بیشتر در هوا تا روی زمین

نویسنده
سها سیفی

همچون غنچه نازک گل

نوروز متن پرسش و پاسخ ها با «محمدرضا خاتمی» دبیر کل پیشین جبهه مشارکت را منتشر کرد. یکی از پرسش ها؛ پاسخ جالبی داشت و معلوم نبود مدح است یا ذم. بخوانید: “حسین مهدی زاده اردکانی : به نظر شما پاشنه آشیل دولت آقای خاتمی چه بود؟ محمدرضا خاتمی: جناب حسین آقا، همشهری عزیز! اگر آشیل همه جای بدنش آهنین بود و فقط پاشنه او آسیب پذیر بود؛ دولت اصلاحات «چون غنچه نازک گل» بی‌هیچ دفاعی در معرض طوفانهای فراوانی قرار داشت که هر گاه و بی گاه، از هر سو آسیب می‌دید.”

توسعه یافتگی در فساد

هنوز این معاون به جرم فساد مالی منفصل شده، آن معاون دیگر؛ به همین دلیل از کار برکنار می شود. ظاهرا اگر در هیچ زمینه ای توسعه نیافته باشیم؛ درموضوع فساد حسابی توسعه یافته ایم. خودتان خبر بازتاب در این زمینه را بخوانید: “با گذشت بیش از شش ماه از رسیدگی جدی به یکی از پرونده‌های بزرگ اقتصادی، یکی دیگر از معاونان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برکنار شد. به گزارش خبرنگار «بازتاب»؛ پس از بازداشت یکی از معاونان ستاد اجرایی فرمان امام(ره) که به تغییر وی منجر شد، به تازگی «ح ـ ش»، یکی دیگر از معاونان این ستاد از کار برکنار شده است.”

از دباغی پوست منتقدان دست بردارید

محمد ملکی در پاسخ به مطالبی که دکتر عبدالکریم سروش در ابراز بیگناهی خود در قضایای انقلاب فرهنگی و پاکسازی اساتید بر زبان آورده و هم میهن آن را منتشر کرده بود؛ نامه ای خطاب به او نوشته و در انتهای آن پیشنهادی به نامبرده کرده است. متن نامه را، اخبار روز منتشر کرد: “جناب آقای عبدالکریم سروش! در خاتمه دوستانه به شما پیشنهاد می‌کنم ــ و برازنده نام خود گزیده‌تان نیز همین است ــ که «بنده‌ای جوانمرد» باشید و «سروش» پیام‌آور پذیرش اشتباه خویش شوید. از «دباغی» پوست منتقدان تان دست بردارید که هیچ «فرجی» از این عادت؛ بر مشکل قصور شما در قصه انقلاب فرهنگی حاصل نخواهد شد.”

لاریجانی بیشتر توی هواست تا روی زمین

عصرایران از قول «یک شخصیت حزبی مطلع در یک تشکل اصولگرا» خبر داد که جمعی از اصولگرایان در تلاش هستند تا علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی را متقاعد کنند که در انتخابات مجلس هشتم شرکت کند. تا در صورت ورود به مجلس هشتم به عنوان رییس مجلس برگزیده شود.

عصر ایران از این کنایات ردو بدل شده میان غفوری فرد و لاریجانی هم خبر داد: “غفوری فرد پیش از سخنرانی لاریجانی خطاب به حضار: آقای لاریجانی از شخصیت هایی هستند که بیشتر در هوا هستند تا در زمین! لاریجانی نیز در ابتدای سخنرانی خود گفت: درست است که ما بیشتر در هوا هستیم؛ اما پایمان را در زمین به جایی بند می کنیم که بعدا ضرر نکنیم!”

تاثر از نحوه دست دادن پاپ با خاتمی

فقط دست دادن خاتمی با دخترکان ایتالیایی احساسات مذهبی برخی را برنیانگیخته، بلکه دست دادن او با پاپ هم برخی را متاثر کرده است. عصر ایران از قول زادسر نماینده جیرفت نوشت: “تصویری که آقای خاتمی دستش را به سوی پاپ دراز کرده است، اما پاپ در دست دادن به او تعلل می کند و پس از مدتی که دست خاتمی در هوا معلق مانده با وی دست می دهد؛ آدم را بسیار متاثر می کند. قدرتهای بزرگ به تئوری گفتگوی تمدن های خاتمی بی توجه بودند و جنگ تمدن ها را به راه انداختند.”

بازهم ترقی معکوس

رشد منفی 41 درصدی درصد تراز منفی در بازرگانی کشور، تحلیلگر بازتاب را وا داشت تا چنین تیتری برای نوشته اش انتخاب کند «آشکار شدن بحران اقتصادی در آمار رسمی»: “با انتشار آمار رسمی بازرگانی دولت از سوی گمرک جمهوری اسلامی؛ حجم صادرات غیرنفتی با کاهش 26 درصدی روبه‌رو شده و تراز بازرگانی کشور رشد منفی 41 درصدی داشته است. گمرک جمهوری اسلامی؛ کل صادرات غیرنفتی انجام‌شده در دو ماهه نخست سال جاری را دو میلیارد دلار اعلام کرد که در مقایسه با صادرات غیرنفتی در مدت مشابه سال گذشته، کاهش 26 درصدی در وزن و 17 درصدی در ارزش را نشان می‌دهد.در همین زمان، واردات کشور با افزایش 13 درصدی در وزن و 17 درصدی در ارزش به رقم بی‌سابقه 76 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال پیش، هفتصد میلیون دلار افزایش نشان می‌دهد.”

