پاسخ هواداران دولت به دلواپس ها

نویسنده
مریم کاشانی

» وزارت خارجه با تجمع در محوطه این وزارتخانه موافقت نکرد

اوایل خرداد، حزب اراده ملت ایران، از احزاب کوچکتر اصلاح طلب، درخواستی برای برگزاری تجمع در حمایت از دیپلماسی هسته ای دولت روحانی به وزارت کشور ارائه داد. در این درخواست خطاب به مدیرکل سیاسی وزارت کشور آمده بود: “دﺭ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻭ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺍﺯ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﻭ ﺩﯾﭙﻠﻤﺎﺳﯽ ﻫﺴﺘﻪ ﺍﯼ ﺩﻭﻟﺖ ﺗﺪﺑﯿﺮ ﻭ ﺍﻣﯿﺪ، ﺗﻘﺎﺿﺎ ﺩﺍﺭﺩ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻓﺮﻣﺎﯾﯿﺪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻻﺯﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﻭ ﺻﺪﻭﺭ ﻣﺠﻮﺯ ﺗﺠﻤﻊ ﺍﻋﻀﺎﺀ ﻭ ﻫﻮﺍﺩﺍﺭﺍﻥ ﺣﺰﺏ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻣﻠﺖ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﻗﺸﺎﺭ ﻣﺮﺩﻡ ﻏﯿﻮﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ، ﺍﺯ ﺳﺎﻋﺖ ۵ ﺗﺎ ۷ ﺑﻌﺪﺍﺯﻇﻬﺮ ﺭﻭﺯ ﺩﻭﺷﻨﺒﻪ ۱۲ ﺧﺮﺩﺍﺩ ۱۳۹۳ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺍﻣﻮﺭ ﺧﺎﺭﺟﻪ ﺭﺍ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﺩﺍﺭﻧﺪ.” این نامه را احمد حکیمی پور دبیر کل حزب مزبور امضا کرده بود. وی در اویل دهه هفتاد، نماینده زنجان در مجلس بود و بعدها نشریه امید زنجان را منتشر کرد. او سپس در اولین شورای شهر تهران به عنوان یکی از نمایندگان اصلاح طلب به عضویت این شورا انتخاب شد. حکیمی پور همچنین در بهمن سال ۱۳۸۹ مدتی بازداشت شده بود. او اوایل اردیبهشت ماه امسال بار دیگر به دبیر کلی حزبی که خود تاسیس کرده است، انتخاب شد. حساسیت محافظه کاران تندرو به اصلاح طلبان، شامل حال حکیمی پور هم شده است. برای نمونه چندی پیش روزنامه کیهان در خبری با عنوان “گعده منافقین قدیم و جدید در منزل عبدالله نوری” از دیدار اعضای نهضت آزادی و برخی اصلاح طلبان از جمله “کرباسچی، شمس‌الواعظین، صفدر حسینی، عرب‌سرخی، حکیمی‌پور و جواد اطاعت” در منزل عبدالله نوری خبر داد.

درخواست تجمع توسط حزب اراده ملت، به معنی تحرک دوباره و جدی تر اصلاح طلبان تلقی شد. احمد حکیمی‌پور روز هشتم خرداد در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا خبر داد: “طی تماسی که از وزارت کشور با بنده گرفته شد، اعلام شد که از سوی وزارت کشور ممانعتی برای برگزاری تجمع در مقابل وزارت خارجه در حمایت از فعالیت‌های دیپلماسی دولت وجود ندارد اما با توجه به محل در نظر گرفته شده برای این تجمع، وزارت امور خارجه نیز باید موافقت خود را اعلام کند.” او اضافه کرد: “در صورت اخذ موافقت‌های لازم، این تجمع روز دوشنبه از ساعت ۱۷ در محوطه وزارت امور خارجه در تهران برگزار خواهد شد.”

با اینهمه وزارت خارجه طی اطلاعیه ای تاکید کرد که برای حمایت از دیپلماسی خارجی دولت نیازی به تجمع نیست. در اطلاعیه وزارت خارجه آمده بود: “از آنجا که چنین رویه‌ای برای اعلام حمایت و پشتیبانی عمومی از برنامه‌ها، سیاست‌ها و فعالیت‌های حرفه‌ای وزارت امور خارجه و وظایف محوله به این وزارتخانه از سوی نهادهای عالی کشور متعارف نیست، ضمن سپاسگزاری از بانیان این امر و خصوصا ابراز احساسات هموطنان عزیز، ضرورتی برای برگزاری چنین گردهمایی نمی‌بیند.”

روزنامه شرق در گزارشی از اطلاعیه وزارت خارجه نوشته بود: “وزارت‌خارجه در اطلاعیه‌ای این نوع حمایت را غیرمتعارف دانسته و برای آن ضرورتی ندیده ‌است. این درحالی است که تاکنون دو همایش در اثبات «دلواپسی» نسبت به مذاکرات هسته‌ای که به سکانداری وزیر خارجه در حال انجام است، برگزار ‌شده. افرادی نزدیک به محمود احمدی‌نژاد و جبهه پایداری این همایش را برگزار کردند و در قم نیز گروهی نسبت به نتایج مذاکرات هسته‌ای ابراز «دلواپسی» کردند. آنها قرار است امروز هم همایش مشابهی را در دانشگاه تهران برگزار کنند. عنوان برنامه امروز «آدرس غلط» است.”

