خامنه ای وزیران روحانی راتایید نکرد

نویسنده
نازنین کامدار

» خاتمی؛غایب مراسم تحلیف؟

در حالی که بسیاری از رای دهندگان به حسن روحانی، رای  به او را ادامه تلاش برای تغییر سیاست های جمهوری اسلامی در عرصه سیاست داخلی و خارجی می دانند و از وی توقع دارند که برای آزادی رهبران جنبش سبز هر چه زودتر تلاش کند، فرآیند آزادی زندانیان سیاسی را کلید بزند و کابینه ای هماهنگ با جنبش سبز و جریان اصلاحات معرفی کند، در روزهای اخیر و پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر اولین عقب نشینی او در برابر نظر آیت الله خامنه ای، نگرانی ها از فاصله گرفتن  وی از رای مردم و حامیان اصلی اش یعنی محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی افزایش یافته است. این گزارش ها در حالی است که رسانه های نزدیک به اصلاح طلبان از عدم شرکت محمد خاتمی در مراسم تحلیف روز یکشنبه خبر داده اند و این خبر را در کنار دیگر اخبار مربوط به کابینه، نشانه ای از نخستین عقب نشینی یا چرخش حسن روحانی تلقی کرده اند.

بنا به گزارش سایت سحام نیوز، حسن روحانی در هفته گذشته اسامی چهار وزیر پیشنهادی اش برای وزارت خانه های ارشاد، دفاع، علوم و اطلاعات را به سید علی خامنه ای ارائه داده اما هر ۴ گزینه او مردود شده و او نیز این دخالت در کابینه را پذیرفته است.

سحام نیوز، ارگان نزدیک به مهدی کروبی ، رهبر در حصر جنبش سبز نوشته است: “ابتدای هفته گذشته و پس از هفته ها رایزنی و گفتگو، حسن روحانی لیست نهایی وزرای دولت یازدهم را به رهبر جمهوری اسلامی معرفی می کند. دراین دیدار آقای خامنه ای نسبت به حضور آقایان یونسی و احمد مسجد جامعی در کابینه واکنش نشان داده و خواهان حذف نام این افراد از لیست وزرا می شود.پس از آن دیدار، چهارشنبه گذشته حسن روحانی مجددا برای اخد تاییدنهایی رهبری نسبت به تغییرات لیست کابینه به دیدار ایشان می رود و این بار مجددا آقای خامنه ای نسبت به دو نام دیگر در کابینه واکنش نشان داده و خواهان حذف آقایان جعفر توفیقی و سردار علایی از وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و دفاع در کابینه می شوند که این دستور رهبری هم از سوی آقای روحانی پذیرفته می شود”.

این سایت می افزاید:“جعفر توفیقی در دولت اصلاحات نیز به عنوان وزیر علوم انتخاب شده بود. همچنین سردار حسین علایی از فرماندهان سپاه پدر طول دوران جنگ ۸ ساله بوده است. آقای علایی سابقه ریاست ستاد مشترک سپاه وقائم‌مقامی وزارت دفاع و ریاست سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع را نیز در کارنامه خود دارد.همچنین لازم به توضیح است که قرار بوده آقای احمد مسجد جامعی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی شود. وی در دولت سید محمد خاتمی، مسئولیت وزارت ارشاد را پس از عطاالله مهاجرانی بر عهده داشت.علی یونسی نیز در دولت اصلاحات مسئولیت وزارت اطلاعات را بر عهده داشته است. اکنون مشخص نیست دلیل مخالفت آقای خامنه ای با وزارت یونسی از چه روی است. محمود احمدی نژاد نیز در دوره ریاست جمهوری اش بر سر مدیریت این وزارتخانه، تقابل جدی با رهبر جمهوری اسلامی پیدا نمود.به این ترتیب ۴ وزارتخانه کلیدی دولت با نظر رهبری دچار تغییر و تحولات اساسی شدند تا دولت روحانی در آینده با چالش های بیشتری مواجه شود”.

بنابراین گزارش ها تاکنون به جای دو تن از کاندیداهای روحانی،سید محمود علوی، روحانی راستگرای امنیتی که تا پیش از این نماینده آیت الله خامنه ای در ارتش جمهوری اسلامی بوده، برای تصدی وزارت اطلاعات اعلام آمادگی کرده و از مذاکره روحانی با خود خبر داده و علی جنتی، فرزند احمد جنتی نیز که در ابتدای روی کار آمدن دولت احمدی نژاد معاون سیاسی وزارت کشور بود،خود را وزیر ارشاد کابینه روحانی معرفی کرده است.

