زورآزمایی هسته ای در مرحله تازه

نویسنده


sabet-2.jpg

 

 

وحید ثابتیان

تنها چند روز پس ازآنکه محمد البرادعی ازایران خواست تا از آخرین شانس برای خروج پرونده هسته ای ایران ازبن بست استفاده کند، محمود احمدی نژاد اعلام کرد سه هزارسانتریفوژی که پیش ازاین وعده داده بود، هم اکنون فعال است: “ما بیش از 3 هزار سانتریفیوژ را فعال کرده‌ایم و هر هفته‌ نیز یک مجموعه جدید نصب می‌شود و آنها مانده‌اند با قطعنامه‌هایی که صادر کرده‌اند چه کنند. آنها در مقابل یک ملت متحد و مقاوم نتوانستند کاری بکنند.”

به دنبال این سخنان، خبرگزاری رویتر به نقل ازکارشناسان غربی نوشت سه هزاردستگاه سانتریفوژ ایران به صورت آرام با سرعت مافوق صوت برای مدت زمان طولانی درحال کار بوده و اگرایران بخواهد می تواند اورانیوم غنی شده لازم را برای ساختن یک بمب اتمی درعرض یک سال فراهم کند.

این بحث در شرایطی مطرح می شود که دیپلمات ها دروین، مقرآژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بودند به نظر می رسد فعالیت های اتمی ایران درتابستان آرام شده باشد. برخی این کند شدن فعالیت را به اشکالات مرتبط می دانستند و برخی ناشی از هراس ازتحریک قدرت های جهانی برای گذراندن قطعنامه سوم تحریم ایران. ایران اما بارها کم کردن فعالیت های هسته ای خود را رد کرده بود.

به این ترتیب است که بعد از اظهارات احمدی نژاد، رسانه های غربی از زورآزمایی با مساله هسته ای سخن گفته اند. به ویژه آنکه رییس جمهوری اسلامی نه تنها خبر از فعال سازی 3000 سانتریفیوژ داد، بلکه با انتقاد ازدولت های قبلی، امضای پروتکل الحاقی را بر خلاف قانون اساسی دانست و گفت این کار “به آژانس این اجازه را می‌داد که برای دولت‌ها خفقان ایجاد کند”. احمدی نژاد در همین راستا با انتقاد ازچهره های داخلی که وی را” دعوت به مصالحه با غرب” می کردند، گفت: “بیش از فشارهای غربی از سوی عناصر ترسوی داخلی که مدعی هم بودند، تحت فشار بودیم که سفارش به سازش می کردند؛ در حالی که اگر کوتاه می‌آمدیم کار تمام نشده بود. خدا به ما گفته بایستیم و اگر ذره‌ای کوتاهی می‌کردیم چیزی از استقلال ما باقی نمی‌ماند.”

احمدی نژاد آنگاه با حمله مستقیم به تیم هسته ای دولت پیشین، بدون نام بردن از موسویان، عضو ارشد مذاکره کننده اتمی، اظهار داشت: “‌از گروه‌های مدعی آدمی بود که رسما به عوامل بیگانه اطلاعات می‌داد و آنها را تشویق می‌کرد که قطعنامه‌های شدیدتری صادر کنند. این فرد که عضو یک گروه دولتی است که در روزنامه‌هایشان الان هم فحش می‌دهند، ملاقات‌های منظم با آنها داشت و حتی خبر اختلاف نظرهای ایجاد شده را هم به آنها می‌داد و به اینکه قطعنامه‌ها علیه ایران ضعیف بود، اعتراض می‌کرد. الان هم کسی هست که به کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس می‌رود و با بدگویی علیه دولت از آنها می خواهد با این دولت همکاری نکنند.”

اظهارات محمود احمدی نژاد درحالی بیان می شود که کشورهای غربی به رهبری آمریکا هم اکنون مشغول بررسی پیش نویس قعطنامه تحریم سوم ایران هستند. آمریکا طی روزهای گذشته اعلام کرده است توافق ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی برپاسخ دادن به سئوالاتی که درمورد پرونده هسته ای وجود دارد، کافی نیست وایران باید غنی سازی اورانیوم را که در قطعنامه های پیشین سازمان ملل مورد تصریح قرارگرفته، عملی کند. خواستی که اینک با توجه به اظهارات احمدی نژاد، عملا منتفی به نظر می رسد.

همزمان سیدمحمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: “چنانچه قطعنامه جدیدی از سوی شورای امنیت صادر شود ما در همکاری با آژانس تجدید نظر می‌کنیم.” او گفت اجرای پروتکل الحاقی نیاز به مصوبه مجلس دارد.