استفتاء در حرکات موزون

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

مشکل حل شد. بسیاری از امت شهیدپرور همه کارهایشان را کرده بودند، فقط همین مانده بود همین که وقتی می خواهند قر بدهند یا موسیقی گوش کنند، دقیقا طبق قوانین شرعی برقصند و به موسیقی گوش بسپارند. در همین راستا آیت الله خامنه ای، احکام مربوطه را صادر کرد.

 

سووال: گوش دادن به نوارهای موسیقی سازمان تبلیغات اسلامی چه حکمی دارد؟

آیت الله خامنه ای: “ گوش دادن به نوارهای سازمان تبلیغات اسلامی منوط به تشخیص خود مکلف است. و استفاده حلال آن برای اهداف عقلائی اشکال ندارد”

توضیح: مثلا اگر در حال انجام عملی حلال مثل زیر کردن مردم با ماشین یا خرد کردن سیب زمینی هستید، گوش دادن به نوارهای سازمان تبلیغات اسلامی( که این نوارها کاملا بهداشتی است) اشکالی ندارد.

سووال: دف زدن توسط زنان درعروسی‌ها چه حکمی دارد؟

آیت الله خامنه ای: “ استفاده از آلات موسیقی برای نواختن موسیقی لهوی و مطرب جایز نیست، امّا آوازخوانی در مجالس عروسی، بعید نیست برای زنان جایز باشد.”

توضیح: اگر موسیقی “ بت چین” شجریان را گوش کنید، فعل حرام انجام داده اید، اما اگر ماریا کری آهنگ باباکرم را به قصد نجات ملت فلسطین بخواند، بعید نیست بلامانع باشد.”

سووال: امروزه موسیقی برای معالجه بعضی از بیماریهای روانی مانند افسردگی، اضطراب، مشکلات جنسی و سرد مزاجی زنان بکار می‏رود، حکم آن چیست؟

آیت الله خامنه ای: “ اگر احراز شود که نظر پزشک متخصص و امین این است که معالجه متوقف بر استفاده از موسیقی است، بکارگیری آن به مقداری که معالجه بیمار اقتضا می‏کند اشکال ندارد.”

توضیح: در این مورد باید از ترموستات استفاده شود، یعنی در محل  بانوان سردمزاج، ترموستات نصب شود و موسیقی پخش کنند، وقتی گرم شد، موسیقی باید بطور اتوماتیک قطع شود، چون استفاده از آن به همان مقدار جایز است، و وقتی دوباره مزاج بانوان سرد شد، ترموستات باید دوباره بکار بیافتد و دوباره به میزان گرمای مورد نیاز موسیقی پخش شود. اسم بچه را هم باید بگذارند “ راست پنجگاه”

سووال: آیا رقص محلی در عروسی‏ها جایز است؟ شرکت در این مجالس چه حکمی دارد؟

آیت الله خامنه ای: “ اگر رقص بگونه‏ای باشد که باعث تحریک شهوت شده ویا مستلزم فعل حرام یا ترتّب مفسده‏ای باشد، جایز نیست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأیید کار حرام دیگران محسوب شود و یا مستلزم کار حرامی‏باشد جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.”

توضیح: برای اینکه رقصیدن باعث تحریک بینندگان نشود، می توان از رقص چوب استفاده کرد، بدین ترتیب که رقصنده، باید به محض اینکه علائم تحریک را مشاهده کرد( سرخ شدن، افتادن، بالارفتن، پائین آمدن، نشستن، پاشدن، چرخ زدن و هر حرکت دیگر) باید با چوب بزند به محل مذکور تا فعل حرام صورت نگیرد. احوط آن است که علاوه بر چوب از شیلنگ محتوی آب نیز استفاده شود.