کوتاه آمدن روحانی در برابر خواست علی خامنه ای با واکنش ضمنی هاشمی رفسنجانی مواجه شده به طوریکه به نوشته سایت آفتاب، او در دیدار با جمعی از نمایندگان عضوفراکسیون اقلیت مجلس گفته است: “محور همه قوانین کشور، قانون اساسی است و اگر فصل حقوق ملی آن را اجرا کنیم، همه مردم راضی می‌شوند، جز یک اقلیت افراطی که رأی مردم را تزئینی می‌دانند. جمله تاریخی رهبری در روز انتخابات که «رأی مردم حق‌الناس است»، را به یاد آورید. این جمله فقط برای روز انتخابات نبود به روزهای قبل از آن و بعد از آن هم مربوط می‌شد، که انشاءالله هر کس در هر مقام و مسئولیتی که هست، در این راه تلاش می‌کند”.

او افزوده است: “سالهاست که ایشان(روحانی) را می‌شناسم و اگر بگذارند، با همکاری دیگر قوا، به اعتماد و امیدواری مردم پاسخ شایسته می‌دهند. تعارض قوا در جمهوری اسلامی بی‌معناست، مگر اینکه منافع باندی را بر منافع ملی رجحان دهند. همه باید به منتخب مردم کمک کنند تا مردم را از وضع معیشتی موجود نجات دهند”.

سایت دیگربان هم اطلاعات جدیدی از کابینه روحانی فاش کرده که حکایت از چرخش او به سمت محافظه کاران دارد؛ کابینه ای که نه سنی ها در آن حضور دارند و نه زنان: “انتشار فهرست غیررسمی از ترکیب محافظه‌کارانه کابینه؛حسن روحانی با انتقاد و اعتراض گروهی از جریان‌های محافظه‌کار و اصلاح‌طلب مواجه شده است. در این فهرست که طی دو روز گذشته از سوی برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر شده٬ تنها نام دو چهره نزدیک به جریان اصلاح‌طلب دیده می‌شود.در این فهرست برخلاف کابینه‌های گذشته نام هیچ زنی دیده نمی‌شود که همین مسئله بحث ترکیب محافظه‌کارانه کابینه یازدهم را تشدید کرده است.در محافل گفته می‌شود حسن روحانی در ازای واگذاری وزارت‌خانه‌های فرهنگی٬ اجتماعی و سیاسی به محافظه‌کاران٬ توانسته وزارت‌خانه‌های اقتصادی را از آن تیم خود کند.برخی تحلیل‌گران این روش حسن روحانی را بی‌شباهت با کابینه اکبر هاشمی رفسنجانی نمی‌دانند که اولویت اصلی خود را مسائل اقتصادی قرار داده بود.در محافل سیاسی همچنین گفته می‌شود ترکیب قابل توجهی از کابینه یازدهم با توافق علی لاریجانی به عنوان رئیس فراکسیون «رهروان ولایت» بسته شده است. گفته می‌شود این توافق به این صورت حاصل شده که لاریجانی در ازای حضور برخی محافظه‌کاران همسو با این فراکسیون در کابینه٬ وعده‌هایی مبنی بر رای کامل مجلس به کابینه پیشنهادی داده است”.

از سوی دیگر، احمدرضا دستغیب٬ رئیس کارگروه‌های تخصصی فراکسیون “رهروان ولایت” هم این فهرست را تایید کرده و گفته است: “اگر قرار بر تعامل خوب بین مجلس و دولت است این ارتباط باید دوسویه باشد٬ چرا که اگر دولت تنها مایل به داشتن روابط رسمی باشد، تداوم این ارتباطات به صورت رسمی کار را دشوارتر خواهد کرد. طبیعتا در فضای دوستانه، تعامل بهتری شکل می‌گیرد”.

دستغیب افزوده: “مجلس دو فراکسیون اصلی دارد که طبیعتا در قالب همکاری و تعامل کار بهتر پیش می‌رود٬ اما ظاهرا تیم روحانی دنبال این است که لیست کابینه نهایی را در قالب رسمی به مجلس ارائه کند”.

