اسرائیل، آماده حمله به ایران؟

نویسنده


ax---t--il-giornale._bjpg.jpg


جان میکالسین

افرایم سنه، معاون وزیر دفاع اسرائیل از بس که تکرار کرد که این گفته ها نادرست است، خسته شد، اما این اظهارات کم و بیش حقیقت دارد. حتی اگر این بی احتیاطی اسرائیل و حمله به تاسیسات اتمی ایران چند ماه طول بکشد. همه منابع نظامی به پایتخت اسرائیل آمده اند. این بار خبر رسان تازه ای برای روزنامه بریتانیایی “دیلی تلگراف” گفته است که بمب افکن های اسرائیلی که به قصد بمباران آزمایشگاه ها و تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی ایران به پرواز در می آیند، از فراز آسمان عراق و از دالان هوایی آمریکا پرواز می کنند. این عملیات با وجود سادگی، احتیاج به زمان و آمادگی دارد تا از پیش آمد های ناجور و وقایع نامحتمل جلوگیری شود.

بنابراین، با وجود اینکه حمله نزدیک به نظر نمی آید، نیروی هوایی اسرائیل از قبل اجازه های لازم را از آمریکا گرفته و نقشه پروازی اف 15 ها و اف 16 هایی که در این عملیات دور برد شرکت می کنند، آماده است. یکی از مقامات ارشد نیروی هوایی اسرائیل به دیلی تلگراف گفته است: «ما باید احتمال هر حادثه ای را در نظر بگیریم و حل کردن این مشکلات، اهمیت حیاتی دارد. تنها روش برای اینکه مانع از دیده شدن در هنگام رفتن برفراز آسمان ایران بشویم، این است که باید در دالان هوایی آمریکا در عراق پرواز کنیم. اما اگر یک پروار بدون اجازه مقامات آمریکایی صورت بگیرد، ممکن است منجر به شلیک دو طرفه شود».

اسرائیل این خبر را تکذیب کرده و هرگونه مذاکره ای را در این باره، انکار می کند. و یکی از معاونان وزارت دفاع هم معتقد است که افرادی در داخل کشور می خواهند، مسئولیت بار سیاسی که روی شانه هایشان سنگینی می کند را روی تهران بیاندازند و پیشنهاد می کنند که یک حمله غیر منتظره به ایران، مشکلات اسرائیل را حل خواهد کرد.

معاون وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد: «روشن است که چنین پیشهادی هرگز مطرح نشده است. منابع خبری بین المللی آماده اند تا درباره مقاصد ما از حمله به ایران، خبر سازی کنند تا به مسئولیت های خودشان نپردازند». این تکذیب سنه درست قبل از نشست لندن و دیدار نمایندگان پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان، گفته شد تا برای بیشتر کردن تحریم هایی که در ماه دسامبر از سوی شورای امنیت اعمال شده بود، گفتگو کنند. این نشست به دنبال گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل در مورد بی اعتنایی ایران به اولتیماتوم شورای امنیت و تعلیق فعالیت غنی سازی اورانیوم، صورت می گیرد.

دیک چنی، معاون رئیس جمهور آمریکا در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در استرالیا بار دیگر اعمال روز برای متوقف کردن چرخه اتمی جمهوری اسلامی ایران را منتفی ندانست و گفت:« اینکه به ایران اجازه بدهیم که به یک قدرت اتمی تبدیل شود، یک اشتباه بزرگ است. همه گزینه ها همچنان روی میز است».

مداخله کاخ سفید به شدت انتقادی بود، روزنامه واشنگتن پست، مقاله ای از یکی از کاندیداهای دموکرات چاپ کرد که در آن نوشته شده بود :« حمله به ایران بدون درنظر گرفتن راه حل های دیپلماتیک، یک اشتباه وحشتناک است».

منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران نشان داد که از تهدید چنی نترسیده است و اظهار داشت:«آمریکا نمی تواند بحران دیگری به پرداخت کنندگان مالیات هایش تحمیل کند، موقعیت فعلی به اندازه کافی پرخرج هست». متکی اعلام کرد که ایران برای گفتگو و مذاکره آماده است.

منبع: ایل جورناله، 25 فوریه 2007