حق با اوباما بود

نویسنده

» واشنگتن پست و واکنش به فشار سازمان ملل بر ایران

به دنبال انتشار سرمقاله واشنگتن پست در 27 مارس، در خصوص موفقیت اوباما در همراه کردن شورای حقوق بشر سازمان ملل برای برخورد با ایران، واکنش های مختلفی به راه افتاده است. در زیر دو تن از صاحبنظران  نقطه نظرات خود را دراین باره شرح داده اند.

دیوید الیوت از واشنگتن، که معاون سیاسی شورای ملی آمریکا و ایران است، می گوید:

دولت اوباما به دلیل آنکه توانست به طور موفقیت آمیزی شورای حقوق بشر سازمان ملل را به تعیین یک ناظر مستقل جهت رسیدگی و جلب نظر بین المللی به موارد نقض حقوق بشر در ایران مجاب کند، شایسته تقدیر است. اقدامات دولت ایران نشان می دهد سرمقاله نشریه واشنگتن پست در بی اهمیت قلمداد کردن این دستاورد، اشتباه بوده است. ایران به طور قابل توجهی در برابر اقدام شورای حقوق بشر تلاش می کرد و حتی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور این کشور شخصاً با سران سایر کشورها رایزنی کرد تا علیه این قطعنامه رأی بدهند. 

سوزان نوسل مشاور معاون وزارت خارجه آمریکا گفت همایش اخیر حقوق بشر شورای ملی آمریکا و ایران، یک ناظر بین المللی بر حقوق بشر، “تأیید تمام جامعه جهانی را به همراه دارد و در این مورد به خصوص، پیام ها واطلاعاتی را منتشر می کند که تکذیب و یا مقابله با آن از سوی ایران دشوار خواهد بود.” در واقع مطالعه جدیدی که اخیراً توسط مؤسسه بروکینگز انجام شده، نشان می دهد ناظران حقوق بشر “یکی از کارآمدترین ابزارهای نظام بین المللی حقوق بشر است”.

یک ناظر مستقل حقوق بشر می تواند شفافیت بیشتری ایجاد کند و با جلب توجه بین المللی و زیرنظر داشتن موارد نقض حقوق بشر توسط دولت ایران، از قربانیان حمایت کند. نشریه واشنگتن پست نباید این دستاورد را کم اهمیت درنظر بگیرد.

کنت روث از نیویورک که مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر است، می گوید:

ادعای اینکه دولت اوباما به اتلاف وقت در شورای حقوق بشر سازمان ملل مشغول است، مایه شگفتی مدافعان حقوق بشر در ساحل عاج و لیبی شده است. سرمقاله واشنگتن پست از توجه به اینکه شورای حقوق بشر اخیراً کمیسیون تحقیقی را در خصوص هر دو کشور تعیین کرده، بازمانده است. تأسیس این کمیسیون، یک گام حیاتی به سوی کشاندن افراد مسؤول در این جنایات هولناک به پای میز محاکمه است. 

هرچند شورا همچنان با نواقصی نظیر توجه نامناسب به اسرائیل روبروست اما دلیلی برای نادیده گرفتن تأثیرات شورا در جاهای دیگر وجود ندارد. از زمان پیوستن آمریکا به این شورا در دو سال پیش، شورای حقوق بشر سازمان ملل پیشرفت قابل توجهی در انجام تحقیقات و نشان دادن واکنش درباره  ایران و نیز کره شمالی، برمه و گینه داشته است. اگر شورای حقوق بشر تغییری ایجاد نکرده بود، نقض کنندگان حقوق بشر نظیر ایران، کوبا و چین این اندازه وقت برای تحت الشعاع قرار دادن تلاش های آن انجام نمی دادند. اگر آنها فکر می کنند باید جنگید، آمریکا هم باید همینطور فکر کند.      

منبع: واشنگتن پست- 3 آوریل