وحشیانه زدند، مردم نگریختند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» ادامه اعتراضات مردمی در ایران

مردم ایران روز گذشته در هفتمین روز جان باختن صانع ژاله و محمد مختاری به خیابان ها آمدند وبا دادن شعار مرگ بر دیکتاتور، خواستار سرنگونی سیدعلی خامنه ای شدند. آنها شعار میدادند: “اسفند دونه دونه، سیدعلی سرنگونه”.

 معترضان به انتخابات مخدوش 22 خرداد دیروز در حالی در تهران به خیابان ها آمدند که براساس گزارش خبرنگاران “روز” تهران به شهری نظامی تبدیل شده بود و به گفته خبرنگاران و شاهدان عینی، نیروهای سپاه پاسداران، گارد ویژه ، بسیج و لباس شخصی ها با آرایش جنگی در سطح شهر حضور داشتند و از شکل گیری هسته اصلی تجمع جلوگیری میکردند.

دو فیلمی که از وضعیت دیروز تهران در سطح اینترنت منتشر شده، نیروهای لباس شخصی را نشان میدهد که در خیابان ها و پیاده روها حضور دارند.

اما با این حال مردم تهران که شب قبل “پیامک هایی” مشکوک مبنی بر لغو تجمع دریافت کرده بودند به خیابان ها آمدند تا هم حمایت خود را از رهبران جنبش سبز که در حصر خانگی به سر می برند اعلام کنند هم یاد دو جان باخته تجمعات 25 بهمن را گرامی دارند.پیامک هایی که با نام “شورای هماهنگی راه سبز امید” برای مردم ارسال شده اما اردشیر امیر ارجمند، مشاور میرحسین موسوی با تکذیب آنها اعلام کرده بود تجمع در هر شرایطی برگزار می شود.

درگیری با نیروهای نظامی

براساس گزارش خبرنگاران “روز” تهران دیروز شاهد درگیری های مردم معترض و نیروهای نظامی بود.

یک شاهد عینی به “روز” می گوید: من ساعت 4 در پارک وی بودم. بسیجی ها با باتوم فلزی در پیاده روها در حرکت بودند و موتور سوارها در خیابان مانور می دادند. مردم که به سمت  ونک در حرکت بودند، مدام از سوی نیروهای بسیج و لباس شخصی متفرق و به خیابان ها و کوچه های فرعی اطراف رانده می شدند اما باز جمع می شدند و به مسیر خود ادامه میدادند.

این شاهد عینی می افزاید: پایین باشگاه وزارت کار که نرده های صدا و سیما شروع می شود، دیگر نمی شد جلو برویم. گویا از اینکه به سمت صدا و سیما برویم می ترسیدند و تمام تلاششان این بود که مردم به آن سمت نروند. اما نتوانستند جمعیت را کنترل و متفرق کنند. مردم هم شعار میدادند “اسفند دونه دونه سید علی سرنگونه” نیروهای یگان ویژه دور تا دور مقابل نرده های صدا و سیما ایستاده بودند و یکباره لباس شخصی ها به جمعیت حمله کردند و گاز اشک آور زدند. همان جا چند نفر را دیدم که بازداشت شدند.

به گفته این شاهد عینی برای پراکنده کردن مردم از گاز فلفل نیز استفاده شده است. او میگوید: روبروی باشگاه خبرنگاران جوان به شدت مردم را با باتوم های فلزی مورد ضرب و شتم قرار دادند؛ خیلی وحشیانه می زدند. زن و مرد را می زدند. باور کنید صحنه های ضرب و شتم فلسطینی ها توسط اسرائیلی ها برایمان زنده شد؛ از ان هم بدتر می زدند. من دیگر گریه ام گرفته بود. خیلی صحنه بدی بود اما مردم فرار نمی کردند و تلاش میکردند راهی برای ادامه راهپیمایی پیدا کنند.