کارت گرانبهای هوشمند سوخت بی مصرف

این تتابع اضافات، از خبر بازتاب در مورد کارت هوشمند سوخت نتیجه شده است. باور کردنی نیست اما به ادعای بازتاب « 575 میلیارد تومان» هزینه مستقیم و غیر مستقیم کارت هوشمند سوخت بوده است.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»: “پروژه کارت هوشمند سوخت که علاوه بر 75 میلیارد تومان بودجه مستقیم، بیش از پانصد میلیارد تومان دیگر هزینه را به بودجه کشور تحمیل کرده است؛ به رغم تبلیغات گسترده و فشار روانی که به شهروندان و برخی دستگاه‌های اجرایی همچون نیروی انتظامی، پست و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی وارد کرده؛ در نخستین هدف خود یعنی «جلوگیری از قاچاق بنزین از کشور» تا کنون ناکام مانده است.”

و اما از سبد سهام عدالت

هر چقدر کارت هوشمند سوخت گرانبهاست، گویا سبد سهام عدالت بی ارزش است. سایت اصولگرای فردا از قول یک بلاگر نوشت: “… دولت رسما اعلام کرد که بررسی‌ها از «وضعیت بازدهی سبد سهام عدالت» حکایت از آن دارند که این سبد تاکنون «8 درصد سود» داشته و به ازای هر 500 هزار تومان، 40 هزار تومان بازدهی به دست آورده. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود دارندگان سهام عدالت؛ علاوه بر پرداخت مبلغ سهام از محل سود سهام؛ تا 10 درصد سود نیز دریافت کنند.یعنی اگر خیلی بخواهیم به پیش بینی های دولت دلخوش باشیم؛ هر فردی که سهام عدالت گرفته حداکثر ماهیانه« 4 هزار و 166 تومان» سود دریافت می کنه. جا داره به نوبه خودم از دولت تشکر کنم.”

یک فلیم جنجالی دیگر

خبرنویس بازتاب به شدت از صدور پروانه ساخت به فیلم «سنگ، کاغذ، قیچی» توسط وزارت ارشاد انتقاد کرد و نوشت: “در این فیلم که موضوع آن فساد اخلاقی فرزند چهره‌های بسیار بانفوذ در کشور است؛ فاحشه‌ای که با داشتن فیلم از ارتباط خود با این فرد از او اخاذی می‌کند، با اظهار این جمله که «پدر تو با یک تلفن، وزیر عوض می‌کند» نفوذ و جایگاه فوق‌العاده پدر این فرد را نشان می‌دهد. این فاحشه که به تعبیر فرد مذکور با بسیاری از گردن‌کلفت‌ها و مقامات و چهره‌های بانفوذ در نظام ارتباط دارد؛ آنان را به منزل خود دعوت کرده و از رابطه جنسی با این مسئولان فیلم تهیه نموده و سپس با استفاده از آن اخاذی می‌کند.”

دست بی نمک

نوروز، خبر داد که هفته گذشته یکی از اعضای با نفوذ هیات رئیسه مجلس هفتم برای مجاب کردن اعضای کمیسیون صنایع مجلس «جهت رای ندادن به سیدحسین هاشمی» عضو فراکسیون اصلاح طلبان مجلس آنها را به رودهن دعوت کرد.

گزارش نوروز حاکی از آن است که این عضو هیات رئیسه در پایان این مهمانی، به اعضای کمیسیون صنایع مجلس پنج سکه اهداء کرده بود تا نسبت به رای نیاوردن عضو اقلیت مجلس هفتم مطمئن شود. با این حال در روز رای گیری برای انتخاب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، سید حسین هاشمی توانست رای اعضای کمیسیون را برای ریاست در سال آخر کمیسیون صنایع مجلس به دست آورد.

یکی از این پنج تا

ایران پرس نیوز از قول یک سرلشکر اسرائیلی خبر داد که شاید در تابستان جاری جنگی در راه باشد: “سرلشکر «عاموس یدلین» رئیس بخش اطلاعات و امنیت نظامی اسرائیل گفت که در تابستان امسال امکان وقوع جنگ با رژیم تهران وجود دارد. به گفته رادیو ارتش اسرائیل؛ رئیس بخش اطلاعات نظامی این کشور همچنین گفته است هم اکنون پنچ حکومت و گروه تروریستی (رژیم تهران، سوریه، ‌حماس، حزب الله لبنان و ‌القاعده) علیه اسرائیل فعالیت نظامی دارند که با هر یک از اینها امکان رویارویی نظامی در تابستان سال جاری وجود دارد.”

170 دانشگاه شبه هاوایی

اگر تا به حال فکر میکرده اید که فقط موسسه هاوایی به فروش مدارک بالای تحصیلی به مسئولان دولتی و غیر دولتی اشتغال داشته؛ در اشتباه بوده اید!

حسینی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی عصر ایران یادآور شد که 170 موسسه دانشگاهی نظیر هاوایی در کشور مشغول فعالیت اند که امیدواریم با صدور حکم قاطع دادگاه در رابطه با هاوایی سایر موسسات غیر مجاز بساط شان را جمع کنند.