شورای امینت گفتگو با ایران را از سر می گیرد

نویسنده

» گزارشی از تایم

علی اکبر دارینی

پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، به همراه آلمان  که تلاش می کنند ایران را از غنی سازی اورانیوم بازدارند، روز سه شنبه توافق کردند، گفتگو با ایران را از سر بگیرند.

کارتین اشتون، مسئول امور خارجه اتحادیه اروپا، با پذیرفتن نامه ماه فوریه سعید جلیلی، رئیس هیات مذاکره کننده  ایرانی، مبنی بر از سر گیری مذاکرات، گفت که به این مضوع خوشبین است.

این تصمیم زمانی گرفته شد که آژانس خبری ایسنا اعلام کرد، ایران گفته است که به بازرسان سازمان ملل اجازه می دهد به تاسیسات اتمی ایران دسترسی پیدا کنند. آژانس بین المللی انرژی اتمی گمان می کند که ایران در این تاسیسات دست به تولید سلاح اتمی می زند.

اشتون گفت که “اتحادیه اروپا امیدوار است تهران گفتگو های سازنده را که منجر به پیشرفت در حل نگرانی های مجامع بین المللی می شود از سر بگیرد.”

زمان و مکان این دیدار هنوز اعلام نشده است.

غرب بیم آن دارد که ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند و اسرائیل هم  برای متوقف کردن این برنامه، دست به حمله پیشگیرانه بزند.

ایران همواره این اتهام را رد کرده و گفته  برنامه های اتمی اش برای تولید برق است و اهدافش از این برنامه ها نظامی نیست.

گفتگو بین ایران و 27 کشور اروپایی سال هاست که ادامه دارد. آخرین دور این گفتگو ها در ماه ژانویه سال 2011 صورت گرفت.

اشتون در ماه اکتبر برای جلیلی نامه ای نوشت و از او خواست دور جدید گفتگو با ایران را آغاز کند تا اعتماد جوامع بین المللی نسبت به صلح آمیز بودن برنامه های اتمی ایران جلب شود.

بازدید از سایت پارچین مهم ترین خواسته گروه بازدید کننده ازایران در ماه ژانویه بود. ایران این درخواست را رد کرد و این عمل برای بازرسان، سووال برانگیز و تاکیدی شد بر گزارش های رسیده مبنی بر اینکه ایران درحال ساخت سلاح اتمی است.

ایران به آژانس تضمین داده است که بازرسان می توانند از این مجتمع نظامی بازدید کنند.

به مجتمع پارچین، اغلب بعنوان تاسیساتی برای انجام آزمایش های اتمی پنهانی توسط غرب اشاره شده  و ایران همواره این اتهام را تکذیب کرده است. بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2005 از این مجتمع بازدید کردند اما موفق شدند فقط به یکی از چهار قسمت آن بروند و در گزارششان هیچ مورد مشکوکی را گزارش نکردند.

سال گذشته، آژانس گزارش داد که ایران در این مکان دست به آزمایش می زندو ایران این گفته را تکذیب و تاکید کرد که تصمیم برای گشودن درهای این مجتمع با نیروهای نظامی است زیرا پارچین یک مجتمع نظامی است و نه تاسیسات اتمی.

آمانو که روز دوشنبه در وین صحبت می کرد، گفت که فعالیت های مشکوک در پارچین  به ما می گوید که بازرسان آژآنس باید هرچه زودتر به آنجا بروند. هرچه زودتر؛ بهتر.

آمانو گفت: “ما اطلاعات موثق داریم که نشان می دهد ایران در برنامه های مربوط به توسعه چاشنی های انفجاری اتمی دست دارد.” وی به خبرنگاران گفت که منابع خبری او منابع قدیمی و منابع جدید هستند.

در جریان دیدار بازرسان آژانس در ماه گذشته، ایران از آنان خواست که به سایت مریوان بروند اما آنها این درخواست را رد کردند.

آمانو در آخرین گزارش ماه نوامبر به سایت مریوان اشاره کرده  و گفته بود که اطلاعات بدست آمده توسط اعضای آژانس نشان می دهد  آزمایش های اتمی در نزدیکی مریوان در مرز عراق، صورت گرفته است.

آمانو روز دوشنبه گفت که ایران در لحظه آخر از بازرسان خواسته است از این سایت مریوان بازدید کنند. وی گفت: “ما به این صورت نمی توانستیم تحقیقات جدی انجام بدهیم، به همین دلیل به مریوان نرفتیم.”

پرزیدنت باراک اوباما روز دوشنبه با نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد و به او گفت که آمریکا همواره از اسرائیل پشتیبانی خواهد کرد اما دیپلماسی بهترین راه برای حل مشکلات بوجود آمده بر سر برنامه های اتمی ایران است.

تایم، 6 مارس