سفارتخانه مجازی امریکا، همه را به واکنش کشانده

نویسنده
آرش معتمد

» خشم جمهوری اسلامی از دایر شدن یک سایت

واکنش گسترده دولتمردان و مسئولان جمهوری اسلامی به دایر شدن یک سایت اینرنتی که به آن سفارتخانه مجازی ایالات متحده نام داده شده است، یک هفته بعد از حمله گروهی بسیجی به سفارت بریتانیا در تهران، با همه تنوع و گونه گونی آن از دیدی ناظران نشانه نوعی به هم ریختگی و انفعال در برنامه ریزی سیاست خارجی جمهوری اسلامی تلقی شده است.

با تاسیس سایت سفارتخانه مجازی ایالات متحده بر روی اینترنت، مقام های حکومتی  و سپاه به همراه نمایندگان مجلس کماکان خشم خود را از اقدام اخیر کاخ سفید اعلام کردند. یکی آن را “منافقانه” خواند و دیگری “اعتراف به اشتباه”. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس آن را “واماندگی” مقامات امریکایی گفت  و رئیس کمیسیون اجتماعی  همان مجلس آن را “مظلوم نمایی” کاخ سفید لقب داد.  

چهار روز بعد سایت فیلتر شد و یکی از معاونین سپاه نیز آن را با تاسیس تلویزیون بی بی سی در سال 88 مقایسه کرد. دولت همچنان سکوت کرده است.

“اقدام آمریکا حرکتی منافقانه است.” اشاره محمد دهقان به ایجاد سفارت مجازی ایالات متحده در ایران است. این عضو هیئت رئیسه پارلمان اقدام اخیر واشنگتن را در راستای  ارتباط گیری با ایرانیان “متمایل به آمریکا” دارند و تقویت و منسجم کردن مخالفان نظام جمهوری اسلامی توصیف و خاطرنشان کرده است این امر “نقطه ضعفی” در سیاست های کاه سفید است.

نماینده مردم چناران بدبینانه به این تاسیس این سفارتخانه مجازی نگاه می کند و معتقد است: “این سفارتخانه به هیچ عنوان نقش سفارتخانه رسمی را ایفا نمی‌کند چرا که سفارتخانه رسمی ارتباط دو طرفه بین دو کشور است که سفیر استوار نامه خود را تحویل کشور مقصد می‌دهد.”

دهقان در اظهاراتی قابل تامل، وظیفه دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در چنین شرایطی را “روشنفکری” می داند. او دیروز به خیرگزاری فارس گفت: “دیپلماسی باید هدف آمریکا از راه‌اندازی سفارتخانه مجازی را به وضوح به ایرانیان مقیم آمریکا و داخل کشور نشان دهد.”

روشنفکری مورد نظر این نماینده چهارشنبه هفته گذشته انجام شده بود. زمانی که بخش های فیلترینگ مخابرات دولت محمود احمدی نژاد در کمتر از 24 ساعت امکان دسترسی کاربران در ایران به سفارتخانه مجازی را از بین بردند و  آن را مسدود کردند.

گفتنی است این سایت شامل قسمت هایی همچون “روادید”، “خدمات شهروندان آمریکایی”، “تحصیل در آمریکا”  و “اخبار و سیاست آمریکا” است.

این صفحه همچنین امکان گفتگوی مستقیم کاربران با الن ایر  سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه را مهیا کرده است. ایر در این صفحه نوشته است: “من خیلی خوشحالم که به این تارنما سری زدید، قدمتان سر چشم ما، و انشاالله این شروع یک گفتگویی درازمدت و جالب و مفید باشد!”

 

اعتراف به اشتباه

فردای آن نیز سخنگوی وزارت خارجه دولت “توسل” کاخ سفید به احداث این سفارتخانه مجازی را “اعتراف به اشتباه بزرگ دولت آمریکا در قطع روابط” با جمهوری اسلامی اعلام کرد. رامین مهمانپرست از پاییز سی و دو سال پیش سخن می گفت، زمانی که ده ها دانشجوی خط امام از دیوارهای سفارت ایالات متحده بالا رفتند و در اقدامی بی سابقه، 66 دیپلمات آمریکایی را به گروگان گرفتند. اقدامی که از سوی بسیاری از کشورهای دنیا “هول آور” توصیف و بلافاصله محکوم شد. دولت جیمی کارتر بی درنگ تمامی روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرد.

با این حال سه شنبه هفته وزارت خارجه ایالات متحده ای سفارتخانه ای مجازی بر پهنه جهانی وب ایجاد کرد و توضیح داد این سایت نمی‌تواند جای خالی یک سفارتخانه واقعی را پر کند، اما در شرایط کنونی می‌تواند چونان “پلی میان مردم ایران و آمریکا” عمل کند.

