بچه پولدارها نشانه اسراف

نویسنده
ان بی سی نیوز

» گزارش ان بی سی نیوز از نمایش ثروت در تهران

حساب کاربری “بچه پولدارهای تهران” در اینستاگرام توجه‌ها را به مصرف آشکار ایرانیان ثروتمند و نیازهای آنان جلب کرده است. این حساب با بیش از صد هزار نفر دنبال‌کننده، پس از آن‌که این ماه در رسانه‌های غربی توجه زیادی را به خود معطوف کرد، به گفته مدیر آن به خاطر “میزان شهرت اشتباه آن” مسدود شد. بعضی از تصاویر آن را می‌توان در صفحه richkidsoftehran در فیسبوک پیدا کرد. این حساب همچنین باعث ایجاد یک صفحه انتقادی در اینستاگرام به نام بچه فقیرهای تهران شده است که به زندگی فقرا می‌پردازد.

حمید، ۳۲ ساله که در آمریکا تحصیل کرده و اکنون برای پدرش که مالک یک کارخانه پلاستیک در تهران است کار می‌کند می‌گوید، نباید تعجبی داشته باشد. “نمی‌دانم چرا همه اینقدر تعجب می‌کنند. وقتی در آمریکا زندگی می‌کردم یادم می‌آید که از تلویزیون برنامه‌هایی را درباره شیوه زندگی ثروتمندان و افراد مشهور تماشا می‌کردم. کسانی که دوست دارند پز بدهند، چرا باید در ایران متفاوت باشد؟” با این حال حمید پز دادن در این صفحه را انتخاب نکرده است، اما بسیاری از دوستانش این کار را کرده‌اند و او از آن‌ها حمایت می‌کند.

محمدرضا ۳۰ ساله می‌گوید: “این جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم. این زندگی ماست و دلمان می‌خواهد آن را در شبکه‌های اجتماعی مثل هرکس دیگری در غرب با بقیه به اشتراک بگذاریم. حالا بطور اتفاقی شیوه زندگی ما از نوع ممتاز است.”

پول زیادی در ایران وجود دارد و تازه به دوران رسیده‌های تهران اشتهای زیادی برای چیزهای بهتر در زندگی دارند، چه مدل جدید پورشه یا مازراتی باشد، چه یک ساعت رولکس طلا یا آخرین مدل تلویزیون تخت ۷۰ اینچی. همه‌چیز در دسترس است. اغلب در بازار سیاه. اگر پولش را داشته باشید می‌توانید اشیاء لوکس را که بخاطر تحریم‌ها و مالیات بر واردات سه برابر قیمت آن در آمریکاست بخرید.

علی شمس اردکانی اقتصاددان می‌گوید: “در این پنج سال بعضی‌ها در ایران بخاطر بالا رفتن قیمت دلار و دور زدن تحریم‌ها خیلی ثروتمند شدند. حدود ۶۰۰ میلیون دلار خرج واردات اتومبیل‌های لوکس کرده‌اند. نمی‌دانیم چطور این پول را درآورده‌اند اما انعکاس خوبی در کشور ندارد.”

برای خیلی از ایرانی‌ها تبدیل به نشان افتخار شده است. در یکی از گالری‌های هنری شمال تهران می‌شنویم که کسی به دوستانش می‌گوید به تازگی یک جیپ پورشه خریده است، او می‌گوید: “با این پول می‌توانی در آمریکا سه تا پورشه بخری.”

اما نابرابری در ایران بسیار فراگیر است. اکثریت ایرانی‌ها حتی نمی‌توانند رویای داشتن اسباب‌بازی‌های گرانقیمت این طبقه ثروتمند را ببینند.

جواد در یک محله فقیرنشین در جنوب تهران زندگی می‌کند. شلوار جین مد روز می‌پوشد اما در طول روز پیتزا به در خانه‌ها می‌برد و شب‌ها مسافرکشی می‌کند. “ببین ما همه‌مان می‌خواهیم کمی در این کشور خوش بگذرانیم، فرقش این است که بچه پولدارها با پورشه‌هایشان ویراژ می‌دهند و ما این کار را با پراید می‌کنیم.”

سارا، ۲۶ ساله که در یک شیرینی‌فروشی در مرکز شهر کار می‌کند درک دیگری دارد. “به نظرم تهوع‌آور است که این آدم‌ها ثروتشان را این طور به رخ همه می‌کشند، مخصوصا وقتی ما نمی‌دانیم این پول را چطور درآورده‌اند. در کشوری که مشکلات جدی اقتصادی و افراد فقیری زیادی دارد این آدم‌ها فکر می‌کنند که هستند که به این شکل پز می‌دهند، کار بهتری ندارند؟ کار و زندگی ندارند؟ فکرنمی‌کنم.”

منبع: ان بی سی نیوز-  13 اکتبر