جمع مستان

نویسنده
بهاره خسروی

تازه های اهل فرهنگ

هانیبال الخاص : بزرگداشت در کلیسا و تاسیس بنیاد شاعر رنگ ها

یاد و خاطره‌ی “هانیبال الخاص” نقاش نام‌آور و شاعر رنگ‌های ایرانی روز 9 مهرماه ، هم‌کیشان و دوستانش را به کلیسای کاتولیک آشوری‌ کلدانی کشاند تا برایش نماز مقدس بخوانند و درباره‌ی او صحبت کنند.

در مراسمی که در کلیسای کاتولیک‌ها برپا شده بود، اسقف رمزی که مراسم دینی آشوری را اجرا می‌کرد، در بخشی از مراسم آیینی دین آشور بیان کرد: امیدوارم هانیبال بعد از این‌که زندگی زمینی و فانی را وداع کرد، به زندگی جاودانی سعادتمند برای همیشه ملحق شده باشد.

پس از پایان مراسم دینی در کلیسا، در سالنی که در طبقه پایین کلیسا قرار داشت، فیلمی از زندگی‌ هانیبال الخاص به کارگردانی آرش رییسیان پخش شد.

پس از پخش فیلم، “یوناتن بت کلیا” ـ نماینده آشوریان ایران در مجلس شورای اسلامی ـ درباره‌ی هانیبال الخاص به زبان آشوری سخن گفت. او بیان کرد: “الخاص در جامعه آشوری‌ها اسوه و شخصیت فراموش‌نشدنی است و همواره برای ما زنده باقی خواهد ماند. او فردی بود که همیشه به حفظ زبان و فرهنگ آشوری عشق می‌ورزید. بت‌کلیا افزود: مراسم چهلم الخاص با حضور همسرش برگزار خواهد شد و هم‌چنین پس از بازگشت ایشان به ایران با او درباره‌ی ایجاد یک بنیاد و یا اقدامات شبیه به این، برای هانیبال صحبت می‌کنیم تا نام این هنرمند برای همیشه باقی بماند. “

سپس آلبرت کچویی، نویسنده و از مجریان رادیو و دوستان الخاص بیان کرد: “او بیان کرد: من آخرین کسی بودم که آخرین مصاحبه را با هانیبال الخاص انجام دادم، درحالی که او در بستر بیماری بود و این آخرین مصاحبه‌ی هانیبال با رسانه‌های ایران و جهان است. “

 

کمال تبریزی : دریافت مجوز برای “خیابان های آرام”

تولید فیلم “خیابان های آرام” کمال تبریزی با صدور مجوز از سوی معاونت سینمایی، از سر گرفته شد.

مدیر روابط عمومی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با ایسنا، با اعلام این خبر عنوان کرده است: “تهیه کننده و کارگردان فیلم “خیابان های آرام” با جواد شمقدری، معاونت سینمایی دیدار داشتند و همان طور که ایشان قبلا در گفت و گویی قول پیگیری موضوع را داده بودند،‌ موانع و مشکلاتی که در روند تولید فیلم بود، با مساعدت و پیگیری های معاونت سینمایی بر طرف شد و تولید فیلم کمال تبریزی ادامه خواهد داشت.”

 

اکبر رادی: بزرگداشت در سالروز تولد با قرائت نامه ای از محمود دولت ابادی

با همت بنیاد رادی، مراسم بزرگداشت اکبر رادی، 9 مهر، با حضور هنرمندان و علاقه‌‌مندان هنر در سالن بتهون خانه هنرمندان ایرانی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این مراسم، صحنه‌هایی از فیلم تئاتر “شب روی سنگفرش خیس”‌ از نوشته‌های این نمایشنامه‌نویس بزرگ با بازی فرهاد آئیش و ایرج راد پخش شد.

حمیده عنقا، همسر رادی، نیز ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان گفت: “ایجاد بنیاد رادی پاس داشتن از هنرمندی است که تئاتر و عشق به تئاتر زندگی‌اش بود. رادی همواره می‌گفت من تنها یک مسوولیت می‌شناسم و آن “قلم” است؛ اگر قلم مسوولیت داشته باشد، قطعا نخواهد پذیرفت که سکه دورو شود یا سر به ذلتی بدهد که سازش و تسلیم را موجب شود. زیرا در قلم چیزی نهفته است که قلم‌زن بی‌عصمت را رسوا می‌کند. “

در ادامه این مراسم، پیام محمود دولت‌آبادی که در ایران حضور نداشت، به این برنامه بزرگداشت خوانده شد. در این پیام آمده بود: “اینکه من می‌نویسم خطاب به نیستی تو نیست؛ بلکه نگاهی‌ست ستوده در هستی و بودگاری تو که چنان آرام و عمیق و به قرار بود در آن آشفته بازارها که تو در آن می‌نگریستی و می‌دیدی و تاب می‌آوردی. می‌دانستم و می‌نگریستمت از دور و من شرمسار بودم بجای دیگران - کسان و ناکسان- که تو را هم در انزوایت محبوس داشته بودند محترمانه؛ و شاید که هم‌اکنون نیز شنوای این شکواییه باشند و بسا که بظاهر، سر در گریبان خجالت فرو برند در لحظاتی گذرا.

