رقابت همسر مرتضوی با مادر محسن روح الامینی

نویسنده
مریم نادری

» هما فلاح در فهرست دولتی ها؛ زهره حقیقی در فهرست ایستادگی

زیرپوست عرصه سیاسی ایران که این روزها بسیاری در آن به انتخابات ریاست جمهوری چشم دوخته اند صف آرایی دیگری میان نیروهای سیاسی جمهوری اسلامی برای در اختیار گرفتن شوراهای شهر در جریان است.

انتخابات شورای شهر تهران هم در چهارمین دوره به رغم رد صلاحیت گسترده چهره های اصلاح طلب شاهد یک رقابت تراژیک است؛ رقابت هما فلاح تفتی همسر سعید مرتضوی دادستان سابق،متهم ردیف اول جنایات کهریزک و رئیس فعلی سازمان تامین اجتماعی به عنوان کاندیدای مورد حمایت دولت احمدی نژاد با زهره حقیقی مادر محسن روح الامینی، دانشجویی که در اعتراضات سال ۸۸ بازداشت و در بازداشتگاه کهریزک کشته شد.

هما فلاح تفتی همسر دادستانی که قاتل شد

سعید مرتضوی تا پیش از سال ۸۸ به “جلاد مطبوعات” شهرت داشت اما پس از افشای جنایات کهریزک، آنجا که محسن روح الامینی، امیر جوادی فر، محمد کامرانی و رامین آقازاده قهرمانی بر اثر شکنجه کشته و ده ها تن دیگر جان و روح شان به آسیب های جبران ناپذیر دچار شدند به عنوان متهم ردیف یک این جنایات شناخته می شود.هر چند او در نزدیک به ۴۲ ماه گذشته به هر کاری دست زده تا نامش از فهرست جنایتکاران کهریزک حذف شود.

در زندان ها و بازداشتگاه های تحت امر مرتضوی در یک دهه گذشته بارها بازداشت شدگان در زندان به مرگ تن دادند اما هربار دادستان تهران، چون ماجرای کشته شدن زهرا کاظمی در زندان اوین، به ترفندی از محاکمه گریخت. مصونیت آهنین مرتضوی اما بعد از افشای جنایات کهریزک ترک برداشت و دادستان مورد وثوق علی خامنه ای برای فرار از سرنوشتی مشابه سعید امامی به ائتلاف با محمود احمدی نژاد و تیم اش دست زد.

در همین ائتلاف بود که مرتضوی با حکم احمدی نژاد به ریاست سازمان تامین اجتماعی منصوب شد؛سازمانی که از آن به عنوان ثروتمندترین سازمان دولتی نام می برند.

اعتراض های پی درپی اکثریتی از نمایندگان مجلس به احمدی نژاد به قصد برکناری مرتضوی کارساز نبود. احمدی نژاد حاضر شد تا عبدالرضا شیخ الاسلامی رئیس دفتر سابقش و وزیر کار،رفاه و تامین اجتماعی دولتش با استیضاح نمایندگان مجلس برکنار شود اما مرتضوی همچنان رئیس سازمان تامین اجتماعی بماند. در همین ائتلاف بود که مرتضوی دست در دست محمود احمدی نژاد به افشاگری علیه برادران لاریجانی پرداخت و هر دو بخش هایی از فیلم مخفیانه ضبط شده ای از فاضل لاریجانی را در مجلس و اینترنت پخش کردند.

هما فلاح تفتی تا پیش از رسیدن سعیدمرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی نام شناخته شده ای نبود، اما پس از آن با حکم همسرش به ریاست بیمارستان شریعت رضوی، بزرگترین بیمارستان وابسته به سازمان تامین اجتماعی منصوب شد. سعید مرتضوی سپس در آبان سال ۹۱ طی حکمی همسرش “هما فلاح تفتی” را به دلیل “خدمت خالصانه” به سمت “مدیرکل آموزش و پژوهش سازمان تامین اجتماعی” منصوب کرد.

حتی فرخنده فلاح تفتی خواهر همسر سعید مرتضوی هم که کارمند ساده اداره ارشاد اسلامی تفت بود از ائتلاف شوهرخواهرش با احمدی نژاد سهمی برد و در دوم دی ماه ۹۱ پس از جلسه ای “در دفتر امام جمعه تفت به عنوان رئیس اداره ارشاد اسلامی این شهر منصوب شد.”

