هسته‌ای را برای تولید برق گسترش دهد.

 

منبع: واشنگتن پست، 28 ژوئیه