سووال: زن شوهرداری در عروسیها بدون اطلاع شوهرش در برابر بیگانگان می‏رقصد و این عمل را چندین بار تکرار کرده و امر به معروف و نهی از منکر شوهرش در او اثر نمی‏کند، تکلیف چیست؟

آیت الله خامنه ای: “ ر قص زن در برابر بیگانگان مطلقا حرام است و خارج شدن از منزل بدون اجازه شوهر هم فی‏نفسه حرام است و موجب نشوز و محرومیت از استحقاق نفقه نیز می‏گردد.”

راه حل: اگر زنی با رقصیدن در برابر بیگانگان پول می گیرد، باید حساب کند که پولی که از آنها می گیرد بیشتر است، یا پولی که به عنوان نفقه می گیرد. اگر پول نفقه کمتر بود، می تواند بدون اجازه شوهر برقصد و پول اضافه آن را صدقه بدهد.”

سووالات دیگر: اگر کسی موسیقی گوش بدهد و از آن خوشش بیاید حکمش چیست؟

آیت الله خودمانی: “ احوط آن است که خوشش نیاید، وگرنه بطور کلی حرام است.”

توضیح: “ در این حالت بیمار باید به روانکاو مراجعه کند و در صورتی که سادیسم یا مازوخیسم داشت و به دلیل این بیماری از شنیدن موسیقی از آن احساس انزجار می کرد، بلامانع است. در این صورت بیمار باید در هنگام گوش دادن به موسیقی گواهی روانکاو را به همراه داشته باشد.”

سووال: اگر یک زن در هنگام رقصیدن عطر بزند یا عمل “ گیلاس بچین، پخشش کن” انجام دهد، حکم آن چیست؟

آیت الله خودمانی: “ عمل عطر زدن اگر با دست راست روی مچ چپ باشد بلامانع است، و احوط آن است که به آن نگاه نکنند، اما ” گیلاس بچین پخشش کن” چون سبب تحریک می شود، بای نحو کان حرام است.”

توضیح: قبل از قردادن حتما فیلم مربوطه را تهیه و برای بازبینی برای وزارت ارشاد بفرستند و بعد برقصند.

سووال: اگر کسی موقع ویلن زدن چشم هایش را ببندد ولی به یاد فقرا و ایتام و ابن السبیل باشد، حکمش چیست؟

آیت الله خودمانی: “ زدن ویلن با چشم بسته چون احتمال تحریک نوازنده را زیاد می کند، احتیاط واجب است که لای پلک کبریت بگذارند، اعمالی مانند تکان دادن گردن در هنگام نواختن نی و تف کردن داخل نی و فوت اضافه در آن و همچنین تکان خوردن خواننده به چپ و راست در هنگام خواندن آواز، چه به قصد قربت باشد، چه به قصد غنا، اشکال شرعی دارد.”

سووال: اگر کسی بعد از اجرای سرود انقلابی روی تنبک خودش بنشیند، اما با شنیدن صدای “ دوباره دوباره….” تنبک بنوازد، حکمش چیست؟

آیت الله خودمانی: “ نواختن تنبک بعد از نشستن شخص مذکور روی آن، بای نحو کان مکروه است، احتیاط واجب است که به جای آن شیپور بزند یا ویلن بنوازد تا تحریک نشود.”

سووال: اگر بیست مرد با هم لزگی برقصند، و پای یکی از آنها به چانه یکی دیگر بخورد، حکم آن چیست؟

آیت الله خودمانی: “ احتیاط واجب است که به جای لزگی رقصیدن عمل مفید دیگری مثل کشیدن آب از چاه یا زدن تلمبه در لاستیک پنچر انجام دهند، ولی اگر آب باندازه کافی بود و فشار باد لاستیک بالاتر از 35 بود، بلامانع است. اما اگر کسی لگد بزند، چون عمل واجب انجام داده، کلا بدون اشکال است.”

سووال: اگر یک زن در یک اتاق به تنهایی استریپ تیز کند و هیچ کس در اطراف نباشد، حکمش چیست؟

آیت الله خودمانی: “ کسی که چنین سووالی به ذهنش رسیده باید فورا به هالیوود برود و فیلم بسازد، اما دیدن فیلمهای او به هر شکل حرام است.”