 روزنامه بهار هم در شماره روز دوشنبه خود در ارتباط با عقب نشینی احتمالی روحانی در انتخاب اعضای کابینه اش نوشته است:” خوب می‌دانیم که برای تعیین وزرای این چهارگانه، چه مصائبی را تحمل می‌کنید. شایعات خوبی هم در این‌باره به گوش نمی‌رسد، اما می‌دانیم و می‌دانید که چشم‌پوشی از گزینه‌های اصلی برای این وزارتخانه‌ها چه پیامدهای ناخوشایندی دارد!شاید لازم به یادآوری نباشد که بگوییم بخش قابل‌توجه حمایت‌هایی که متوجه حضرت‌عالی شد از بطن و متن افراد و گروه‌هایی بود که هر‌یک به نوعی زندگی و هویتشان با شرح وظایف این وزارتخانه‌ها پیوند خورده است.اشتباه نکنید! نمی‌خواهیم شما را همچون دن‌کیشوت به جنگ آسیاب‌های بادی بفرستیم. قرار هم نیست فراخوان دعوت به تندروی و فراموشی اعتدال بدهیم.فقط می‌خواهیم هشدار دهیم که اگر بنا به هر دلیلی نتوانستید گزینه مطلوب را بر این وزارتخانه‌ها بگمارید، مبادا به هر گزینه‌ای تن دهید!این چهار وزارتخانه، نماد هویت فکری و رویکرد کابینه و در دسترس‌ترین شاخص برای قضاوت اولیه در پایبندی شما به وعده‌ها و برنامه‌هایتان به حساب می‌آیند.جناب آقای روحانی! می‌بینید که چه قشقرقی درباره کابینه به پا کرده‌اند؟! می‌بینید که با طرح ادعاهای پوچ و بی‌اساس، این‌بار حتی فراتر از این چهار وزارتخانه را هدف گرفته و می‌خواهند همه کابینه مطابق میلشان باشد؟! انگار‌نه‌انگار که این مردم رای داده‌اند و خواهان تغییر شده‌اند!“.

در همین حال،۳۴ نفر از نمایندگان کنونی و پیشین اهل سنت مجلس نیز با انتشار بیانیه‌ای خطاب به حسن روحانی، از وی خواستند تا در بدنه مدیریتی دولت یازدهم از مدیران سنی  استفاده کند و فراموش نکند که وعده انتخاب وزیر سنی داده بود.

علاوه بر اخبار ناخوشایند از کابینه نهایی روحانی، عدم حضور محمد خاتمی در مراسم تحلیف نیز گام دیگری از عقب نشینی روحانی تلقی شده است. به ویژه آنکه پیشتر مجلس اعلام کرده بود که از خاتمی دعوت نخواهد کرد اما این”حق” حسن روحانی است که چهره های خاصی را به عنوان مهمان ویژه به مراسم دعوت کند.

سایت انتخاب درباره عدم حضور خاتمی در مراسم تحلیف نوشته است: “با وجود ابراز تمایل بسیاری از طیف‌های افکار عمومی و چهره‌های معتدل برای حضور سیدمحمد خاتمی در مراسم تحلیف، رئیس‌جمهور سابق کشورمان برای جلوگیری از ایجاد هرگونه تنش در این مراسم حضور پیدا نمی‌کند. خاتمی معتقد است دولت روحانی، دولت جنجال و تنش نیست و نباید در آغاز راه، برای دکتر روحانی مشکل ایجاد کرد.این در حالی است که شنیده‌ها حکایت از آن دارد که شخص روحانی نیز علاقمند به حضور سیدمحمد خاتمی در مراسم تحلیف بوده است.طی روزهای گذشته، طیف تندرو و اقلیت جریان اصولگرا، خبرها در مورد حضور خاتمی در مراسم تحلیف را محکوم کرده‌اند.برخی منابع خبری نیز از تشکیل جلسات این جریان در راستای ایجاد تنش، تشنج و جنجال در مراسم تحلیف – در صورت حضور خاتمی – خبر می‌دهند. خاتمی ضمن اطلاع از جنجال‌های قطعی طیف تندرو در مجلس، شخصا حضور در مراسم تحلیف را رد کرده است”.

یک منبع مطلع با بیان اینکه نظر خاتمی عدم شرکت در مراسم تحلیف است گفت که “البته هر احتمالی وجود دارد. شاید ایشان سیگنال‌هایی از مجلس دریافت کنند که برای حضور در مراسم تحلیف، مصمم شوند.”

عدم دعوت روحانی از خاتمی، حتی واکنش صادق زیبا کلام که این روزها در تمامی سایت و روزنامه ها در دفاع از دولت یازدهم مطلب می نویسد و مصاحبه می کند، برانگیخته و هفته نامه “امید جوان” به نقل از او نوشته است: “سیدمحمد خاتمی هم مورد تایید ۱۹ میلیون رای دهنده ای است که روحانی را با رای خود روانه پاستور کردند. دعوت نکردن از خاتمی توهین بزرگی به همه آنهایی است که رای شان برنده انتخابات ریاست جمهوری را معرفی کرد. پس انتظار این است که حسن روحانی با واکنش نشان دادن به بی احترامی به خاتمی  از رای دهندگانش حمایت کند”.