یک شاهد عینی دیگر که در میرداماد حضور داشته به “روز” می گوید: از داخل دانشگاه خواجه نصیر از مردم فیلم می گرفتند. ما هم تا دیدیم فیلم می گیرند محکم تر شعار میدادیم “یا حسین، میرحسین” و “مبارک ، بن علی، نوبتته سید علی”. تا اینکه صدای تیراندازی آمد؛ با بوی خیلی بد، مثل ماهی مانده وگندیده. نمیدانم بوی چه بود. اما یکباره دیدیم  مردم از بالای ونک به سمت ما می دوند و بعد همه داد میزدند یکی را کشتند، یکی را کشتند، نمیدانم قضیه چی بود؛ فرصتی هم برای سئوال کردن از کسی نبود چون همه را می زدند. خیلی ها را بازداشت کردند. من به زحمت توانستم جدا شوم و به خانه برگردم.

تمام طول مسیر خیابان ولیعصر دیروز پر از نیروهای نظامی بود. پیش از این مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی مسیر راهیپیمایی روز یک اسفند را خیابان ولیعصر اعلام کرده بود.

اما خبرنگاران “روز” گزارش داده اند که میادین اصلی شهر از جمله صادقیه، میدان انقلاب، آزادی، تهران پارس، هفت حوض و 7 تیر مملو از نیروهای نظامی بوده است.

برخی وب سایت ها از کشته شدن یک نفر در میدان 7 تیر خبر داده اند. یک شاهد عینی در تهران به “روز” می گوید: سمت خیابان نجات الهی بودیم که صدای تیراندازی آمد؛ مردمی که از سمت میدان می امدند گفتند یک نفر را با تیر زده اند اما کسی نمیدانست آن فرد چه شده است.

با اینحال صفرعلی براتلو، سرپرست معاونت امنیتی انتظامی استانداری تهران در مصاحبه با خبرگزاری فارس کشته شدن یک شهروند در تهران را تکذیب کرده است.

آرامش مردم و عصبانیت نیروهای نظامی

مردمی که دیروز در خیابان های تهران حضور یافتند و شعار سرنگونی رهبر جمهوری اسلامی را سر دادند به گفته خبرنگاران و شاهدان عینی از اقشار مختلف جامعه بودند.

یک شاهد عینی به “روز” می گوید: مردم به هم می گفتند گویا 30 خرداد باز تکرار شده بعد از 25 خرداد و اکنون بعد از 25 اسفند. دقیقا هم مثل همان 30 خرداد سال گذشته و حتی بیشتر از آن روز نیرو آورده بودند. نگذاشتند هسته اصلی شکل بگیرد اما مردم بودند؛ حضور داشتند، شعار دادند. کتک خوردند ولی بودند و این خیلی به همه ما روحیه میداد که باز در کنار هم بودیم. با اینکه نگذاشتند مردم به هم بپیوندند اما مردم حتی روحیه طنز خود را داشتند و با خنده می گفتند می بینید  مرده ایم این همه نیرو آورده اند؟ زنده بودیم چه میکردند؟

یک روزنامه نگار در تهران می گوید: با آن حجم نیروی حکومتی، خیلی برای من جالب بود که مردم آرامش خوبی داشتند انگار میدانند چه میکنند. خیلی آرام بودند.

او می افزاید: از همه قشری بودند. مردم خود من یک قاضی دادگستری را دیدم که کارت شناسایی اش را هم نشان ما داد و رو به مردم گفت ما همه با هم هستیم. یک سرهنگ ارتشی و دو نفر سپاهی را هم دیدم. یکی از این سپاهی ها را می شناختم؛ در دفتر دایی ام دیده بودم. رفتم جلو و گفتم شما اینجا چه میکنید؟ گفت تنها نیستیم با یکی دیگر از همکاران با مردم هستیم.

بازداشت فائزه هاشمی

فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس و دختر هاشمی رفسنجانی از بازداشت شدگان روز گذشته بود. یک شاهد عینی که شاهد بازداشت خانم هاشمی بوده به “روز” می گوید: خانم هاشمی را در خیابان ولیعصر  نرسیده به مطهری بازداشت کردند. حدود 20 تا 30 نفر لباس شخصی بودند. خیلی خشن بودند و سریع خانم هاشمی را سوار ون کردند. حدود سه ساعتی این ون همان جا بود. فریاد می زدند که تو لیدر منافقان هستی و آشوب را رهبری می کنی و ….

