کلمه تحریم بالاخره ادا شد

نویسنده
شیرین کریمی

» زندانیان کار را تمام کردند

در ادامه اعلام رسمی “عدم شرکت” در انتخابات از سوی تشکل های سیاسی اصلاح طلب، روز گذشته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز با انتشار بیانیه ای از نامه هفته گذشته یکی از اعضای زندانی این سازمان که “تحریم” انتخابات “نامشروع” را خواستار شده، حمایت کرد. همزمان پس از آنکه یک روزنامه نگار نزدیک به هاشمی رفسنجانی از عدم تمایل وی به شرکت در انتخابات خبر داد، دیروز رئیس دفتر وی ضمن اظهاراتی گفت “او[هاشمی] و اصلاح طلبان” از “عدم شرکت” حمایت نمی کنند.
 ”سایه‌ی سیاه ستم و سرکوب و سلب حقوق، به سان بختکی گویی کنار رفتنی نیست.” این نخستین سطر بیانیه ای است که روز گذشته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی برای تاکید بر “عدم شرکت” در انتخابات پیش رو منتشر کرد. این تشکل سیاسی که از مطالبات جنبش سبز حمایت می کند ضمن پشتیبانی از آرای ابوالفضل قدیانی عضو زندانی این سازمان نوشته است: “همانطور که در شروط اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس توسط سید محمد خاتمی مطرح شده بود، یکی از معیارهای برگزاری انتخابات آزاد، آزادی زندانیان سیاسی است که همچون قدیانی به جرم انتقاد از حاکمیت در زندان بسر می برند.”

هفته گذشته ابوالفضل قدیانی با نگارش نامه ای سرگشاده، ضمن انتقاد شدید از رهبر جمهوری اسلامی، خواستار تحریم انتخابات یازدهم اسفند شده بود. وی مشخصا “تحریم یکپارجه” و “فعال” در انتخابات “غیر قانونی” را مجالی برای “نشان دادن بی اعتباری و عدم مشروعیت نظام کنونی” دانسته بود. نظامی که به باور وی “نه جمهوری است و نه اسلامی و نیز بی اعتباری عالی ترین مقام آن.”

حالا سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز ضمن آنکه خواستار آزادی این زندانی 65 ساله شده، تاکید کرده “صراحت” قدیانی به “کابوس اقتدارگرایان” بدل شده است. اعضای شورای مرکزی این تشکل اصلاح طلب در انتخابات سال 88 از میرحسین موسوی حمایت و پس از آن نیز حاکمیت را به “کودتای انتخاباتی” متهم کردند. این مواضع باعث شد تا بسیاری از سران این حزب و اعضای بدنه آن روانه زندان های سراسر کشور شوند. با این حال این سازمان انتقادات خود را متوقف نکرده و در بیانیه روز سه شنبه نوشته است: “ادامه‌ی این خودسری‌ها و بی‌دادها و بی‌پروایی‌ها و حق‌کشی‌ها و اصرار بر ظلم و سرکوب و اختناق، حاکمیّت را به بیراهه‌ی بی‌بازگشتی خواهد کشاند که فرجام آن نه سکوت و تن در دادن ملّت، بلکه فریاد خشم و اعتراضی دوباره خواهد بود.”

 

جبهه مشارکت: انتخابات نمایشی است

گفتنی است در اولین روز دیماه، جبهه مشارکت، دیگر تشکل اصلاح طلب نیز در یک بیانیه تحلیلی، اراده حاکمیت را معطوف به برگزاری “انتخابات نمایشی” دانسته و مشخصا از عدم شرکت در نهمین انتخابات پارلمانی جمهوری اسلامی خبر داده بود. در بیانیه مشارکت آمده بود: “ما بر این عقیده هستیم در انتخاباتی که در فضای آزاد برگزار نشود، نامزدهای مردمی اجازه ورود و رقابت نداشته باشند و از آن مهم‌تر رأی مردم به هیچ‌ انگاشته شود نمی توان شرکت کرد و به همین دلیل تصمیم خود مبنی بر عدم شرکت در انتخابات مجلس را به اطلاع عموم ملت ایران می‌رسانیم.”

 

خاتمی: نشانه ای نمی بینم

پیشتر محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات نیز تاکید کرده بود “نشانه” ای از برگزاری انتخابات آزاد مشاهده نمی کند. او سال گذشته هم پیش شرط حضور اصلاح طلبان در انتخابات را آزادی تمامی زندانیان سیاسی، تضمین برگزاری انتخابات آزاد و گشایش در فضای سیاسی و رسانه ای کشور اعلام کرده بود.

در هفته های اخیر موسوی خوئینی ها نیز گفته است تشکل متبوع وی هیچ کاندیدایی برای حضور در انتخابات پارلمانی امسال معرفی نخواهد کرد. وی دبیر کل مجمع روحانیون مبارز است؛ مجمعی که در کنار جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، اضلاع اصلی مثلث تشکل های اصلاح طلب کشور را تشکیل می دهد.

 

مواضع انتخاباتی هاشمی

در همین ارتباط رئیس دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز به خبرگزاری “نسیم” به نقل از رئیس مجمع تشخیص مصلحت گفته است: “نه تنها آیت‌الله هاشمی بلکه حتی اصلاح‌طلبان هم قصد عدم شرکت در انتخابات را ندارند.”

شائبه ها پیرامون عدم تمایل رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرکت در انتخابات نظام زمانی اوج گرفت که اواخر هفته گذشته، صادق زیبا کلام به خبرگزاری فارس گفت: “آقای هاشمی رفسنجانی سکوت کرده، ‌اما فکر می‌کنم نظر وی هم بر عدم شرکت در انتخابات آتی است.”

این استاد دانشگاه و روزنامه نگار نزدیک به آیت الله هاشمی، نویسنده کتاب “ هاشمی  بدون روتوش: پنج سال گفتگو با هاشمی  رفسنجانی” است.

او دلایل هاشمی برای عدم شرکت در انتخابات را مرتبط با آخرین نماز جمعه وی در سال 88 دانسته و گفته است: “نظر آقای هاشمی رفسنجانی بر عدم شرکت در انتخابات است چون هیچ یک از خواسته‌هایی که وی در آخرین نماز جمعه خود و پس از حوادث 22 خرداد سال 88 مطرح کرد، جامه عمل پوشیده نشد.”

یک ماه پس از خیزش میلیون ها شهروند در اعتراض به جابجایی گسترده آرا و سرکوب خونبار آن ها در سی ام خرداد سال 88، آیت الله هاشمی روز 26 تیرماه در نماز جمعه تهران حاضر شد و از نظام جمهوری اسلامی خواست زندانیان سیاسی را آزاد کند. وی گفته بود: “لازم نیست در این شرایط ما افرادی را در زندان داشته باشیم، نگذارید به خاطر زندانی بودن یک عده دشمنان به ما بخندند. با آسیب دیدگان این حوادث دلجویی و همدردی شود.”

اما در بیش از دو سالی که از نماز جمعه هاشمی می گذرد، روز به روز بر تعداد زندانیان سیاسی کشور افزوده شده است. از دیگر سو نه تنها با خانواده شهروندان کشته شده در تظاهرات خیابانی و مجروحین همدردی نشده است که حکومت آن ها را “فتنه گر” می داند.

نماز جمعه تابستان 88 که با حضور میلیونی شهروندان سبز همراه بود، چنان طبقه حاکم را خشمگین کرد که از آن زمان به رئیس مجمع تشخیص مصلحت اجازه حضور مجدد در تریبون نماز جمعه را نداده است.