در پایان این مراسم، جوایزی به محققان و پژوهشگران اهدا شد.

در بخش نخست اهدای جوایز از اساتیدی که درباره رادی مقاله نوشتند، تقدیر شد. فریندخت زاهدی، نغمه ثمینی، قطب الدین صادقی و مسعود دلخواه در این بخش جایزه ویژه و لوح تقدیر را دریافت کردند. در بخش دوم به ۱۰ نفر ازسوی بنیاد رادی که در مسابقه نمایشنامه‌نویسی برگزیده شده بودند، جوایزی اهدا شد. زهرا مینویی، شاهین دهقانی، ایرج افشاری اصل، ستاره بهروزی اصل، روح الله مالمیر، احسان دیانی و امیر پاکزاد، سلما سلامتی، عاطفه وحیدنیا و مسعود قربانی نژاد مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین از هادی مرزبان به عنوان فردی که عمر خود را بر سر شناخت رادی گذاشته است، تقدیر ویژه به عمل آمد.

در این مراسم که به مناسبت تولد اکبر رادی برگزار شده بود، حمید مظفری، سیروس ابراهیم‌زاده، قطب‌الدین صادقی، محمدامیر یاراحمدی، حسن فتحی، رضا بابک، ناصح کامکاری، نصرالله قادری، بهزاد قادری، میکاییل شهرستانی، اسماعیل خلج، صدرالدین شجره، علی رامز، محمدرضا خاکی،مسعود فروتن،‌ عطاالله کوپال حضور داشتند.

 

 

علی‌اشرف درویشیان: در بستر بیماری؛ همچنان در انتظار مجوز

علی اشرف درویشیان، داستان‌نویس، در گفتگو با ایلنا، از کتاب‌های تازه‌اش خبر داد.

درویشیان که به شدت از بیماری رنج می‌برد و مدت‌هاست شرایط نامطلوب فیزیکی او را از فعالیت مستمر ادبی بازداشته است؛ به ایلنا گفته است: “مجموعه داستانی‌ای دارم به نام “داستان‌های تازه داغ” که نزدیک به شش سال است؛ در ارشاد مانده است. “

درویشیان افزود: “این مجموعه داستان شامل 16 داستان کوتاه است. بررس‌های ارشاد در بررسی نخست گفتند؛ 8 داستان باید از این مجموعه حذف شود، نپذیرفتم. اصرار آنها در بررسی دوم این بود که باید 4 داستان از کتاب برداشته شود، بازهم نپذیرفتم. درنهایت هم کتاب در ارشاد معلق مانده است. “

درعین حال کتابی هم درباره‌ی زندگی و آثار درویشیان تدوین شده است. این کتاب که “شناختنامه‌ی علی اشرف درویشیان” نام دارد، مانند کتاب اول وی، در ارشاد منتظر مجوز مانده است.

 

سیدعلی صالحی: برای مردم و تاریخ شعر بگوییم نه برای جایزه

 

سیدعلی صالحی درباره‌ی تصمیمش مبنی بر نپذیرفتن جایزه‌های ادبی گفت: “ما جایزه‌ی خود را از دست مردم گرفته‌ایم و اکنون باید عرصه را برای جوان‌ترها باز کرد. “

به گزارش ایسنا، این شاعر با مجموعه‌ی شعر “انیس آخر همین هفته می‌آید” به عنوان برگزیده‌ی دومین جایزه‌ی شعر “نیما”انتخاب شده بود؛ اما برگزارکنندگان جایزه اعلام کردند، از آن‌جا که او هیچ جایزه‌ی ادبی را نمی‌پذیرد، غلامرضا بروسان را با پنج امتیاز اختلاف نسبت به نفر اول، به عنوان برگزیده معرفی می‌کنند.

صالحی در این باره اظهار کرده است: “من بر این باورم اکنون جوایز ادبی به دلیل شرایط نابهنجار و شناوری که دارند، چندان چشم‌گیر نیستند، عمر زیادی ندارند و تا می‌آیند صاحب اعتبار شوند، محو می‌شوند؛ اما برای نسل جوان یک تشویق خوب هستند. “

این شاعر با بیان این‌که اساسا هیچ جایزه‌ی ادبی را قبول نمی‌کند، به ایسنا گفت: در 22سالگی (سال 1356)، جایزه‌ی “فروغ فرخزاد” را گرفتم، که اگر عقل امروزم را داشتم، آن را هم قبول نمی‌کردم.