خبرگزاری دولتی ایرنا عکس هایی از فائزه هاشمی در درون ون را منتشر کرده و خبرگزاری فارس مدعی شده است که« فائزه هاشمی در حال لیدری، شعار دادن و تحریک مردم» دستگیر شده بود.

خانم هاشمی پس از سه ساعت آزاد شد.

آرایش جنگی سپاه در خیابان های تهران

خبرنگاران “روز” گزارش داده اند: نیروی انتظای و یگان ویژه در خیابان های اصلی مثل ولیعصر و انقلاب و آزادی بودند. در میادین اصلی هم شهر کاملا تقسیم شده بود. سپاه با لباسهای لجنی روشن آمده بودند با جلیقه فسفری رنگ که آرم سپاه پاسداران به قدری بزرگ بر روی آنها دوخته شده بود که کامل به مردم نشان دهد که از سپاه هستند.

به گفته خبرنگاران “روز” نیروهای سپاه بیشتر در خیابان های فرعی و کوچه ها طوری ارایش گرفته بودند که در صورت بروز تظاهرات و درگیری از پشت سر مردم را غافلگیر کنند و همچنین مانع جمع شدن مردم در خیابان ها و کوچه های اطراف شوند. لباس شخصی ها هم سوار بر موتور مدام در خیابان ها مانور می دادند و تعدادی از آنها با پرچم در خیابان حرکت می کردند و شعارهایی به نفع حزب الله می دادند.
بیشتر موتورها بیشتر  پلاک نداشتند و هر ماشینی بوق میزد پلاکش را می کندند و می بردند.

یک روزنامه نگار در تهران که در تجمعات دیروز حضور داشت به “روز” می گوید: تحرک ماموران یگان ویژه خیلی تحریک آمیز بود. با موتورهای پرشی و غول پیکر با تجهیزات کامل وارد پیاده رو می شدند و مردم را بی جهت می زدند. انگار جوری که از سکوتی که حاکم شده بود ناراضی بودند و دنبال بهانه برای سرکوب بودند. بعد سر چهارراه ها لباس شخصی ها موتورهایشان را نگاه می داشتند و مردم داخل پیاده رو را زیر نظر داشتند و هر جوانی می دیدند جلویش را می گرفتند و موبایلش را چک می کردند و کارت شناسایی می خواستند.

این روزنامه نگار می افزاید: من در تمام تجمعات و درگیری ها بوده ام اما تا کنون ترکیب اینچنینی ندیده بودم. سپاه ارایش جنگی گرفته بود، کاملا جنگی. خودش را برای یک نبرد خیابانی تمام عیار آماده کرده بود. جوری استقرار پیدا کرده بودند که واقعا خلائی برای ایجاد هسته های اعتراضی نگذاشته بودند.

فرهاد رجبعلی، خبرنگار عکاس در تهران در این زمینه در صفحه فیس بوک خود نوشته است: امروز سپاه به تمام معنی کلمه قدرت نمایی کرد و از صبح حدود ساعت 11 هر چه نیرو داشت، به همراه نیروهای بسیج در خیابان های تهران مستقر کرد. آرایش نیروهای سپاه و بسیج فوق العاده حساب شده بود. تمام راه های فرار و تجمع را بسته بودند. کاملا از قبل برنامه ریزی و طراحی شده بود.

به گفته او “بیشتر نیروهای سپاه و بسیج در خیابان های فرعی و کوچه ها مستقر بودند و منتظر سرکوب مردم بودند. تمام خیابان های اصلی و میادین در دست نیروهای یگان ویژه بود و خیابان های اطراف کاملا در کنترل نیروهای سپاه و بسیج بود که همگی لباس فرم و متحدالشکل داشتند. اما نیروهای لباس شخصی به صورت بسیار چشمگیر سوار بر موتورسیکلت در سطح شهر تهران در حال گشت زنی بودند”.

گزارشات حاکیست در دیگر نقاط کشور از جمله اصفهان نیز تجمعات اعتراضی بر پاو با برخورد شدید نیروهای نظامی رو به رو شده است.