میلی‌منفرد هم از وزارت علوم رفت

نویسنده
حسین محمدی

» برکناری معاونان به درخواست مجلس؟

تغییرات در وزارت علوم، آن‌گونه که برخی اصول‌گرایان ساکن مجلس تمایل داشتند، در حال رخ دادن است و وزیر علوم جعفر میلی‌منفرد را از سمت خود برکنار کرد.

محمد فرهادی، وزیر علوم، روز پنج‌شنبه میلی‌منفرد را از سمت معاونت آموزشی وزارت علوم برکنار و مجتبی شریعتی نیاسر را به جای وی، بدین سمت برگزید.

 شریعتی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه کاردیف، کارشناسی ارشد و دکتری را از دانشگاه منچستر بریتانیا دریافت کرده و در حال حاضر دانشیار دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تهران است.

انتصاب میلی‌منفرد - در کنار جعفر توفیقی - در وزارت علوم، یکی از دلایل استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر اسبق علوم بود. نمایندگان مجلس در جریان رای اعتماد به وزرای علوم پیشنهادی روحانی، گفته بودند که برکناری میلی‌منفرد و توفیقی از جمله درخواست‌های آنان است.

علی لاریجانی، رییس مجلس، در دقایق آخر جلسه استضیاح فرجی‌دانا به نقل از اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت، گفته بود که وزیر علوم معاونان مورد نظر نمایندگان مجلس را از کار برکنار خواهد کرد. وعده‌ای که البته منجر به کسب رای اعتماد مجدد از سوی فرجی‌دانا نشد.

میلی‌منفرد نخستین فرد پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم از سوی حسن روحانی بود، اما وی موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد. او بعدها و توسط فرجی‌دانا به سمت معاونت آموزشی وزارت علوم برگزیده شد.

پیش از این و در زمان معرفی فخرالدین دانش‌آشتیانی از سوی روحانی به مجلس برای تصدی وزارت علوم، میلی‌منفرد از سمت خود استعفا داده بود. او در نامه‌ای خطاب به محمدعلی نجفی، سرپرست وقت وزارت علوم، دلیل استعفای خود را “جلوگیری از هرگونه تضییقات و هموار نمودن مسیر” برای وزیر پیشنهادی اعلام کرده بود.

استعفای میلی‌منفرد البته با مخالفت نجفی مواجه شد و وی در سمت خود باقی ماند. اما به نظر می‌رسد که محمد فرهادی با توجه به وعده‌هایی که به نمایندگان مجلس داده بود، میلی‌منفرد را از سمت خود برکنار کرد.

با این حال فرهادی پس از جلسه رای اعتماد در واکنش به استعفای میلی‌منفرد و سعید سمنانیان، گفته بود: “همکاران علمی و دانشگاهی ما کار خود را انجام می‌دهند”.

در جلسه رای اعتماد به محمد فرهادی، علی مطهری، از نمایندگان مجلس، گفته بود که برخی از نمایندگان با فرهادی برای برخی پست‌ها “معامله” کرده‌اند.

سخنان فرهادی در جلسه رای اعتماد و برخی موضع‌گیری‌های وی پس از رسیدن به وزارت، به مذاق برخی از حامیان روحانی خوش نیامده. آن‌ها معتقدند که فرهادی قادر نخواهد بود مسیری را که توسط فرجی‌دانا آغاز شده و منطبق با وعده‌های روحانی بود، ادامه دهد.

فرهادی در جلسه رای اعتماد خود از تحول در علوم انسانی وکنترل فضای دانشگاه سخن گفته بود. او در حاشیه مراسم رونمایی از “منشور حقوق دانشجویی”، نیز چنین درباره فعالیت‌های دانشجویان اظهارنظر کرده بود: “اگر دانشجو یا استاد انتقادی دارد باید بتواند آن را مطرح کند، اما اینکه نباید این انتقادات مغرضانه و در جهت براندازی باشد. به معنای واقعی کلمه نقد باید دلسوزانه باشد”.

 با این حال اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی، در مراسم معارفه فرهادی گفته بود که او از جنس وزیران و سرپرستان قبلی وزارت علوم است و در تفکر سیاسی، مدیریتی و علمی تفاوتی با وزیران قبلی ندارد.