او تأکید کرد: ما برای مردم و تاریخ‌مان شعر می‌گوییم؛ نه برای دریافت جایزه، و وقتی کتاب‌های‌مان با اقبال مردم مواجه می‌شود، بهترین جایزه برای ماست.

 

جایزه ی شعر نیما: برگزاری مراسم پایانی و معرفی برگزیدگان

مراسم پایانی دومین دوره‌ جایزه‌ شعر “نیما” پنجشنبه هشتم مهرماه همزمان با روز بزرگداشت مولانا و به شکل خصوصی برپا شد.

در این مراسم، مجموعه‌ شعر “مرثیه برای درختی که به پهلو افتاده است” سروده‌ غلامرضا بروسان به عنوان برگزیده‌ دومین دوره‌ جایزه‌ی شعر “نیما” معرفی شد. این شاعر پیشتر نیز با مجموعه‌ شعر “یک بسته سیگار در تبعید” برگزیده‌ نخستین دوره‌ جایزه‌ شعر “خبرنگاران” شده است.

هیئت داوران این جایزه شامل پروین سلاجقه، رؤیا تفتی، علی باباچاهی، علیشاه مولوی و شمس آقاجانی در ابتدا مجموعه‌ شعر “انیس آخر همین هفته می‌آید” سیدعلی صالحی را به عنوان کتاب برتر این جایزه انتخاب کرده بودند، اما اعلام شد از آن‌جا که این شاعر هیچ جایزه‌ ادبی را نمی‌پذیرد، غلامرضا بروسان با پنج امتیاز اختلاف نسبت به نفر اول، به عنوان برگزیده معرفی شده است.

مراسم پایانی جایزه‌ شعر “نیما” با شعرخوانی شاعران راه‌یافته به مرحله‌ نهایی این جایزه و تقدیر از آن‌ها همراه بود. تعدادی از شاعرانی که جزو 15 شاعر راه‌یافته به مرحله‌ی نهایی بودند، از جمله غلامرضا بروسان، علی الفتی، جواد کلیدری، آرش شفاعی، آذر کتابی، مرتضا بخشایش، آنا شکرالهی، مجید سعدآبادی و سعدی گلبیانی در این برنامه شعر خواندند، که البته محمدعلی سپانلو، شمس لنگرودی، م. مؤید، سیدعلی صالحی، افشین شاهرودی و عباس صفاری که در آمریکا سکونت دارد، از جمله غایبان مراسم بودند.

همچنین از هانیبال الخاص، هنرمند فقید که نقاشی خود را از پرتره‌ نیما یوشیج برای استفاده به عنوان طرح لوگو جایزه‌ ادبی “نیما” به برگزارکنندگان این جایزه‌ اهدا کرده بود، تقدیر شد و این جایزه را مدیون حمایت‌های مادی و معنوی او دانستند.

در ادامه‌ این بیانیه به تاریخچه‌ جایزه‌ شعر “نیما” و روند داوری دور دوم این جایزه اشاره شده بود و برگزار‌کنندگان جایزه‌ از مدیران انتشارات نگاه، شباهنگ و علی دهباشی و همچنین مدیرمسئول ضمیمه‌ “ارمغان فرهنگی” که “هرکدام در توان خود در بخش مادی این جایزه را یاری داده بودند”، تشکر و قدردانی کردند.

حسین فاضلی که اجرای مراسم پایانی جایزه‌ شعر “نیما” را به عهده داشت، عنوان کرد، سیمین بهبهانی هم برای شرکت در این مراسم دعوت شده بوده که به دلیل عمل چشم‌هایش، نتوانسته در آن حضور پیدا کند.

 

شماره هفتاد و سوم “آزما” منتشر شد

هفتاد وسومین شماره ماهنامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی “آزما” ویژه هنر و ادبیات به مدیرمسئولی ندا عابد و سردبیری هوشنگ اعلم منتشر شد.

این شماره “آزما” شامل مطالب و آثار مختلفی در بخشهای پرونده، گفتگو، مقاله، نگاه، شعر خودمان و وقایع اتفاقیه است.

در سرمقاله این مجله با عنوان “فردایمان کجاست وقتی که دیروز را انکار می‌کنیم” می‌خوانیم: ما ایرانیها خلق و خوی عجیبی داریم و وجودمان پر از تضاد و تناقض است. رفتار و کردارمان از یک قماش است و فکر و ذهنمان از قماشی دیگر. از لقلقه زبانمان چیزی می‌تراود، در فکرمان چیز دیگری است. بارزترین ویژگی کردارمان پیشینه‌گریزی است اما در فکر واپسگرا می‌زنیم.

