ساشا بارون کوهن یا بورات

نویسنده

borat_b.jpg

شهرزاد سامانی

مقدمه: “بورات” یک شخصیت کمیک و منحصر بفرد است که در یکی دوسال گذشته به شکلی باورنکردنی تبدیل به پدیده مهمی در سینمای کمدی و نمایش کمدی شده است. ساشا بارون کوهن، بازیگر نقش بورات علاوه بر این نقش چندین شخصیت دیگر را هم بازی کرده است. حضور ساشا در مراسم ام تی وی پارسال از یک سو و فیلم پرفروش “بورات” باعث نظرات له و علیه فراوانی شد. در متنی که می خوانید ما تلاش کردیم که به معرفی ساشا بارون کوهن و شخصیت های کمیک وی بپردازیم.


ساشا بارون کوهن، متولد 13 اکتبر 1971 در همراسمیت انگلستان است. پدرش جرالد بارون کوهن و مادرش دانیلا وایزر است. او دومین پسر خانواده است. پدرش در میدان پیکادلی مغازه لباس مردانه دارد و از اهالی ویلز است. مادرش اسرائیلی و از یهودیان ایران است. برادرش اران بارون کوهن، موسیقیدانی است که تحت تاثیر موسیقی خاورمیانه است و در فیلم بورات با برادرش همکاری داشته است.ساشا بارون کوهن، یک کمدین انگلیسی است که شهرتش را مدیون شخصیت های تلویزیونی اش با عنوان علی جی، بورات و برونواست. تمام این کاراکتر ها در شوی دی ای علی جی شو ظاهر می شوند که برنامه شامل مصاحبه با مردمی است که گمان می کنند که مصاحبه ها جدی است. او برنده جایزه بفتا و نامزد جایزه ایمی بوده است.

تحصیلات

خانواده کوهن، زندگی راحت متوسطی را می گذراندند و به همین دلیل ساشای جوان این امکان را پیدا کرد تا به مدرسه خصوصی برود. بعد به کالج کریست در دانشگاه کمبریج رفت و رشته تاریخ را تحت تعلیم نیال فرگوسن دنبال کرد و پایان نامه اش را درباره نقش یهودیان در جنبش های حقوق مدنی آمریکا و با متمرکز شدن بر روی قتل جیمز چینی و مایکل شورنر و اندرو گودمن درمیسی سی پی در سال 1964، نوشت. بارون کوهن در کلوپ هنرهای دراماتیک دانشگاه کمبریج، در نمایش هایی مثل سیرانو دو برژراک و ویالون زن روی بام بازی کرد.

اسرائیل و یهودیت

ساشا عضو جنبش جوانان یهودی صهیونیست بود. او قبل از ورودش به دانشگاه، یک سال را در اسرائیل گذرانده بود. او بار دیگر در سال 2005 در قالب مربی تیم فریزبی ماچون به اسرائیل رفت و بالا ترین نشان افتخار کیبوتض را دریافت کرد. بارون کوهن یک یهودی معتقد است. او غذای کوشر می خورد و غالبا روز شنبه یهودی را رعایت می کند و به تلفن پاسخ نمی دهد. در قسمت هایی از فیلم بورات عبری حرف می زند. او همچنین ترانه هایی از موسیقی محلی عبری را می خواند و دکتر یارمولکه، بزرگترین دانشمند کشورش را که کشف کرده است که مغز زنان درست به اندازه سنجاب است را معرفی می کند.

زندگی خصوصی

بارون کوهن با ایزلا فیشر، هنرپیشه استرالیایی نامزد کرده است و این زوج قصد دارند طبق سنت یهودی با یکدیگر ازدواج کنند. فیشر به دین یهودی درآمده است و توسط خانواده معتقد بارون کوهن پذیرفته شده است.

کریستو

در سال 1995، کانال چهار انگلیس در پی جایگزین کردن برنامه ای بجای سریال ورد بود به دنبال مجری تلویزیونی جدیدی می گشت. بارون کوهن فیلمی از کاراکتر کریستو، گزارشگر تلویزیون آلبانیایی ( که بعد ها تبدیل به بورات شد) برایشان فرستاد و مورد توجه تهیه کننده قرار گرفت.