هزینه امر به معروف بالا رفته

نویسنده
نازنین کامدار

» ناهیان دست به دامان امام زمان شدند

ضرب شتم چند نفر از “آمران به معروف” در خیابان ها و حین “نهی از منکر” موجب شد تا برخی از لباس شخصی ها در وبلاگ های شان از “هزینه بالای امر به معروف” سخن بگویند و از واکنش  مردم ابراز نگرانی کنند. در همین حال علی لاریجانی رئیس مجلس هم از ضرب و شتم این “ناهیان” توسط کسانی که آنان را اراذل و اوباش خوانده انتقاد کردهو خواستار “برخورد جدی نیروی انتظامی و قوه قضاییه” با آنان شده است.محمد رضا نقدی، فرمانده بسیج نیز از برخوردها با “آمران به معروف” ابراز نگرانی کرده و از قوه قضاییه  خواسته “غیرت” رااز اینها یاد بگیرند.

چند تن از لباس شخصی ها و بسیجیانی که در هفته های اخیر در خیابان ها به ایجاد رعب و وحشت پرداخته بودند، پس از مشاهده برخوردهای   مردم در وبلاگ های خود از “هزینه بالای امر به معروف” سخن گفته اند.از جمله نویسنده

وبلاگی به نام دست نوشتدرباره نگرانی هایش از نحوه برخورد مردم با”آمران به معروف” و نیزدر اعتراض به آنچه عدم “حمایت حکومت”خوانده،نوشته است: “هنوز زمان زیادی از مضروب شدن حجت الاسلام فروزش در خیابان شریعتی تهران در هنگام نهی از منکر نمی گذرد، که خبر دیگری از این دست، در رسانه ها با سرعت گسترش پیدا می کند که طلبه جوان دیگری در شرق تهران در هنگام امر به معروف و نهی از منکر مورد حمله اراذل قرار می گیرد و شاهرگش با چاقو مورد اصابت قرار می گیرد.برخورد رسانه ها با این اتفاقات تلخ این گونه است که در چند روز اول با شدت فراوان همه جزییات واقعه و وضعیت پزشکی این عزیزان را دنبال می کنند و خبرهای تعقیب و احیانا دستگیری اراذل ضارب را هم با آب و تاب زیاد پوشش می دهند. نوع برخورد رسانه ها و حتی مسئولان انتظامی و قضایی با این گونه مسائل ناهنجار در جامعه اسلامی، غالبا از نوع احساسی و لحظه ای است. بسیاری از سایت ها برای عقب نماندن از موج خبری و البته بعضی نیز از روی دلسوزی و مسئولین نیز بعضا صرفا برای پاسخگویی به این موج رسانه ای و نشان دادن کارآیی ارگان مربوطه با این مسائل برخورد می کنند. اما حقیقتا این مسئله را از جهت ماهوی نباید یک ضرب و شتم عادی که به صورت اتفاقی رسانه ای نیز شده است، دانست”.

او افزوده است: “فکر کنید، فردی به علتی از سوی شخص دیگری مورد ضرب و شتم قرار گیرد. در این حالت به صرف اینکه یک عضو جامعه فرد دیگری را مورد ضرب و جرح یا دشنام قرار داده است طبق قانون مجرم خواهد بود. اما اگر خدای ناکرده اوضاع جامعه به گونه ای شود که کسی به علت نماز خواندن توسط دیگری ضرب و شتم گردد. در این جا علاوه بر اینکه فرد مرتکب ضرب و شتم شده است و طبق قانون مجرم محسوب می شود، بایستی با شخص ضارب به صورت اشد برخورد شود…تکرار چنین اتفاقاتی در کشور و پوشش رسانه ای اتفاقات و مشاهده نشدن مجازات های سریع و قاطع توسط دستگاه قضایی، به صورت ناخود آگاه هزینه انجام یک واجب قطعی الهی را در ذهن مردم بسیار بالا می برد. بدین معنا که اگر این اتفاقات چند باری به صورت مداوم تکرار شود، کم کم در ذهن مردم جا خواهد افتاد که امر به معروف و نهی از منکر اگر چه واجب است ولی هیچ بعید نیست که کوچکترین تذکری، به از دست دادن عضوی از بدن منتهی نشود. اگر از احکام آن اطلاع داشته باشند که به خاطر ((خوف ضرر)) امر به معروف ترک می شود و اگر هم اطلاعی نداشته باشند برای حفظ جانشان واجب خدا را ترک می کند. نتیجه اینکه به هر صورت آن چه بر زمین می ماند، یکی از مهم ترین واجبات الهی است”.

