املت نیویورکی با سالاد لنگه کفش

نویسنده
ابراهیم نبوی

» پلیس از مردم خواسته به اسباب بازی ها دست نزنند

با گذشت دو روز از بازگشت یک میلیون و نیم ایرانی که به تشویق و حمایت دستگاه های حکومتی اربعین امسال یک نمایش سیاسی پرهزینه اما باشکوه آفریدند، و در زمانی که رسانه های حکومت تبلیغات گسترده ای را به قصد بزرگ نمایی قدرت شیعیان و امکانات مدیریتی آن ها برای برگزاری مراسمی ۲۰ میلیونی را به رخ می کشیدند خبرها حاکی است که توزیع عروسک هایی رایگان بین رایران ایرانی  نیروهای انتظامی و امنیتی را واداشته تا در جست و جوی خانه به خانه آن ها برایند.

بر اساس گزارش ها ماجرا خیلی ساده شروع شد. افرادی ناشناس در خاک عراق، اسباب‌بازی‌هایی را در میان زائران و مسافران توزیع کردند و رفتند. همین ماجرای ساده، اما با نگرانی نیروهای امنیتی همراه بود. گمانه‌زنی پلیس ایران و عراق بر وجود بمب‌های دست‌ساز در این عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌ها بود، همین امر سبب شد تا  آنان بدون آن که کاری کنند که نگرانی در اردوی پرتعداد زایران ایرانی حکمفرما شود و خود به زمینه درگیری هایی منجر گردد، از مردم بخواهند این اسباب‌بازی‌ها را تحویل دهند.

به نوشته یکی از روزنامه ها در پایان هفته زائران و مسافران خسته از راه که تعداد زیادی از آنها برای شرکت در مراسم اربعین به کربلا رفته و در راه بازگشت بودند، به‌تدریج برای تحویل اسباب‌بازی‌ها رفتند برای آنان دل کندن از سوغات ها آسان نبود. نیروهای امنیتی عراق نگران تکرار حادثه ای بودند که در آخرین روزهای آبان ماه اتفاق افتاد . زمانی که آن ها از ماجرای توزیع عروسک‌های انفجاری با خبر شدند.  عکس هایی که در زمان خود منتشر شد سربازانی را نشان می داد که ده ها عروسک صورتی‌پوش دخترانه را  روی میزی گذاشته بودند با دست و پای جدا کرده و سرهای خالی  و مواد منفجری که در داخل آن ها نشان داده می شد. عروسک‌هایی که در ظاهر، هیچ نشانی از خطر نداشتند و می‌توانستد در چمدان مسافری و حتی در آغوش کودکی، منفجر شوند. آنها این عروسک‌ها را در جاده ارتباطی بین بغداد و استان دیالی عراق کشف و خنثی کرده بودند.

شهروند روزنامه هلال احمر ایران یکشنبه گزارش داد  با تشدید نگرانی نیروهای امنیتی، نیروی انتظامی ایران هم از تمام زائرانی که اقدام به خرید یا گرفتن این اسباب‌بازی‌ها کرده بودند، خواست تا هرچه سریع‌تر این موضوع را به پلیس گزارش و اسباب‌بازی‌ها را تحویل دهند.(لینک)

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی جمعه شب خبر عروسک های انفجاری را اعلام کرد و از کشف تعدادی اسباب‌بازی و عروسک‌ مشکوک خبر داد و گفت: “درحال حاضر پلیس در نقاط مرزی و با استفاده از تجهیزات خاص از بی‌خطر بودن این اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های عراقی اطمینان حاصل می‌کند.” با اعلام این خبر، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور هم از زائران خواست تا مراقب این اسباب‌بازی‌های سوغاتی باشند. حسین ذوالفقاری با اشاره به کشف چند بسته مشکوک در مرزها گفت: “در بررسی‌های انجام شده در مهران، ۲ مورد از این عروسک‌ها کشف شده است. ۵ مورد هم در خوزستان داشتیم و در برخی موارد هم مردم خود مشکوک شده بودند و این اسباب‌بازی‌ها را تحویل داده‌اند.” او که با شبکه خبر گفت‌وگو می‌کرد، به زائران توصیه کرد، اگر وسایلی ازجمله اسباب‌بازی خریده‌اند و با خود همراه دارند، قبل از دست زدن به آنها با واحدهای انتظامی مستقر در منطقه هماهنگی داشته باشند.

اما از اخباری که با احتیاط هماهنگ شده است چنین پیداست که موارد بیش از این ها بوده است چنان که معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور  از زائران خواست تا به هیچ عنوان از وسایل خریداری شده در سفر به عتبات عالیات که قابلیت اتصال به برق یا باطری را دارند، استفاده نکنند. ذوالفقاری با تاکید بر این‌که نیروهای امنیتی و انتظامی در مرزها کنترل بیشتری بر عبور و مرور زائران خواهند داشت، گفت: “زائران هم برای حفظ امنیت خود بهتر است قبل از ورود به کشور وسایل خود را چک کنند.”

در ادامه این خبرها، احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم با اطلاع از جزییات این اسباب‌بازی‌های مشکوک به خبرگزاری خانه ملت گفت: “این اسباب‌بازی‌ها به‌صورت رایگان در خاک عراق در میان زائران و مسافران توزیع شد، البته از کسانی که این وسایل را توزیع کردند، اطلاعاتی در دست نیست.” او ادامه داد: “ماموران در بازرسی از اسباب‌بازی‌ها متوجه شدند که در بدن این محصولات یک نوع چاشنی انفجاری دستی کار گذاشته شده که پس از استفاده از آن منفجر می‌شدند، البته تاکنون هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است.” به گفته او، این بسته‌ها بیشتر در قالب بسته‌های اسباب‌بازی و بیشتر شبیه بالگرد بوده و تعدادشان هم کم است. شوهانی که نماینده مردم ایلام، ایوان، شیروان و چرداول در مجلس است، تاکید کرد: “این اتفاقات چند روز گذشته مسائل خیلی جدی نیست و اقدامات صورت گرفته تنها در جهت پیشگیری از وقوع حوادث بوده است و در شرایط کنونی تمام برنامه‌ها در آرامش و به‌صورت مطلوب درحال اجراست.”

بر اساس اخباری که در شبکه های اجتماعی منعکس شده دست کم در میان زوار شیراز دو مورد انفجار عروسک ها وجود داشته که به مجروم شدن چند کودک هم منتهی شده است.