روزنامه آرمان نیز در گزارشی با عنوان “ طلسم شکست”، آورده بود: “در گذشته اگر درخواست مجوز اصلاح‌طلبان برای برگزاری تجمعی رد می‌شد با یک پاسخ مواجه می‌شدند که «شما اجازه برگزاری ندارید» و توضیح دیگری هم داده نمی‌شد.” نویسنده گزارش اضافه کرده بود: “دیروز یک حزب اصلاح‌طلب مجوز تجمع دریافت کرد و این خبر یعنی شکسته شدن طلسم عدم صدور مجوز برای اصلاح‌طلبان!” این روزنامه سپس با اشاره به مخالفت وزارت خارجه با این تجمع نوشته بود: “اما روز گذشته روابط عمومی وزارت امورخارجه با صدور بیانیه ای لبخندها را تبدیل به سکوت کرد.”

روزنامه فرهیختگان نیز در گزارشی دیگر آورده است: “صدور مجوز از سوی وزارت کشور برای برگزاری یک تجمع در حمایت از سیاست خارجی دولت روحانی و برگزاری این مراسم را باید نخستین تجمع حامیان دولت بعد از روی کار آمدن دولت حسن روحانی پس از جشن پیروزی ۲۴ خرداد ۹۲ تلقی کرد که حال باید دید با اعلام نظر وزارت امور خارجه چه سرانجامی پیدا می‌کند. تجمع با مجوز در حالی از سوی حامیان دولتی طرح شده که مخالفان عملکرد تیم مذاکره‌کننده تا امروز بارها با روش‌های تخریبی، تجمعات غیرقانونی و بی‌مجوز و با بهره‌گیری از هر ابزار و امکانی توانسته‌اند چوب لای چرخ تیم مذاکره‌کننده ایرانی بگذارند و نگرانی‌های بسیاری را برای افکار عمومی به وجود آورند.”

در حالی که به نظر میرسید که وزارت خارجه مایل به برگزاری تجمع نیست، روز گذشته خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، گفتگویی با حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور منتشر کرد که در آن صدور مجوز تجمع توسط وزارت کشور تایید نشده است. به گزارش مهر او در مورد برپایی راهپیمایی طرفداران سیاست خارجی دولت گفته است: “اجازه صدور مجوز برای برپایی اجتماعات به عهده استانداری هاست. می توانید از استانداری سوال کنید و آنها جواب دهند اگر ایجاد تجمع به صلاح نباشد با استدلال و دلیل برهان درخواست تجمع رد می شود و به هر حال این موضوعی است که باید استانداری بررسی کند. و صدور مجوز نیز بر عهده استانداری است.”

در این میان احمدحکیمی پور در گفتگو با سایت تدبیر، نزدیک به اصلاح طلبان گفت: “ما از شنبه گذشته برای گرفتن مجوز این تجمع اقدامات قانونی را انجام داده ایم اما هنوز پاسخ رسمی از سوی وزارت کشور دریافت نکرده ایم.البته وزارت کشور به صورت ضمنی با این تجمع موافقت کرده است و در این باره همکاری های لازم را هم با هیات برگزار کننده این تجمع انجام داده است اما به این دلیل که محل برگزاری تجمع،حیاط وزارت خارجه است، وزارت کشور باید موافقت وزارت خارجه را هم استعلام کرده و در نهایت اجازه برگزاری را صادر کند. ما هم منتظر اعلام موافقت رسمی وزارت خارجه هستیم.” او همچنین تاکید کرد که در صورت اخذ مجوز، بجز حزب اراده ملت، احزاب دیگری نیز به تجمع خواهند پیوست. او همچنین اضافه کرد: “ستاد برگزاری این همایش قرار است بعد از دریافت مجوز قانونی برنامه های مدون و اسامی احزاب و گروه هایی که ما را همراهی می کنند اعلام کند.”

او همچنین در گفتگویی با روزنامه اعتماد در پاسخ به این پرسش که “وزارت امور خارجه در موضع‌گیری خود اعلام کرده که موافق برپایی تجمع حامیان دولت در حیاط این وزارتخانه نیست. برنامه بعدی شما برای این تجمع و تصمیمی که گرفته‌اید، چیست؟” گفت: “ما به هر حال اصرار داریم که این کار انجام شود. مجوز آن را هم از وزارت کشور گرفته‌ایم و طبیعتا در پی مکان دیگری برای برگزاری تجمع خود خواهیم بود. تلاش هم داریم تا در همان زمانی که از قبل اعلام کرده بودیم یعنی ساعت ۱۷ روز دوشنبه این تجمع برگزار شود که این البته بستگی به میزان موفقیت ما در پیدا کردن جای جدیدی برای این تجمع دارد. ما به طور جدی تلاش خود را برای برپایی این تجمع ادامه خواهیم داد و به نظرمان هم حق هواداران دولت هم این است که بتوانند همانند منتقدان موضع خود را نسبت به اقدامات و برنامه‌های دولت بیان کنند.”

او همچنین تاکید کرد: “ما سراغ چهره‌های زیادی رفته‌ایم. از نمایندگان مجلس و اساتید دانشگاه و چهره‌های سیاسی و ملی قرار است در این تجمع حضور داشته باشند. از تشکل‌ها و گروه‌های سیاسی نیز برای حضور دعوت کرده‌ایم و ارزیابی اولیه ما این است که این تجمع با استقبال خوبی مواجه شود. ضمن آنکه آقای دکتر ولایتی را هم به عنوان سخنران اصلی این مراسم در نظر گرفته‌ایم.”