نویسنده این وبلاگ در پایان آورده است: “اگر در جامعه دنبال افزایش و گسترش این فریضه الهی هستیم، نباید بگذاریم که هزینه انجام آن بالا برود. اگر این اتفاق خدای ناکرده افتاد، دیگر طرح های مسکوتی هم چون وزارت امر به معروف و نهی از منکر و قانون جامع امر به معروف و نهی از منکر و ده ها طرح دیگر اجرا نشده هم تاثیری نخواهند داشت”.

یک بسیجی دیگر در وبلاگ خودو در مطلبی در قالب درد دل با امام زمان نوشته است: “میدونم که قابل نیستم ولی جون مادرت بیا آقا ما واقعا دیگه خیلی تنها شدیم هر روز داغ عاشورا تازه تر میشه… قربون جد غریبت که با کشته شدنش احکام خدا تعطیل شد و دشمنان دین خدا عزیز و اولیای خدا خوار شدن… توی روز ولادت شما توی یه کشور شیعی توی شهر شیعی نشین، امر به معروف رو وقتی با چاقو جواب میدندل ما به چی خوش باشه آقا!”

اعتراضاتی از این دست موجب شد تا علی لاریجانی دیروز در جلسه علنی مجلس خواستار برخورد قاطعانه نیروی انتظامی با کسانی که از دخالت های “آمران به معروف” خشمگین هستند، شود.

به نوشته فارس، لاریجانی گفته است:“دومین روحانی که برای دفاع از نوامیس مردم نهی از منکر کرد‌ را مضروب کردند لذا این نمونه‌ها نشانگر آن است که باید برای ایجاد امنیت روانی جامعه با این افراد شرور برخورد قاطعانه صورت گیرد. در این مهم همه بخش‌های کشور اعم از قوه قضائیه و نیروی انتظامی باید با جدیت عمل کنند و اگر نیازمند قانون متناسب هستند، قوه مقننه آماده است با سرعت این نقص را برطرف کند.”

او افزوده است: “از کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می‌خواهم در برخورد با پدیده رفتار شرورانه اراذل با همکاری دستگاه‌های اجرایی و قضایی فعالانه برخورد کنند و اگر نقص در اجراست، با پیگیری اشکالات این مشکل رفع شود تا با افراد لاابالی که آسایش مردم را به هم می‌زنند، برخورد قاطع صورت گیرد و چنانچه نیاز به تدوین قانون است به فوریت آن‌را در مجلس مطرح کنند”.

محمد رضا نقدی، فرمانده بسیج هم در سخنانی با انتقاد از قوه قضاییه و نیروی انتظامیاز آنان خواسته است غیرت را از “ناهیان” یاد بگیرند.

به نوشته پایگاه خبری یالثارات، نقدی گفته است:“وقتی یک جوان مومن با دست خالی برای نهی از منکر این طور خود را به خطر می‌اندازد، تکلیف دستگاه‌ها و مسئولانی که ابزارهای حکومتی فراوان را در اختیار دارند، بسیار سنگین می‌شود.امروز خواست مردم این است که دستگاه‌های تبلیغی و فرهنگی اعم از ادارات و صدا و سیما بدون واهمه از جوسازی رسانه‌های غربی، مروج احکام و فرهنگ ناب اسلامی باشند و دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و قضایی بدون ملاحظه احکام اسلام را پیاده کنند”.

 نقدی افزوده است:“غیرت طلبه جوان بسیجی که در حال بازگشت از مراسم معنوی نیمه شعبان با وجود همه مخاطرات و سوابق تلخ قبلی، در یک خیابان تاریک و با دست خالی مقابل هفت نفر از اراذل و اوباش به دفاع از نوامیس مردم می‌پردازد باید الهام بخش دستگاه اجرایی و قضایی کشور باشد. اگر همه ما مسئولین، مسئولیت‌پذیری و بیداری وجدان را از جوانان مومن بسیجی مانند بسیجی جانباز علی خلیلی بیاموزیم، دیگر در جامعه شاهد چنین حوادث تلخی نخواهیم بود.

او در پایان گفته است: “تحمل خسارت و حتی دادن جان برای دفاع از امنیت و ناموس مردم در مرام بسیجیان کار دشواری نیست اما ای کاش مسئولان اجرایی، فرهنگی و قضایی هم قدر این حضور فداکارانه مردم در صحنه را بدانند و از این ظرفیت مردمی و امکانات و اختیارات فراوانی که دارند برای مبارزه با نفوذ فرهنگ غربی و نتایج شوم آنکه نمونه بارزش همین گونه تعدیات است، قاطعانه استفاده کنند و نگذارند کار به آن جا برسد که مردم احساس کنند خودشان باید وارد عمل شوند”.