رامین مهمانپرست در مقام سخنگوی دستگاه دیپلماسی بدون اشاره به دلایل قطع روابط ایالات متحده با جمهوری اسلامی تکاپوهای “مجازی” را دلخواه دولت محمود احمدی نژاد نمی داند و می گوید :” به نظر ما ابتکارات مجازی جبران کننده این اشتباه ها یا آنگونه که اعلام شده است، انتقال دهنده پیام آمریکا به مردم ایران نخواهد بود. “

 

فتنه انگیزی برای انتخابات مجلس

روز شنبه  معاون فرهنگی اجتماعی سپاه  از ارتباط میان راه اندازی سفارت مجازی و انتخابات مجلس نهم سخن گفت.حمیدرضا مقدم‌فر پس از شرکت در نشست تشکیلاتی بسیج دانشجویی خراسان رضوی تصریح کرد: “این سایت فقط با هدف جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات ایجاد نشده است بلکه در واقع آمریکا سعی دارد یک اقدام عملیاتی را طراحی و راه‌اندازی کند، که در عمل انتخابات مجلس نهم را هدف ‌گرفته ‌و طراحی این سایت برای فتنه‌انگیزی در انتخابات اسفند ماه سال جاری مجلس شورای اسلامی است.”

وی که از سوی خبرگزاری فارس “تحلیل گر مسائل سیاسی” معرفی شده توضیح نداد که با یک سایت چگونه می توان به تاثیر گذاری در کشوری مانند ایران پرداخت. سردار سپاه  معتقد است که جمهوری اسلامی باید این “پیام” را دریافت کند که این بار آمریکایی‌ها به دنبال چه سناریویی برای انتخابات هستند؟ وی پاسخ مشخصی به پرسش خود نمی دهد اما می گوید: “باید در این زمینه اقدام به‌هنگام انجام دهیم تا همچون انتخابات سال 88 به دلیل اقدام دیرهنگام در خنثی‌کردن فتنه‌های دشمنان، آشوب تازه‌ای رقم نخورد.”

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه راه اندازی سفارت خانه مجازی در سال 90 را مشابه تاسیس تلویزیون فارسی بی بی سی در سال 88 پیش از دهمین انتخابات ریاست جمهوری می داند. انتخاباتی که نتایج آن مورد اعتراض کاندیداهای مخالف دولت قرار گرفت و همزمان به خیزش خیابانی میلیون ها شهروند معترض منجر شد. در آن زمان مسئولان امنیتی و قضائی نظام بر این باور بودند که بی بی سی نقش مهمی در اعتراض های خیابانی ایفا کرده است. از همین رو است که دیروز مقدم فر از مسئولان درخواست کرد “تحلیل درستی” از  “سناریوی دشمن” داشته باشند. وی افزود: “ببینیم آمریکا در اجرای نقشه‌های جدید به دنبال چه اهدافی است و با چه تکنیک‌ها و روش‌هایی می‌خواهد این بار اقدام کند، آیا این بار هم رمز عملیات و آشوب‌های مورد نظرشان تهمت تقلب و تشکیک در انتخابات است؟”

 

وامانده و مظلوم نما

در همین رابطه روز گذشته علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم که بعد از احضارش به دادگاه و فاش شدن ارتباط وی و فرزندش با پرونده اختلاس سه هزار میلیارد دلاری عملا به صف تندروها نقل مکان داده و دست به تبلیغات ضد بیگانگان می زند در واکنش به همین موضوع  نه تنها اقدام اخیر کاخ سفید مبنی بر گشایش سفارت مجازی ایالات متحده را نشان “ضعف” دانست بلکه  “واماندگی” را هم بدان افزود. او که با خبرگزاری موج گفتگو می کرد تصریح کرد: “این اقدام آنشان از واماندگی آمریکا در روابط سیاسی خود با ایران است و ضعف سیاسی آمریکا در مقابل ایران آشکار شد.”

وی به جامعه نیز هشدار داده است. او معتقد است این رفتار “متعارف “در روابط سیاست خارجه و دیپلماسی نبوده و از مردم  خواسته است “آگاه” باشند چرا  که این اقدام آمریکا “عواقبی نامطلوب” را به همراه خواهد داشت. وی استدلال خود را چنین مطرح می کند: “آمریکا با این کار خود مثلا اعلام حمایت خود از مردم ایران کرده اما این اقدام آمریکا در راستای ایجاد شکاف میان مردم ایران، نظام و دولتمردان است.”

دیگر نماینده ای که دیروز در صف اعتراض به تاسیس سفارتخانه مجازی قرار گرفت، هادی مقدسی بود. او با ایرنا – خبرگزاری دولت – سخن می گفت تا به جای “واماندگی” از  ترکیب “مظلوم نمایی” استفاده کرد “ایجاد این سفارتخانه نوعی مظلوم نمایی حکام آمریکا در برابر ایرانیان داخل و خارج از کشور است.”

او نیز به مانند بسیاری از مسئولان حکومت چنین اقداماتی را یک “توطئه” می داند و گفت “بدون شک توطئه ای جدید در پشت ایجاد سفارتخانه مجازی وجود دارد.”

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس خواستار “اعتراف” مقامات آمریکایی شده و می گوید : “اگر آمریکا خیلی علاقمند به حل مشکلات ایرانیان است به عداوت و دشمنی 50 ساله خود درحق ملت ایران اعتراف کند و ساده و مودبانه نسبت به اشتباهات گذشته اعتراف و مشکلات را حل و فصل نماید.”