می خواهند ولایت فقیه را تشریفاتی کنند

نویسنده
جلال یعقوبی

» نگرانی بابت تغییر در نظام

انتخابات آینده مجلس، راستگرایان تندرو را نگران کرده است. جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مجلس و یکی از اعضای جبهه پایداری که از اعضای سابق سپاه پاسداران نیز هست، طی یادداشتی که دیروز در روزنامه وطن امروز منتشر شد، ادعا کرد که فتنه گران از ۳۰ سال پیش به دنبال استحاله “نظام” بوده اند و اکنون هم برای انتخابات آینده برنامه ریزی می کنند. او نوشت: “طبق برنامه‌های فتنه ۸۸، با استحاله و برداشتن گام‌های بلند و برجسته می‌توان غیرت دینی را از جوانان و ملت ایران ستانده، نظام و جایگاه ولایت فقیه را «واتیکانیزه» و به مقامی تشریفاتی تبدیل کرد تا شورش‌های پرداخته شده در اتاق‌های فکر اجرایی شود و در فرصتی مناسب مانند انتخابات، ضربه نهایی بر پیکره جمهوری اسلامی وارد شده، نظام ولایت فقیه بازنگری شود و قانون اساسی تغییر یابد و نظام امامت تبدیل شود.”

 کریمی‌قدوسی اضافه کرد: “اگر تحلیل عوامل فتنه، گرفتن مجلس در یک سال و نیم آینده است و بار دیگر بوی کباب از فتنه به مشام آنان می‌رسد، بدانند کباب نیست؛ خر داغ کرده‌اند. اگر حامیان سران فتنه واقعاً خواب پریشانی دیده‌اند، تنها سر خود را همانند کبک زیر برف کرده و از واقعیت‌ها غافل هستند، چرا که امروز اقتدار و عزت ملت ایران در منطقه و جهان می‌درخشد، جایگاه ولایت فقیه بیش از هر زمان دیگری مورد توجه است و وحدت و انسجام ملی در داخل قوی‌تر شده است و این همه به دلیل افزایش آگاهی و بصیرت ملت نسبت به ادوار گذشته همچون ابتدای دوره اصلاح‌طلبان آمریکایی، دوره سازندگی و… است و ملت بموقع اقدامات انقلابی خویش را انجام می‌دهد.”

در حالی که گروهی از راستگرایان با محوریت آیت الله مصباح یزدی برای همگرایی تلاش می کنند، اصلاح طلبان نیز فعالیت های خود را تشدید کرده اند. فعال شدن دوباره حزب اعتماد ملی، که گفته می شود با موافقت مهدی کروبی، رهبر محصور شده این حزب صورت گرفته، از جمله این اقدامات بود.

چند روز پیش روزنامه اعتماد ملی از “ماموریت انتخاباتی وزرای خاتمی” خبر داد و نوشت: “اصلاح‌طلبان متفق‌القول همچون خاتمی از یکسو می‌خواهند اصلاحات را از کوچه تنگناها و سختی برهانند و قبای سیادت را دوباره بر تن آن کنند تا توده‌های گله‌مند بازهم به نظام و مسوولان اعتماد کنند؛ اعتمادی که آغازش با آمدن روحانی شروع شده و با تغییر ترکیب مجلس دهم ادامه می‌یابد.”

این روزنامه خبر داد: “اعضای شورای مشورتی اصلاحات روز شنبه [۲۶ مهر] تصمیم گرفته‌اند کمیته انتخاباتی راه بیندازند تا نخستین گام عملی برای انتخابات مجلس دهم را برداشته باشند. بر اساس تصمیم جمعی و موافقت سیدمحمد خاتمی، موسوی لاری را مسوول انتخاباتی استان‌ها و صفدر حسینی را مسوول هماهنگی با سایر اصلاح‌طلبان کرده‌اند. براساس اظهارات محسن رهامی، احمد پورنجاتی و آذر منصوری، تعیین مکانیزم حضور در انتخابات و تشخیص کاندیداهای موثر برای قراردادن در فهرست انتخاباتی از مهم‌ترین مباحث مورد بحث اعضای شورای هماهنگی اصلاحات در جلسه روز شنبه بوده است. به گفته‌احمد پورنجاتی در این جلسه قرار شد گزارشات اعضا به ویژه گزارشات افراد انتخابی یعنی آقای موسوی لاری و آقای صفدر حسینی ارایه شود و بعد از آن این گزارشات در شورا مورد بررسی قرار گیرد. بعد از بررسی این گزارشات موضوع انتخابات هم به تفصیل بررسی خواهد شد.”

