گپ

نویسنده
پیام رهنما

این فیلم یک فیلم تئاتری است

بازیگری را زیر نظر حمید سمندریان آموخت. بازی در سینما را در سال 1380 و با بازی در فیلم نان و عشق و موتور 1000 آغاز کرد و با بازی در فیلم قارچ سمی ادامه داد. بازی او در مجموعه بدون شرح، اولین حضور او در تلویزیون بود. زوج او و فتحعلی اویسی در دو مجموعه بدون شرح و کمربندها را ببندیم با استقبال فراوان مخاطبین مواجه شد. جعفری پس از میوه ممنوعه دومین تجربه خود را این بار در سینما با حسن فتحی به نمای گذاشته است:” پستچی سه بار در نمی زند”. گفتگویی با او ترتیب داده ایم که می خوانید…

علاقه شما به بازیگری از کجا می آِید؟

دردوران دبیرستان یک فرد مسیر زندگی مرا تغییر داد. سال آخر دبیرستان بودم و از درس وکتاب به شدت فراری وغایب. معلمی داشتم که خداوند حفظش کند، آقای راوی نامی است. او متوجه شد که استعدادهای من در بازیگری بیش از درس خواندن در رشته های دیگر است وغیره. کاملا حساب شده به عنوان یک برادر بزرگتر با من مشاوره می کرد و راهنمایی های فراوانی را به من ارائه داد. خوب یادم میآید که می گفت درکنار درس ومشقت باید به این رشته هنری هم بپردازی به دلیل آنکه این رشته ازان فرهیختگان است وازاین جور حرف ها… به هرحال من هم به دلایل متفاوت آزمایش هایی را انجام دادم وکم کم به بازیگری علاقمند شدم. ثبت نام من در کلاس های بازیگری آقای سمندریتان در سال 77 بهترین فرصت ها را برایم به وجودآورد به دلیل اینکه با دوستان با تجربه واستعدادهای درخشان این رشته آشنا و بعدها با آنها همکار و هم بازی شدم.

 

همدوره ای های شما درآن زمان چه کسانی بودند؟

پانته آ ورکسانا بهرام. آقای کیومرث مرادی. محمدجوزی. مهدی سلطانی سروستانی. پیام دهکردی. سیامک صفری و…

 

وهمه این دوستان الان در تئاتر وتصویر مشغول به کار هستند.

بله. همان طور که گفتم اینها افرادی بودند که از دنیای بازیگری درک مناسبی داشتند وبه خوبی از عهده کاراکترهای خود بر می آمدند. الان اغلب مردم با ین اسامی آشنا هستند و کار می کنند. البته من از همه آنها معروفترم وبازیم هم ازآنها بهتر است(می خندد)

تجربه های متفاوتی را ازشما چه در تئاتر و چه تلویزیون وسینما دیده ایم. حالا پس از سال ها بازیگری خودتان را به کدام شاخه بازیگری در این سه مقوله وابسته ترمی دانید؟

من بازیگری را از تئاتر شروع کردم وبا تئاتر هم ادامه خواهم داد. حرفه اصلی من بازیگری تئاتر است به دلیل اینکه در این نوع از بازیگری با سختی ها و شگردهای بسیار زیادی آشنایی پیدا کردم که جلوی دوربین به دادم رسید. بازیگری در تئاتر و تصویر را دوست دارم اما هرگز درانتخالب نهایی جای تئاتر را به هیچ چیز دیگری نخواهم داد.

 

اغلب شخصیت هایی که ایفاگر نقش آنها بودید دارای رگه های متنوع طنز بوده اند. انتخاب شما به عنوان بازیگرمتمایل به این نوع از کار است یا اینکه کارگردانان به این مقوله تاکید دارند؟

هم انتخاب خودم است وهم تهیه کننده وکارگردانان. اغلب فعالیت هایم در بازیگری دراین سبک بوده است وتقریبا بازی های دست وپاشکسته ای رادراین ژانررا ارائه داده ام. این شکل کارکردن هم از تئاتر می آید.

 

درچند پروژه ای که با آقای فتحی همکاری داشته اید فرصت بازی در نقش های جدی به شما داده شد.

بله. ایشان با این کار لطف زیادی را به من کردند و باعث شدند تا مردم با شیوه دیگری از کار من آشنا شوند. اغلب مخاطبانم گمان می کنند که من نقشی به جز کارهای طنز نمی توانم بازی کنم تا اینکه سریال “میوه ممنوعه”به من پیشنهاد شد و من هم با کمال میل پذیرفتم.

 

آن سریال موفق بود و تقریبا همه شما درارائه نقش منفی سریال موفق دیدند. دراوایل کاراین شکل کار کردن برایتان سخت نبود؟

ابتدا کمی برایم هیجان آور بود. اما از خودم شناخت داشتم. در تئاتر این نوع نقش ها را بازی کرده بودم ومی دانستم که روش آن چیست.

