اتفاق یا سؤقصد؟

نویسنده

» گزارش لیبراسیون از حادثه انفجار اتوبوس در دمشق

ژان پیر پرن

حرف کدام طرف را باید باور کرد؟ حرف سوری ها  را که رسماً اعلام کرده اند انفجار اتوبوس حامل زائران ایرانی در دمشق براثر ترکیدن یکی از لاستیک ها بوده یا گفته خبرنگار تلویزیون دولتی ایران در دمشق را که احتمال می دهد” بمب جاسازی در زیر اتوبوس باعث انفجار شده باشد”؟

 تصادف یا سؤقصد، به هرحال این حادثه به گفته مقامات سوری به کشته شدن دست کم سه نفر، از جمله یک کودک منجر شده است. امّا آمار کشته شدگان ممکن است بیشتر از این باشد. سایت اینترنتی دبکا که به محافل امنیتی اسرائیل نزدیک است، خبر از کشته شدن ده ها نفر می دهد اگرچه این آمار هم قطعاً غلوآمیزاست. وقوع این انفجار، به عمد یا غیرعمد، همزمان بود با حضور سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملّی ایران و سرپرست هیأت ایرانی در مذاکرات هسته ای در دمشق. جلیلی که به قصد دیدار رسمی به سوریه که متحد استراتژیک ایران به شمار می رود آمده بود با بشار اسد نیز ملاقات کرد.

سعید سامور، وزیر کشور سوریه این حادثه را اتفاقی می داند و می گوید:” باد لاستیک اتوبوس بیش از حد نصاب بوده و در نتیجه لاستیک ترکیده است”. امّا وی درباره علّت شدّت مهیب انفجار توضیحی نمی دهد. به طوری که در تصاویر مخابره شده از این حادثه دیده می شود شدت انفجار به حدی بوده که قطعات اتوبوس از هم جدا شده و بر اثر موج ناشی از انفجارتا فاصله ده متری پرتاب شده اند. خبرگزاری فرانسه به نقل از محمد عیسا رئیس بیمارستان خمینی که نزدیک محل وقوع حادثه قرار دارد گزارش می دهد که اجساد” تکه تکه” شده بودند.

گفته می شود که اتوبوس حامل زائران در زمان وقوع انفجار خالی بوده است. این حادثه بی شباهت به حادثه سؤقصد با اتومبیل حامل مواد منفجره در 27 سپتامبر سال 2008 نیست. بر اثر این انفجار که در نزدیکی محلی که زیارتگاه اصلی شیعیان در دمشق به شمار می رود روی داد و بر اثر آن 17 تن جان خود را از دست دادند یکی از افسران بلند پایه سازمان امنیت سوریه که مقر آن نزدیک به مسجد است هدف سؤقصد قرار داشت.

اگر مورد فعلی هم یک سؤقصد باشد، که قرائن نشان می دهند هست، سازمان دهنده آن کیست؟ در مورد قبلی، دمشق سؤقصد را به یک گروه وابسته به القاعده ربط داد. آیا می شود گفت که انفجار هفته گذشته هم کار همین گروه بوده؟ بعد از کشته شدن عماد مقنیه سرکرده شاخه نظامی حزب الله در حادثه انفجار اتومبیلش در سال گذشته که به دست اسرائیل صورت گرفت و به دنبال کشته شدن ژنرال محمد سلیمان، مسئول پرونده هسته ای سوریه، سؤقصد اخیر تصویری را که دمشق در صدد است از ثبات نظام حکومتی سوریه ارائه دهد مخدوش می سازد.  

                       

منبع: لیبراسیون 4 دسامبر