آیت الله موسوی بجنوری، از اعضای مجمع روحانیون مبارز نیز اخیرا در گفتگو با روزنامه آرمان اعلام کرد که “مجمع روحانیون برای انتخابات خبرگان برنامه دارد”. او گفت: “کسانی باید به مجلس خبرگان بروند که ادامه‌دهنده راه امام باشند، آنها باید ادامه‌دهنده خط انقلاب اسلامی باشند. اعضای مجلس خبرگان باید کاملا انقلاب اسلامی را باور داشته باشند و افکار امام (ره) را بصورت صد درصدی قبول داشته باشند. مردم اکنون به افرادی با این ویژگی‌ها رای می‌دهند. به عقیده من باید به آقای فلان که می‌گوید مااجازه نمی‌دهیم افرادی وارد مجلس خبرگان شوند، گفت که شما چه کاره هستی که اجازه بدهید یا اجازه ندهید، مگر شما متولی مردم هستید؟”

 او درباره موضوع رد صلاحیت های احتمالی هم تاکید کرد: “اگر مجتهدان بیایند، صلاحیت را برای چه باید رد کنند. مگر مجتهد نیستند؟ تایید صلاحیت‌ها دل‌بخواهی نیست و اینطور نیست هر که را دلشان بخواهد، بیاید و هر که را نخواستند، نیاید.”

افزایش این تحرکات، نگرانی راستگرایان را تشدید کرده است. هفته گذشته آیت الله احمد جنتی در دیدار با “جمعی از اعضای حلقه‌های دانشجویی و بسیجی مسجد جامع مسعودیه” گفته بود: “انتخابات مجلس خبرگان هم به دلیل اینکه مسئولیت اعضای آن متوجه مقام رهبری است، از انتخابات مجلس بسیار مهم‌تر است زیرا این مجلس با رأس نظام سر و کار دارد. اگر افراد فاقد صلاحیت وارد این مجلس شوند، می‌توانند با وضع مصوبات تصمیماتی راجع به رهبری بگیرند که به صلاح نظام و امت اسلامی نباشد.”

او درباره صلاحیت نمایندگان بعد از انتخاب به نمایندگی هم اضافه کرده بود: “در صورت احراز صلاحیت نمایندگان، معمولاً تا چهار سال امکان نظارت بر آنها فراهم نیست. اگر نماینده‌ای از وظایفش تخطی کرد باید تا پایان دوره نمایندگی منتظر ماند تا با او برخورد شود که البته به نظر من این از نواقص قانون است. البته دستگاه قضایی هم به دلیل مسئولیت و مصونیت نمایندگی در برخورد با نمایندگان محدودیت‌هایی دارد.”

جنتی پیش از این هم گفته بود: “بعضی‌ها برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، باید مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند و شورای نگهبان با اقتدار در چارچوب قانون به وظایف خود عمل می‌کند.”

 او در فروردین ماه گذشته نیز هشدار داده بود: “امروز عده‌ای که سنگر اول را فتح کرده‌اند در پی تصرف مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی هستند. آنها مقاصد فاسد خود را از این طریق دنبال می‌کنند.”

نگرانی از سرنوشت انتخابات آینده تنها ذهن آیت الله جنتی را مشغول نکرده است. محمد رضا باهنر، نایب رئیس مجلس دی ماه سال ۱۳۹۲ و در حالی که بیش از دو سال به انتخابات مجلس باقی مانده بود، در جلسه حزب موتلفه اسلامی گفت: “خطر تغییر جریان در مجلس آینده وجود دارد. یخ‌های اصلاح طلبان با آمدن دولت جدید، در حال آب شدن است. برخی فتنه‌گران می‌خواهند فتنه جدیدی را به‌وجود آورند به همین دلیل هیچگاه نباید فتنه ۸۸ و ۹ دی را فراموش کرد.”

این نگرانی ها در سال گذشته و با گذشت زمان شدت بیشتری گرفت. چندی پیش روزنامه وطن امروز در یادداشتی با عنوان “انتخابات اسفند ۹۴ و فتنه‌گران” آورده بود: “چه عوامل و شرایطی موجب شده سران اصلاحات پس از گذشت بیش از ۵ سال از ستیز با نظام انتخاباتی کشور، این بار صندوق‌های رأی را «پل بازگشت» به عرصه قدرت قرار دهند؟ چه کسانی سناریوی بازگشت اصلاح‌طلبان به عرصه قدرت را نوشته‌اند و آیا به راستی سران اصلاحات در این بازگشت به دنبال گرفتن سهمی از مجلس آینده هستند یا آنکه اهداف بلندمدتی در پس این هدف کوتاه‌مدت مانند عبور از حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ نهفته است؟”