“آهسته بخوان به‌نام گل سرخ” یادنامه اکبر رادی، “اسطوره، کلید رویارویی با درک جهان” از دکتر حمیرا زمردی، نگاهی به متون نمایشی میرزاده عشقی نوشته سعید گودرزی و شعرهایی از شاعرانی چون شهلا رستاخیر، سمیرا نوروزی، حسین رسائل، شیما موسوی، کروب رضایی، منصور بنی‌مجیدی و سید علی کاشفی خوانساری از دیگر نوشته‌های خواندنی “آزما” محسوب می‌شود.

شکر خدا گودرزی، دکتر فریندخت زاهدی، هوشنگ میمنت، دکتر عطاالله کوپال، محسن حکیم معانی، تیرداد همپارتیان، لیلا محمد کریمی، حسین پیرتاج و سید حسین جعفری از دیگر نویسندگان و شاعرانی هستند که آثارشان در این مجله به چاپ رسیده است.

هفتاد و سومین شماره “آزما” در 50 صفحه منتشر شده است.

 

 

مجله ی بخارا: ویژه ی محمود دولت آبادی

شماره 76 مجله بخارا با تصویری از محمود دولت آبادی بر روی جلد، به مناسبت هفتادمین سال تولد وی منتشر شد.

دولت آبادی، نویسنده ای از تبار بیهقی/ علی دهباشی، دو شعر برای محمود دولت آبادی/ دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، دومین رمان بزرگ غرب/ ی.ام. فارستر/ دکتر عزت اللـه فولادوند، مارکسیسم عامیانه به سان “ایدئولوژی منتشر در فضا” / دکتر داریوش شایگان، نقش تاریخی و خلاقیت فردی/ دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، رویکرد سیستماتیک به قصه نویسی در قالب نثر مدرن/ نسرین رحیمیه/ مهرزاد ملکان، اسطورة کیخسرو در شاهنامه/ دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور، زبان در خدمت باطل/ دکتر محمدرضا باطنی، تازه ها و پاره های ایرانشناسی (66)/ ایرج افشار، جیمز جویس در پاریس، آخرین سالها، آخرین عکسها/ گیزل فروند/ فرزانه قوجلو، جشن نامه محمود دولت آبادی: در زادروز آن که دولتش آباد/ بهرام بیضایی ، سالشمار محمود دولت آبادی/ مهناز عبداللـهی، توفان خیال در اقلیم باد/ سیمین بهبهانی، سیما - نگاشت/ سیمین بهبهانی، عکسنامه محمود دولت آبادی ، آثار دولت آبادی اکنون نوکلاسیک است/ بهاءالدین خرمشاهی، نوای نقال در کلیدر/ دکتر محمدرضا قانون پرور، با مادیان سرخ یالامروالقیس/ مهدی فیروزیان، نامه های سیدمحمدعلی جمالزاده به محمود دولت آبادی، محمود دولت آبادی در کنفرانس نروژ/ آندره وست/ مزدک شفیعیان، نگاهی به ترجمه های آلمانی آثار دولت آبادی/ دکتر سعید فیروزآبادی، از جمله مطالب این شماره مجله بخارا هستند.

 

بیست و ششمین شماره”سینما و ادبیات” به چاپ رسید

بیست و ششمین شماره فصلنامه “سینما و ادبیات” به صاحب‌امتیازی همایون خسروی دهکردی و سردبیری نیلوفر نیاورانی منتشر شد.

در شماره اخیر این مجله مطالب و مقالات مختلفی در بخشهای سینمای جهان، سینمای ایران، نقد و بررسی، مباحث نظری، نقد کتاب و رویداد و همچنین  آثار در زمینه‌های داستان و شعر به چاپ رسیده است.

رضا مولایی، مازیار فکری ارشاد، غلامرضا میرزا صالح، قاسم صنعوی، جواد طوسی، داوود غفارزادگان، کاوه میرعباسی، احمد اخوت، محمد آزرم، علی باباچاهی، عنایت سمیعی، سهیل سمّی، فرشه ساری، مشیت علایی، حافظ موسوی، علی شروقی، ضیا موحد و مهدی غبرائی از جمله نویسندگان و مترجمانی هستند که آثارشان در شماره پاییز “سینما و ادبیات” منتشر شده است.

از دیگر مطالب خواندنی این نشریه می‌توان به”کودکی نیمه تمام یک شرقی اهل دل” گفتگو با کیومرث پور احمد، “روایت و آغاز آن” از خجسته کیهان، “شروع در داستان حفره‌ای که خواننده درون آن می‌افتد” نوشته سیامک گلشیری و “پایانهایی که آغاز می‌شوند” گفتگو با رضا قاسمی اشاره کرد.

بیست و ششمین شماره “سینما و ادبیات” با شمارگان 10 هزار نسخه در 144 صفحه و به قیمت 2500 تومان منتشر شده است.