دست دادن ظریف، اوباما: تایید وزارت خارجه، تشدید حملات

نویسنده

وزارت خارجه جمهوری اسلامی دست دادن ظریف- اوباما را تائید کرد.مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه گفت:“پس از پایان سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، وزیر خارجه ایران در حال خروج از سالن مجمع عمومی بود که به‌طور اتفاقی با باراک اوباما، رئیس جمهور و جان کری وزیر خارجه آمریکا، روبرو شد و با یکدیگر سلام و احوالپرسی کردند و دست دادند.”

همزمان حملات به محمد جواد ظریف تشدید شد.علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام به سایت خبری “تسنیم”، وابسته به سپاه پاسداران، گفت: «دست دادن آقای ظریف با اوباما مصداق بارزی از زمینه‌سازی عامدانه یا جاهلانه برای نفوذ سیاسی دشمن در شرایط پسابرجام و خطایی نابخشودنی است و مایه تأسف است.”

زاکانی در واکنش به اتفاقی خواندن این برخورد گفت: «این ادعا اولا در عرف بین‌الملل پذیرفتنی نیست و معمولاً چنین کارهایی با هماهنگی‌های دلالان سیاسی پشت پرده صورت می‌گیرد. ثانیاً “دیپلماسی اتفاقی” خود وهن همان دولتی است که با شعار تدبیر رأی مردم را کسب کرده و مدعی صداقت با مردم است”.

خبرگزاری فارس – وابسته به سپاه پاسداران - به نقل از مجتبی رحماندوست، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد که نمایندگان در حال امضای بیانیه‌ای در اعتراض به دست دادن ظریف و اوباما هستند.

رحماندوست گفت: «ذهنیت عمومی مجلس این اقدام وزیر امور خارجه را محکوم می‌کند و ارزش‌مداران عالم باید بدانند که ایران هیچگاه با آمریکا دست نمی‌دهد و این دست دادن به معنای دست دادن ایران با آمریکا نیست. این دست دادن از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران” انجام نشده و مردم از دست دادن به “کثیف‌ترین عنصر عالم به نام اوباما” خشنود نیستند.”

 

روزنامه “وطن امروز” که مدیریت آن را حامی سابق محمود احمدی‌نژاد، مهرداد بذرپاش بر عهده دارد با چاپ کاریکاتوری از ظریف اقدام او را “دیپلماسی هپروتی” خواند. این روزنامه سلام و احوال‌پرسی اوباما و ظریف را بخشی از برنامه دولت حسن روحانی برای “شکل‌گیری یک زیرساخت ارتباط با آمریکا” عنوان کرد.