سیما را کی نگاه می کند؟

نویسنده

» ژون آفریک و سریال پخش نشده قهوه تلخ

تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی [سیما] که اعتبار خود را نزد مردم از دست داده، اکنون وضعیت خود را با پخش نکردن سریال مردمی “قهوه تلخ” که پیرامون موضوعات حساسی می گردد، وخیم تر کرده است. ولی به لطف حضور مهران مدیری، هنرپیشه اصلی قهوه تلخ، قسمت های این سریال روی دیسک فشرده در سراسر کشور توزیع شده است.

تلویزیون دولتی با پخش نکردن سریالی که نقش اولش از محبوب ترین بازیگران ایران است، به سوی یک بحران پیش می رود. سناریوی “قهوه تلخ” که مهران مدیری آن را در ۳۰  قسمت  ساخته، بسیار حساس است: این سریال داستان پنج سال قدرت یک حکومت دیکتاتور و بی کفایت را نشان می دهد که نقص ها و اشتباهاتش از کتاب های تاریخی پاک شده است.

مدیری تصمیم گرفته تبلیغات گسترده ای برای این سریال کند و تمامی اپیزودهای آن را روی لوح فشرده به فروش بگذارد. بدین ترتیب این سریال راه خانه های مردم ایران را یافته است. یکی از ناظران می گوید: “این اولین باری است که یک شبکه خصوصی در ایران تأسیس شده و با صدای و سیمای تک صدائی به رقابت می پردازد.” به نظر می رسد که حکومت با شخصیت های محبوب ورزشی و رسانه ای با احتیاط بیشتری روبرو می شود تا با مخالفانش. این موضوع را می توان از ماندن تبلیغات قهوه تلخ روی دیوارهای شهر به خوبی دریافت. نیم میلیون دی وی دی این سریال به بهای ۱۲ و نیم میلیارد ریال در روز اول به فروش رفت.

تلویزیون دولتی پس از اینکه ادعا کرد انتخاب مجدد احمدی نژاد مشروع بوده، اعتبار خود را بیش از پیش از دست داد و از تعداد بینندگانش کاسته شد. براساس برآوردهای رسمی، صدا و سیما پس از پخش “اعترافات” روزنامه نگاران و شخصیت های سیاسی، در حدود ۴۰ درصد از بینندگان خود را ازدست داد.

قانون اساسی برای دولت این امکان را به وجود آورده تا یک تلویزیون تک صدائی  بدون رقیب داشته باشد. به همین دلیل، مردم ایران روز به روز جذب شبکه های ماهواره ای خارجی، به ویژه بی بی سی فارسی و صدای آمریکا، می شوند. تلویزیون دولتی سعی کرده شبکه های خود را به زبان های انگلیسی و عربی راه اندازی کند، ولی به گفته حمید بقایی، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که  تصمیم دارد برای میراث فرهنگی ایران در شبکه هایی مانند الجزیره تبلیغ کند، “تلویزیون ایران را کی نگاه می کند؟”

 

منبع: ژون آفریک، ۲۰ اکتبر