برای یک پرونده چند حکم صادر کرده اند

نویسنده

isa_saharkhiz_b.jpg

عیسی سحرخیز می گوید حاکم شدن فضای سیاسی بر قوه قضائیه، چون موریانه ای این نهاد تحت هدایت مقام رهبری را از درون می خورد. به گفته او ناهماهنگی و آشفتگی در رسیدگی به پرونده های مطبوعاتی و فعالان سیاسی نشانه های روشنی از بالا گرفتن این بحران است.

مدیرکل اسبق مطبوعات داخلی وزارت ارشاد این ادعا را در برابر انتشار اخباری که حاکی از صدور حکم برائت برای وی در ارتباط با پرونده روزنامه زن به مدیرمسئولی فائزه هاشمی رفسنجانی است، مطرح کرد.

خبرگزاری ها روز دوشنبه به نقل از آقای حسینیان قاضی شعبه 1083 اعلام کردند به دلیل مشمول زمان شدن شکایت قوه قضائیه از سحرخیز به اتهام “تمرد از دستور قضایی”، برای پرونده مذکور قرار موقوفی تعقیب صادر شده و او نیز از اتهام انتسابی تبرئه شده است.

سحرخیز در واکنش به این خبر، صدور چنین احکام غیرواقعی و متناقض را نمونه ای از آشفتگی های موجود درنظام قضایی و برخوردهای دوگانه و چندگانه حاکم بر این قوه معرفی کرد.

وی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: “قاضی حسینیان ظاهرا عجله دارد آمار فعالیت های خود را بالا ببرد و از حجم پرونده های انباشته شده بکاهد، لذا فرصت مطالعه دقیق پرونده ها را ندارد و گرنه ایشان باید می دانست که این پرونده پس از پنج سال بلاتکلیفی و وقت کشی عاقبت در فروردین ماه سال 82 مورد رسیدگی قرار گرفته و قاضی سعیدنیا رئیس شعبه 1411 کارکنان دولت در یک مورد مرا به یک سال محرومیت از فعالیت های دولتی محکوم و در مورد دیگر بر اساس اصل 37 قانون اساسی حکم برائت صادر کرده است”.

وی افزود: “من نمی دانم پرونده ای که یک بار دادگاهش تشکیل و حکم آن نیز صادر شده است، چگونه می تواند سه چهار سال بعد توسط شعبه ای دیگر، و قاضی جدیدی مورد رسیدگی قرار گیرد، و حکمی متفاوت با قاضی پیشین برای آن صادر شود”.

مدیرکل اسبق مطبوعات داخلی وزارت ارشاد که چند ماه پیش در جریان رسیدگی به پرونده نشریات اخبار اقتصاد و آفتاب توسط قاضی حسینیان محاکمه و شاهد یکی از شدیدترین احکام قضایی برای پرونده های مطبوعاتی بود، اضافه کرد: “ شاید رئیس شعبه 1083 امروز از صدور حکم پیشین خود که در فضایی سیاسی و به دستور مقام های عالیرتبه کشور صادره کرد دچار عذاب وجدان شده و با صدور حکم برائت برای پرونده ای مختومه به گونه ای در پی تسکین تالمات روحی خود و یا اصلاح نظر افکار عمومی در مورد خویش است”.

قاضی حسینیان پیش از این سحرخیز را به 4 سال حبس و5 سال محرومیت از مسئولیت های مطبوعاتی محکوم کرده و دستور لغو امتیاز روزنامه اخبار اقتصاد و ماهنامه آفتاب را داده بود.این در شرایطی بود که در زمان تشکیل دادگاه بیش از شش سال از توقیف روزنامه اخبار اقتصاد می گذشت و به عقیده کارشناسان حقوقی و وکلای دادگستری پرونده مشمول مرور زمان شده بوده است.

سحرخیز با اشاره به این موضوع گفت: “مشخص نیست چرا جناب قاضی علیرغم اعتراض من و دفاعیات وکلایم در آن زمان حاضر نشد حکم موقوفی تعقیب صادر و رای به برائت بدهد و اکنون در کمتر از چند ماه در مورد پرونده دیگری که فاصله زمانی تشکیل آن حدود یک سال و در هر دو مورد پنج سال از زمان تشکیل شان می گذشته است، دو رای مختلف صادر می کند”.

وی در عین حال ابراز نگرانی کرد که قوه قضائیه با صدور چنین احکام غیرواقعی مشغول زمینه سازی برای از دستور خارج کردن شکایت روزنامه نگاران، فعالان سیاسی و مطبوعاتی از مقام های دولتی و قضائی به علت مشمول زمان شدن باشد.

به گفته وی در حال حاضر شکایت ها و دعواهای متعددی علیه بسیاری از مقام های قضایی به ویژه آقای سعید مرتضوی قاضی سابق دادگاه مطبوعات و رئیس کنونی دادگستری تهران از اجانب نهادهای صنفی و حمایتی گوناگون و افراد مختلف مطرح است، اما تاکنون به هیچکدام از آنها رسیدگی نشده و تمام پیگیری های اداری و اعتراض های علنی نیز بی نتیجه بوده است.

وی نمونه دیگری از این نوع پرونده ها را شکایت خود از آقای محسنی اژه ای معاون پیشین قوه قضائیه و وزیر اطلاعات کنونی معرفی کرد و گفت: “اکنون بیش از دو سال است که این شکایت در قوه قضائیه مفتوح است، اما پرونده تکمیل نشده و دادگاه آن تشکیل نگردیده و حتی به ابزاری برای اعمال فشار علیه من تبدیل شده است. اگر دادگاه تشکیل شود بر اساس نص قانون و احکام اسلامی و قضایی آقای محسنی اژه ای علاوه بر اجبار به پرداخت دیه، باید در سه مورد به دلیل به کار بردن کلمات ناشایست و زدن افترای مشمول حد در ملا عام برای هریک 80 ضربه شلاق بخورد”.

به گفته سحرخیز عدم تمکین او برای پس گرفتن این شکایت، یکی از دلایل ممنوع الخروج شدنش از ایران است و شخص سعید مرتضوی در چند جلسه تلاش کرده “با تهدید و تحبیب” این پرونده را مختومه اعلام کند. وی حتی قول داده در آن صورت در کمتر از 24 ساعت موضوع ممنوعیت خروج سحرخیز حل و پاسپورت توقیفی او مسترد خواهد شد.