شل، در صف تحریم کننده ها

نویسنده

» گزارش فاینانشال تایمز از محدودیت های جدید ایران

خاویر بلاس

شرکت هلندی رویال داچ شل  اعلام کرد که آن شرکت فروش مواد نفتی تصفیه شده به ایران را قطع کرده است و بدین ترتیب به فهرست فزاینده شرکت های نفتی وتجاری که تامین مواد نفتی برای ایران را متوقف کرده اند پیوست.

این اقدام شرکت شل از آخرین نشانه های تاثیرتهدید تحریم واشنگتن و کوشش آن در پشت صحنه برای متقاعد کردن شرکت ها به عدم فروش مواد نفتی به ایران است. قبلا شرکت های  شرکت های ویتول، گلن کور و ترافیگورا، بزرگترین معامله گران نفت در جهان، فروش فرآورده های نفتی تصفیه شده به ایران رامتوقف  کرده بودند، در حالیکه شرکت های بریتیش پترولیوم و شرکت هندی ریلاینس اقدام مشابهی را در سال 2009 انجام داده بودند.

شرکت شل در اظهار نظر کم سابقه ای اعلام کرد این شرکت “بنزین به ایران عرضه نمی کند.” شرکت شل معمولا درمورد روابط  خود با کشوری خاص اظهار نظر نمی کند.

شرکت نفت فرانسوی توتال گفته است در شرایط سیاسی فعلی ایران در آن کشور سرمایه گذاری نمی کند. این شرکت در این زمنیه اظهار نظر نکرد که آیا به تجارت با ایران ادامه می دهد یا نه. اما شرکت نفت دولتی چین و شرکت نفتی پتروناس مالزی، همچنان به ایران بنزین می فروشند.

این تصمیم شرکت شل در حالی گرفته شده که هر دو مجلس کنگره وسنای آمریکا از لایحه تحمیل تحریم های یک جانبه علیه شرکت هایی که برای ایران بنزین تامین می کنند یا محموله های به مقصد آن کشور را بیمه می کنند، از جمله شرکت لویدز لندن، حمایت کرده اند. طرفداران این تحریم ها واردات بنزین را به عنوان “پاشنه آشیل اقتصاد ایران” توصیف می کنند.

با توجه به وضعیت وخیم پالایشگاه های ایران، این کشور ناچار است یک سوم مصرف بنزین خود را وارد کند.

ایالات متحده یکی از طرفین مهم تجاری شرکت شل به شمار می آید. این شرکت دارای 22000 نفر کارمند در ایالات متحده است و 14 درصد  کل نفت و گاز طبیعی آمریکا را استخراج می کند و منافع زیادی در سرمایه گذاریهای خلیج مکزیک و آلاسکا دارد. شرکت شل عملیات تصفیه و توزیع مواد نفتی را در هر 50 ایالت آمریکا بر عهده دارد و اکنون در حال دو برابر کردن ظرفیت پالایشگاه مشترک خود با شرکت سعودی آرامکو درایالت تگزاس است.

شرکت بریتیش پترولیوم هم که حضورزیادی در آمریکا دارد، سال گذشته بی سر و صدا  فروش بنزین به ایران را قطع کرد و ترجیح داد منافع خود در واشنگتن را به خطر نیاندازد. این تصمیم برای شرکت شل دشوارتر بود چرا که این شرکت به توسعه ذخایر گازی ایران علاقمند است. ولی مذاکرات این شرکت با تهران بر سر یک قرار داد 10 میلیارد دلاری برای توسعه میدان نفتی پارس جنوبی، به دنبال اختلاف نظر در مورد  شرایط قرارداد و نیز مخالفت روز افزون آمریکا با شرکت ها برای سرمایه گذاری در ایران، به نتیجه نرسید.

 

منبع: فاینانشال تایمز- 7 مارس