اکنون در جریان چهارمین دوره انتخابات شورای شهر تهران نام “هما فلاح تفتی” همسر سعید مرتضوی در لیست های متعدد وابسته به تیم محمود احمدی نژاد قرار گرفته است. مهمترین لیستی که نام “هما فلاح تفتی” در آن به چشم می خورد “لیست زنده باد بهار” است که همراه با تصاویری از علی خامنه ای،محمود احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی به سر لیستی عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر برکنار شده کار برای در اختیار گرفتن شورای شهر تهران می کوشد.

علاوه براین “هما فلاح تفتی” در لیست دیگر و خودساخته ای به نام “جبهه متحد کارگران انقلاب اسلامی” هم که از سوی موسسات وابسته به تامین اجتماعی تامین مالی می شود به عنوان یکی از سه نفر اصلی در کنار عبدالرضا شیخ الاسلامی و پروین احمدی نژاد قرار گرفته است.

در تمام این لیست ها از هما فلاح تفتی به عنوان “معاون آموزش و پژوهش سازمان تامین اجتماعی” نام برده می شود و اشاره ای به نام همسرش سعید مرتضوی “جلاد پیشین مطبوعات ایران”،و متهم ردیف اول جنایاتگاه کهریزک که در آن محسن روح الامینی و همچنین محمد کامرانی، امیر جوادی فرو رامین آقازاده قهرمانی بر اثر شکنجه کشته شدند، نمی شود.


زهره حقیقی: متخصصی که فرزندش شهید سبز شد

زهره حقیقی هم تا چهار سال پیش برای ایرانیان نام آشنایی نبود. او یک دکتر داروساز، عضو کمیته استراتژی سرطان سینه و کارشناس دفتر توسعه و هماهنگی نظام تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت بود.

همسرش عبدالحسین روح الامینی هم به رغم قرار داشتن در شمار چهره های سیاسی اصولگرا و نقشی که در بنیانگذاری “جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی” داشت و فعالیت انتخاباتی اش در سال ۸۸ در ستاد محسن رضایی و حتی ریاست انستیتو پاستور در ایران چندان شهرتی نداشت.

در ۱۸ تیر ماه سال ۸۸ اما در جریان اعتراضات سبزهای حامی میرحسین موسوی، یک دانشجوی رشته کامپیوتر به نام محسن روح الامینی هم بازداشت شد. محسن روح الامینی فرزند زهره حقیقی و عبدالحسین روح الامینی بود. او ابتدا به همراه ده ها تن از بازداشت شدگان دیگر به یکی از ساختمان های نیروی انتظامی و بعد صبح جمعه ۱۹ تیر ماه ۸۸ به دستور سعید مرتضوی و معاونانش علی اکبر حیدری فرد و حسن زارع دهنوی با اسم مستعار قاضی حداد به بازداشتگاه کهریزک منتقل شد.

پدر و مادر عبدالحسین روح الامینی تا دو هفته “به هر کجا که مراجعه کردند، پاسخی نگرفتند. نیروی انتظامی، سپاه، وزارت اطلاعات و قوه قضاییه هرکدام از خود سلب مسؤلیت می کردند.” آن ها “با دیوار بلندی از ناامیدی روبرو شدند” و سرانجام دلالی پیدا شد که به پدر محسن روح الامینی گفت: “اگر ۴ میلیون تومان به من بپردازید، ترتیب ملاقات شما را با فرزندتان می دهم.”

چند روز بعد پدر محسن روح الامینی”در دیدار مسؤولین کشور با علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، موضوع بازداشت فرزندش را با وزیر اطلاعات که در ملاقات حضور داشت، مطرح کرد،اما پس از آن هم از وزیر اطلاعات خبری نشد تا اینکه “فردی” به دفترش پدرش زنگ زد و گفت: “شما که از مسؤولین هستید و دارای پاسپورت سبز نیز می باشید، چرا سراغ پسرتان را نمی گیرید، به شما تسلیت عرض می کنم.”

در پزشکی قانونی “مشخص شد که محسن روح الامینی را وقتی که گرفته اند مورد ضرب و شتم شدید قرار داده و او را مجروح کرده اند.” عبدالحسین روح الامینی گفته است: “جنازه محسن روح الامینی را که دیدم متوجه شدم که دهانش را خرد کرده اند. فرزندم انسان صادقی بود. دروغ نمی گفت. مطمئنم هرچه از او سؤال کرده اند، درست پاسخ داده است. آنها احتمالاً نتوانسته اند، صداقت او را تحمل کنند و وی را به شدت، کتک زده و زیر شکنجه کشته اند.”

