دانشجویان امیر کبیرهنوز آزاد نشده اند

نویسنده

نوید احمدی

با اینکه قاضی حسن حداد، معاون امنیت دادستان تهران از آزادی سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر با صدور قرار وثیقه خبر داد؛ اما تا اواخردیشب، یکشنبه، هیچ یک از دانشجویان بازداشتی دانشگاه امیر کبیر آزاد نشده بودند.

قاضی حداد در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان اظهار داشت: “پویان محمودیان، مجید شیخ پور و مقداد خلیل پور سه تن از دانشجویانی هستند که شب گذشته با صدور قرار وثیقه آزاد شدند”.

وی همچنین از لغو قرار بازداشت عباس حکیم زاده و علی صابری و صدور قرار وثیقه برای این دو دانشجوی بازداشتی در ارتباط با همین پرونده خبر داد.

پیش از اظهارات قاضی حداد مسوول دفتر سخنگوی قوه قضاییه نیز از آزادی سه نفر از دانشجویان بازداشت‌شده دانشگاه امیرکبیر خبر داده بود: “روز گذشته سه نفر از دانشجویان بازداشت‌شده دانشگاه امیرکبیر در جریان انتشار مطالب موهن در نشریات دانشجویی با تبدیل قرار آزاد شدند و دو نفر دیگر نیز امروز قرارشان تبدیل می‌شود و به این ترتیب مجموعا پنج نفر از هشت نفر آزاد می‌شوند”.

اما تا لحظه تنظیم این گزارش ـ دیروقت یکشنبه ـ هنوز هیچ یک از دانشجویان بازداشتی دانشگاه امیر کبیر آزاد نشده اند.

خانواده پویان محمودیان و علی صابری نیز در گفت و گو با روز ضمن تائید خبر تبدیل قرار بازداشت، آزادی آنها را تکذیب کردند. یکی از اعضای خانواده پویان محمودیان به روز گفت: “پویان ظهر یکشنبه با خانه تماس گرفت و اعلام کرد برای آنها قرار وثیقه تعیین شده و مبلغ وثیقه هم 80 میلیون تومان است.او از وضعیت روحی و جسمی خوبی برخوردار بود”.

همچنین یکی از بستگان علی صابری در گفت و گو با روز می گوید: “علی صبح یکشنبه ضمن تماس با خانواده اعلام کرد به بند عمومی زندان اوین منتقل شده و خواهان تهیه وثیقه برای آزادیش شد”.

به این ترتیب از 8 دانشجویی که در ارتباط با نشریات موهن دانشگاه امیر کبیر بازداشت شده بودند برای پنج نفر قرار وثیقه صادر شده و اخبار حکایت از تماس این پنج نفر با بستگان خود برای اعلام این خبر دارد.اما وضعیت سه دانشجوی دیگر یعنی مجید توکلی، احسان منصوری و احمد قصابان هنوز مشخص نیست.

در میان محافل دانشجویی گفته می شود این سه نفر بیش از بقیه در معرض اتهام هستند و عدم تبدیل قرار بازداشت آنها به وثیقه نیز در همین رابطه است.

در دیداری که یک مقام امنیتی با برخی از استادان دانشگاه امیر کبیر، چند روز پس از دستگیری دانشجویان داشت بر نقش مجید توکلی و احمد قصابان در انتشار این نشریات تاکید زیادی کرد.

به گفته یکی از دانشجویان دانشگاه امیر کبیر به نقل از یکی از اساتیدی که در این دیدار حضور داشته “مجید توکلی و احمد قصابان نوشتن برخی از مهمترین مطالب در نشریات موهن را برعهده گرفته اند”.

این در حالی است که دانشجویان دانشگاه امیر کبیر همواره بر بی تقصیر بودن دانشجویان و انجمن اسلامی تاکید دارند.

یکی از دانشجویان این دانشگاه به روز می گوید: “هر کس دیگری در شرایط دانشجویان بازداشتی قرار گیرد ممکن است تحت فشار قبول کند که این نوشته ها کار او است اما شواهد و قرائن خلاف این امر را اثبات می کند”.

وی می افزاید: “نوشته های این چهار نشریه کاملا از زاویه ای سکولار نوشته شده و معلوم بود که هدف آن زیر سوال بردن مستقیم افراد مذهبی است در حالی که هیچ دانشجو و حتی فرد سکولاری جرات نوشتن چنین چیزهایی را ندارد”.

این دانشجو بر این باور است که: “این چهار نشریه با توافق و هماهنگی برخی مسوولین دانشگاه برای بدنام کردن و حذف انجمن اسلامی مستقل و از بین بردن صدای اعتراض جعل شدند و اکنون که پروژه به نتیجه دلخواه آنان نرسیده، قصد دارند به نحوی همه چیز را به سر چند نفر خراب کنند”.

این دانشجو می افزاید: “حتی ترس پروژه اعتراف گیری تلویزیونی هم وجود دارند تا به این ترتیب افکار عمومی را قانع کنند؛ اما معلوم است اعترافی که در زندان گرفته شده باشد چقدر اعتبار و سندیت دارد”.

وی در پایان به یکی از مدارکی که نشانگر جعل نشریات است اشاره می کند و می گوید: “نشریات موهن در تیراژ پایینی توزیع شد بطوریکه تقریبا به دست کسی هم نرسید اما به عنوان مثال چند نسخه از آنها در ساختمان ابوریحان گذاشته شد در حالی که این ساختمان کاملا تحت حفاظت دوربین های مدار بسته است. زمانی هم که اعتراض کردیم فیلم آن روز را بازبینی کنند توجهی نکردند چرا که می دانند در این صورت چه کسی مقصر خواهد بود”.