 

مهم ترین ویژگی فیلم “پستچی سه بار در نمی زند” برای همکاری شما درآن چه بود؟

سه عنصر بسیار مهم برای قبول پیشنهاد از طرف آقای فتحی برایم اهمیت داشت. اول فیلمنامه بسیار منسجم با

موضوعی که تقربا کار نشده است. لااقل در ایران فقر فیلمنامه با چنین ساختاری کاملا مشهود است. دومین موضوع شخص آقای فتحی به عنوان کارگردانی که دارای فهم درست از بازیگری وکارگردانی است وجهان بینی آثارش مبتنی بر تجربیاتش درتئاتر است. به هرحال ایشان کارگردانی است که از تئاتر به سینما راه پیدا کرده وکار با بازیگران تئاتر را به خوبی می شناسد. سومین مساله حضور بازیگرانی بود که من قبلا تجربه همکاری با اغلب آنها درتئاتر را داشتم. به نظرم اساسا این فیلم یک فیلم تئاتری است در غالب تصویر. تجربه ای که به اعتقاد من به خوبی درجای خود قرار دارد اما ممکن است با توجه به وضعیت اکران آن در سینماها ضربات جبران ناپذیری رامتوجه خود سازد.

کمی درباره نقش خود بگویید.

ویژگی های این نقش در فیلم بسیار حساس و برای اجرا سخت بودند. فردی که سه یا چهار لایه اساسی را برای ارائه به مخاطب باید درکف داشته ونسبت به هریک مختصات مربوط به خودتولید کند. دربرخورد اولیه با نقش هراس فراوانی داشتم. اما پس از گذشت سه الی چهار سکانس اساسی متوجه بارزه های درونی وبیرونی نقش شدم. لمپنیسم این شخصیت برای من به دلیل تجربیات قبلی ام آشنا تر از دیگر زوایای نقش بود وجنبه های جدی کاراکتربا عمل های نمایشی که کارگردان وخودم پیشنهاد می دادم آشنا تر شد.

 

صحنه ای که دخترجوان(باران کوثری)به روی شما اسلحه می کشد ودربرخورد با او عکس العملی غیر طبیعی ارائه می شود تا چه حدی درفیلمنامه وجود داشت؟

درآن صحنه دقیقا تماشاگر با یک سکانس کاملا جدی مواجه است وبا خود قرار می گذارد که عکس العمل ها جدی باشد و درگیری شدیدی به وجودآید. اما درست درهمان لحظه شخصیت لمپن شروع به رقصیدن می کند و مخاطب را غافلگیر می کند. درست درهمین لحظه غافلگیری مخاطب است که شکل کار به مسیر خود برگشته وادامه کار راحت تر از گذشته می شود. بخشی از این عمل نمایشی درفیلمنامه پیشنهاد شده بود ولی کامل ترین آن همان بود که درتمرینات پشت صحنه اتفاق افتاد وشما دیدید.

 

دیالوگ نویسی نویسنده برای مخاطب کمی صقیل وسخت به نظر می آید. آیا این مساله برای شما دردسر ساز نبود؟

خیر. اغلب ما بازیگران تئاتر بودیم وبه همین دلیل آشنایی امان با چنین دیالوگ هایی کاملا طبیعی بود. اما اینکه درچنین فضای سنگینی این نوع دیالوگ ها استفاده شده وبه ذهنیت تماشاگر تزریق می شود شاید کمی  مجال تنفس راازاو بگیرد. با نظرشما موافقم. به خصوص اینکه ژانر فیلم هم وحشت است.

 

درپس تصاویری از خوشی وعشق درروابط موجود درزوجین موجود درابتدای فیلم اما خشونت وتبعیض برعلیه زنان جامعه مهم ترین مساله ای است که به نقد کشیده می شود. سیراین اتفاق دریک زمان محدود ومشخص  وانتقال آن به تماشاگربرای بازیگرچگونه رخ می دهد؟

انتقال این مفاهیم یک فن است. فنی است که بازیگر باید آن را بلد باشد وکارگردان روی آن شناخت داشته باشد. بنابراین برای درک و رسیدگی به آن نیاز به تعاریف و مشخصه های ویژه ای در فیلمنامه است. باقی قضایا به عهده تیم اجرایی سات. دراین فیلمنامه مسائل به گونه ای مینیاتورگونه روایت می شود. یعنی تعلیق که مهم ترین حسن یک اثر هنری موفق است به بهترین شکل ممکن طراحی وارائه می شود.

 

خانم بهرام از بازیگرانی هستند که از تئاترآمده اند. همکاری شما دراین فیلم با یکدیگر چگونه بود؟

من با خانم بهرام نمایش های زیادی را بازی کرده ام. هم ایشان وهم خودمن با بازی یکدیگر به خوبی آشنا هستیم. تجربیات ما از قبل باعث شد که تیم کارگردانی فیلم کار تقریبا آسانی  داشته باشد.

 

درتلویزیون کم کار شده اید؟

پیشنهادات زیادی داشته ام اما مدتی است که به دلیل مشغله ام درتئاتر کمتر به سراغ تصویر می روم. اما به زودی یک کارجدید را دراین حیطه شروع خواهم کرد.