اقتصاد ضعیف ایران و تحریم‌های بیشتر

نویسنده

» گزارش اینترنشنال بیزنس تایمز از فشارهای تازه علیه تهران

مایا شویدر

بر اساس گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا، دارایی‌های چهار شرکت و یک نفر در آمریکا که گفته می شود با تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی در ایران مرتبط هستند، مسدود می‌شود.

سه شرکت – گروه صنایع شیمیایی و توسعه مواد، سازمان صنایع دریایی و شرکت صادرات و واردات SAD – یا با سازمان صنایع دفاع ایران یا با وزارت دفاع و نیروهای مسلح ارتباط دارند. اولی قبل از این نیز در سال 2007 به خاطر دست داشتن در برنامه هسته‌ای ایران مورد تحریم آمریکا قرار گرفته بود. آخری در ماه اکتبر همان سال بخاطر فعالیت‌های مرتبط با تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی تحریم شده بود.

به گفته وزارت خزانه‌داری، چهارمین شرکت، شرکت بین‌المللی دوستان است که سازمان صنایع هوافضای ایران را حمایت می‌کند. این شرکت از جانب آمریکا به عنوان تکثیرکننده سلاح‌های کشتار جمعی شناخته شده است و همچنین در سال 2007 توسط اتحادیه اروپا و در سال 2009 توسط ژاپن در لیست سیاه قرار گرفته است. گزارش شده است که این شرکت توسط سپاه پاسداران کنترل می‌شود.

فرد مورد تحریم مصطفی اثباتی، مدیر سازمان صنایع دریایی است که مسئول تهیه سلاح برای نیروی دریایی و سپاه پاسداران ایران است.

شورای امنیت سازمان ملل نیز دارایی‌های شرکت SAD را در روز پنجشنبه مسدود کرد. اتهام این شرکت تهیه سلاح برای ارتش بشار اسد است. گفته می‌شود که این شرکت در سال 2010 نیز راکت و موشک به سوریه فرستاده است. سازمان ملل همچنین شرکت هوایی یاس ایر را نیز تحریم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از طریق اهرام آنلاین، اتحادیه اروپا نیز روز جمعه اعلام کرد تحریم‌های خود علیه ایران را از بسته ماه اکتبر که فروش تجهیزات دریایی و گرافیت و فولاد به جمهوری اسلامی را ممنوع می‌کرد فراتر می‌برد. تحریم‌های جدید محدودیت مبادله با بانک‌های ایرانی، واردکنندگان گاز طبیعی و شرکت های کشتیرانی را تشدید می‌کند.

برنامه هسته‌ای ایران از اواخر نوامبر با درگیری اسرائیل و حماس در غزه کمی از ذهن غربیان کنار گذاشته شده بود.

به گزارش رویترز، اقتصاد ایران در اثر تحریم‌ها آسیب دیده است و احتمالا با دور جدید تحریم‌ها نیز بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد. تحریم‌های قبلی اتحادیه اروپا و آمریکا صادرات نفت ایران را به نصف رسانده‌ است که برای این کشور ماهیانه بیش از 5 میلیارد دلار هزینه دارد.

‌منبع: اینترنشنال بیزنس تایمز، 21 دسامبر