با کشته شدن محسن روح الامینی برخی از دوستان پدرش از جمله حسین علائی فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز از ماجرا مطلع می شوند و جنایات بازداشتگاه کهریزک پس از این بود که رسانه ای شد تا پرده از یکی از بازداشتگاه های مخوفی که سعید مرتضوی بر آن ها و در آن ها حکومت می کرد، فرو افتد.

علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی هم پس از افشای کشته شدن محسن روح الامینی و دستکم سه جوان معترض دیگر در این بازداشتگاه آن را “جنایات” توصیف کرد.

زهره حقیقی مادر محسن روح الامینی از ابتدای افشای کشته شدن فرزندش محسن روح الامینی گفته بود:“محسن من که رفت، به فکر محسن های مردم باشید” و پدرش به دوستش حسین علائی چفیه بسیجی را نشان داده و گفته بود:“امروز این چفیه را بر گردن چه کسانی انداخته اند. کسانی که کار آنها دستگیری و احیاناً کشتن مردم شده است،آیا ما از جمهوری اسلامی این وضع را می‎خواستیم؟”

زهره حقیقی یک سال بعدها نیز گفت: “بخشی متهمان پرونده کهریزک را اجباراً در دادگاه دیده است؛ اما از سوی آنها هیچ اظهار ندامتی را مشاهده نکرده است.” او همچنین گفته بود باید “رده‌های آمر که مسبب اصلی فاجعه کهریزک بودند، پای میز محاکمه بیایند، چون این‌ها با وجود آن که از فضای آنجا اطلاع داشتند و می‌دانستند چه اتفاقاتی در آنجا رخ داده است، دستور انتقال جوانان را به کهریزک صادر کردند.”

زهره حقیقی و عبدالحسن روح الامینی به صراحت از سعید مرتضوی به عنوان یکی از آمران اصلی کشته شدن فرزندشان محسن روح الامینی و دیگر کشته شدگان بازداشتگاه کهریزک نام برده اند.

 

رقابت مادر شهید سبز با همسر دادستان قاتل

حالا نزدیک به چهار سال از آن روزها گذشته است. زهره حقیقی مادر محسن روح الامینی اکنون ۵۵ سال دارد و در انتخابات شورای شهر تهران نام او در لیست “جبهه ایستادگی”، لیستی نزدیک به محسن رضایی قرار دارد. زهره حقیقی مادر محسن روح الامینی برای ورود به شورای شهر تهران باید با هما فلاح تفتی همسر سعید مرتضوی، متهم اصلی کشته شدن فرزندش در بازداشتگاه کهریزک رقابت کند.

هما فلاح تفتی در تمام سال های دادستانی و هنگامی که سعید مرتضوی دستور توقیف بیش از صد روزنامه و مجله را صادر و هزاران تن از فعالان رسانه ای را یا بیکار یا روانه سلول های انفرادی کرد، و هنگامی که حکم بازداشت زهرا کاظمی را صادر کرد و سپس کوشید تا کشته شدن این خبرنگار را پنهان کند همسر سعید مرتضوی بود.

وقتی یک هفته پیش از انتخابات سال ۸۸ سعید مرتضوی با صدور یک حکم کلی به ماموران امنیتی اجازه بازداشت هزاران نفر و پر کردن سلول های انفرادی تمام بازداشتگاه های تهران را صادر کرد، و حتی وقتی دهان محسن روح الامینی پسر زهره حقیقی در بازداشتگاه کهریزک خورد می شد، هما فلاح تفتی همسر سعید مرتضوی بود.

بسیاری از جوانان، شهروندان، روزنامه نگاران،فعالان دانشجویی، وکلا و چهره های سیاسی اصلاح طلب که چهار سال پیش با حکم سعید مرتضوی بازداشت شدند هنوز زندانی هستند.

هما فلاح تفتی اما در فاصله سال های ۸۸ تا ۹۲ با احکام همسرش سعید مرتضوی از سرپرستی یک کلینیک به معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان تامین اجتماعی ثروتمندترین سازمان دولتی منصوب شده و اکنون با حمایت همسرش سعید مرتضوی در کنار خواهر محمود احمدی نژاد می خواهد بر کرسی شورای شهر تهران بنشیند.