تیرگی روابط تهران و لندن

نویسنده

» گزارش لوموند:

پس از حملات روز سه شنبه به دو بخش دیپلماتیک و کنسولی سفارت بریتانیا در تهران، تنش میان لندن و تهران بالا گرفته. ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا در این خصوص گفت: “ما دولت جمهوری اسلامی را به دلیل عدم کفایت در اتخاذ تدابیر لازم برای حفاظت از سفارت، مسؤول این حملات می دانیم.”

آقای هیگ در بیانیه ای اظهار داشت: “با اینکه دولت جمهوری اسلامی از این رویداد ابراز تأسف کرده، باید بگویم که دولت این کشور یک اشتباه بسیار جدی مرتکب شد. بی شک این رویداد منجر به بروز پیامدهای بسیار وخیمی خواهد شد.“ 

 

عدم مداخله نیروهای ضدشورش

در اوایل بعد ازظهر ده ها نفر از معترضان از دیوار سفارت بالا رفتند، شیشه های کنسولگری را شکستند و وسایل را به خارج پرتاب کردند. آنها سپس پرچم بریتانیا را با پرچم ایران جایگزین کردند. طبق تصاویر پخش شده از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی، معترضان پرچم های بریتانیا و اسراییل را به آتش کشیدند.

نیروهای ضدشورش که وظیفه دفاع از سفارت را برعهده داشتند، برای جلوگیری از ورود معترضان به داخل سفارت وارد عمل نشدند. درنهایت ده ها پلیس ضدشورش با لباس مخصوص نیز به نوبه خود وارد محوطه سفارت شدند و معترضان را به بیرون هدایت کردند.

پس از آن، ژنرال حسین سجادی نیا، رییس پلیس تهران، شخصاً به مقابل سفارت آمد و از معترضان خواست به تجمع خود پایان دهند. ولی در اوایل شب معترضان افراط گرا مجدداً وارد سفارت شدند و مدارک و پرونده ها را به آتش کشیدند.

کمتر از یک ساعت بعد در حدود دویست شبه نظامی بسیجی به اقامتگاه دیپلماتیک بریتانیا در شمال تهران حمله کردند.

 

تنش های شدید دوجانبه

به گفته فرستاده روزنامه فایننشیال تایمز در تهران، این رویدادها در چارچوب تظاهراتی انجام شده که ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر در آن مشارکت داشتند. این تظاهرات برای اولین سالگرد ترور مجید شهریاری، دانشمند ایرانی، برگزار شد. جمهوری اسلامی دستگاه های اطلاعاتی اسراییل و دیگر کشورهای غربی را به انجام این ترور متهم کرده است.

با اینکه لندن هرگونه دخالت در این ترور را تکذیب کرده، بریتانیا در نظر ایرانیان افراط گرا به عنوان سردمدار دشمنان خارجی ایران شناخته می شود.

منبع: لوموند، ۳۰ نوامبر