شش وزیر در نوبت اسیتضاح

نویسنده
حسین محمدی

» اختلاف بر سر این که کدام وزیر اول باشد

با گذشت چند هفته از استیضاح رضا فرجی‌دانا٬ وزیر علوم٬ به نظر می‌رسد اصول‌گرایان هم‌چنان به دنبال استیضاح برخی وزرای دولت روحانی هستند.

طی چند هفته اخیر و پس از استیضاح فرجی‌دانا٬ زمزمه استیضاح برخی وزرای دولت روحانی نظیر علی جنتی وزیر ارشاد٬ رحمانی‌فضلی وزیر کشور و محمود واعظی وزیر ارتباطات شنیده شده. هم‌زمان نمایندگان مجلس انتقادهای خود از برخی وزرای دیگر نظیر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر معدن را ادامه می‌دهند.

در یکی از آخرین هشدارها از این دست کاظم صدیقی٬ امام جمعه موقت تهران٬ در خطبه‌های نمازجمعه از دولت روحانی خواست که “پیام استیضاح وزیر علوم را بگیرد”. به گفته صدیقی “دولتی که راهنمایی هم‌چون رهبر معظم انقلاب داشته باشد و نتواند خود را تطبیق دهد٬ ورشکسته است”.

هم‌زمان جعفر شجونی٬ عضو جامعه روحانیت مبارز٬ نیز نسبت به حضور برخی وزرا در دولت هشدار داد. به گفته شجونی “برخی از وزرا و استا‌‌‌ن‌داران دولت با آرمان‌های دولت و نظام هم‌خوانی ندارند” و به همین دلیل روحانی باید “علاوه بر این‌که به وعده‌های خود عمل می‌کند، وزرای خود را نیز ترمیم و تصحیح کند”.

شجونی اضافه کرد: “رییس‌جمهور باید وزیر علوم را تعلیم و وزیر ارشاد را ارشاد کند در غیر این صورت اگر قرار بر این باشد که نظام یک آهنگ داشته باشد و وزیر ارشاد یک آهنگ دیگر نقض غرض صورت می گیرد و این موضوع با لباس آقای روحانی منافات دارد”.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که علی ایران‌پور٬ نماینده مجلس٬ خبر از آن داد که سه لیست امضا برای استیضاح رحمانی‌فضلی٬ وزیر کشور٬ در مجلس وجود دارد: “لیستی که پیش نمایندگان اصفهان است ۲۲ امضا دارد، البته دو لیست دیگر هم تا جایی که من در جریان هستم بالای ۴۰ امضا دارند”.

این سه لیست به گفته ایران‌پور از سوی نمایندگان اصفهان٬ نمایندگان استان‌های شمالی و نمایندگان استان‌های غربی تهیه شده است.

وی اضافه کرده که استیضاح رحمانی‌فضلی “اصلا سیاسی نیست، سه طرح استیضاحی هم که الان مطرح هستند نشان می دهند که استیضاح سیاسی نیست. شما اگر این سه طرح را ببینید متوجه می شوید که مشکلات ما مربوط به مسایل منطقه ای و مسایل اجرایی است”.

هم‌زمان با مطرح شدن بحث امکان استیضاح رحمانی‌فضلی٬‌اعلام شده که استیضاح وزیر نیرو و ارشاد هر کدام با ۴۰ امضا و طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با ۳۰ امضا نیز توسط برخی نمایندگان تهیه شده است.

تلاش برای انجام این استیضاح‌ها در حالی در مجلس جریان دارد که روحانی پیش و پس از استیضاح وزیر علوم٬ گفته بود که استیضاح سیاست دولت را تغییر  نخواهد داد و هر وزیری که سر کار بیاید٬ سیاست‌های وزیر قبلی را ادامه خواهد داد.

هفته گذشته نیز بحث‌هایی درباره امکان استیضاح محمود واعظی٬ وزیر ارتباطات نیز مطرح شده بود. این مساله پس از اعلام وزارت ارتباطات برای افزایش پهنای باند اینترنت و مخالفت آیت‌الله مکارم شیرازی با آن٬ مطرح شد.

دو هفته پیش  رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم دولت روحانی، در جلسه استیضاح خود در مجلس شرکت کرد، اما موفق به کسب رای اعتماد مجدد از نمایندگان مجلس نشد.

حامیان روحانی دلیل استیضاح وزیر علوم را افشای مساله “بورسیه‌های غیرقانونی” در دولت احمدی‌‌نژاد دانسته و گفته‌اند که با توحه به افشای نام برخی از نمایندگان مجلس فعلی در این پرونده، آن‌ها اقدام به استیضاح فرجی‌دانا کردند.

فرجی‌دانا نخستین وزیر دولت روحتنی بود که توسط نمایندگان مجلس استیضاح شد. پس از رای نمایندگان به استیضاح فرجی‌دانا٬ روحانی محمدعلی نجفی را به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی کرد.