خیال باطل لغو تحریم‌ها در کوتاه مدت

نویسنده
حسین محمدی

» وزیر اقتصاد دولت روحانی مطرح کرد

در حالیکه پس از انتخاب و سپس سفر روحانی به نیویورک و به ویژه گفت‌وگوی تلفنی او با اوباما٬‌ این گمانه مطرح شده بود که تحریم‌ها علیه ایران به زودی لغو خواهد شد‌ وزیر اقتصاد خبر داده است که این تحریم‌ها در آینده‌ نزدیک از میان نخواهند رفت.

علی طیب‌نیا٬‌ در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک ملی٬ گفته است: “رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، امری بلندمدت است و اگر امید ببندیم تحریم‌ها در آینده نزدیک برداشته و گشایش حاصل می‌شود، خیالی باطل است”.

وی با اشاره به سخنان برخی افراد پیرامون مثبت بودن مذاکرات با طرف‌های غربی و تاثیر آن بر این مساله٬ همچنین گفته: “حتی اگر مذاکرات گشایش یابد و درآمدهای نفتی به سمت کشور سرازیر شود باز هم با آسیب‌های ناشی از درآمد نفتی مواجه خواهیم بود”.

سخنان طیب‌نیا پس از آن بیان شده است که برخی از فعالان سیاسی‌٬ خواستار لغو تحریم‌ها علیه جمهوری‌اسلامی شده بودند.

از سوی دیگر مهدی طائب، فرمانده قرارگاه عمار، گفته بود: “ابزار عملیات روانی را از دست امریکا گرفته‌ایم؛ و قول داده‌اند تا ۲۴ مهر تحریم ها برداریم؛ اگر تحریم‌ها را بردارند؛ یعنی امریکا شکست خورده است. اگر بر ندارند یعنی بر روال سابق خود هستند”.

اسدالله عسگراولادی، رییس اتاق مشترک ایران و چین نیز پیرامون این مساله چنین گفته بود: “اولین اتفاق‌هایی که رخ داده این است که تحریم بانک‌ها و کشتیرانی ما را برداشته‌اند که البته با یک فاصله دو ماهه این تحریم‌ها به صورت کامل برداشته می‌شود”.

 سخنان وی پس از آن بیان شد که مجلس سنای آمریکا بررسی طرح تصویب شده توسط کنگره برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران را به بعد از مذاکرات با کشورهای ۱+۵ در ژنو موکول کرد؛تصمیمی که پس از آن اتخاذ شد که برخی از سیاست‌مداران غربی از آمریکا خواستند فضای مذاکره با ایران را مثبت نگاه دارد. از جمله کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در همین زمینه گفته بود: “قانون‌گذاران در واشنگتن و کسانی که از سوی آمریکا جریان مذاکره را رهبری می‌کنند، باید از وجود بهترین فضای ممکن مطمئن شوند.”

پیش از این یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا، گفته بود: “ما به رایزنی با کنگره درباره همه قوانین مرتبط با ایران ادامه می‌دهیم همچنان که از خیلی پیش از این، چنین گفت‌وگوهایی داشته‌ایم. ایران ناچار است وضعیت اقتصادی‌اش را بهبود دهد چون فعلا همه نشانه‌های اقتصادی برایشان منفی شده است”.

این سخنان پس از آن بیان شد که بانک مرکزی ایران در گزارش ماهانه خود خبرداد قیمت کالاها در شهریور سال جاری نسبت به سال گذشته ۴۱.۶ درصد بالا رفته است. این نرخ تورم٬ بیشترین میزانی است که از سال ۱۳۷۴ تاکنون در ایران به وقوع پیوسته است. چند روز پیش نیز اعلام شده بود که رشد اقتصادی کشور در سال گذشته منفی پنج درصد بوده است.

 تحریم ها و مذاکرات جلیلی

وب‌سایت فردا٬ نزدیک به قالیباف٬ پیش از این با اشاره به تحریم‌ها علیه جمهوری‌اسلامی نوشته بود: “سعید جلیلی،‌ دبیر شورای عالی امنیت ملی به عنوان مسئول مذاکرات هسته ایران با ۵ قدرت جهانی در حدود ۵ سال به مذاکره با طرف غربی برای دست یابی به یک راه حل در این زمینه مبادرت ورزید. در این سلسله مذاکراتی در زمینه مساله هسته ای انجام گردید نتیجه ملموس «تعیین وقتی دیگر» برای مذاکره آینده تنها نتیجه شفاف این مذاکرات بود! دکتر جلیلی پس از پایان هر دور مذاکره در کنفرانس مطبوعاتی از غرب می خواست دچار اشتباه محاسباتی نشود. اما پاسخ طرف مقابل چه بود؟ در این مدت آمریکایی ها مساله راهبرد فشار اقتصادی و اخذ زمان از ایران برای اعمال تحریم ها را به اجرا می گذارد و در مقابل مشخص نبود تیم دکتر جلیلی از ظرفیت هایی که در اختیار او بود چگونه در مذاکرات بهره می برد! بنابراین سئوال مشخص این است که راهکار عملی از سوی هیات ایرانی برای کم کردن فشار این تحریم های اقتصادی در زمینه تحریم بانک مرکزی و تحریم نفت و یا لغو آنها چه بود؟ به طور مشخص آیا اساسا تحلیلی در این زمینه وجود داشت؟”

رحیم قربانی٬ مدیرعامل سابق صندوق توسعه ملی٬ نیزدر همین راستا گفته بود: “قبل از عملی شدن تحریم بانک مرکزی، به بانک مرکزی نامه نوشتیم و پیشنهاد دادیم که بخش اعظم منابع صندوق به داخل کشور منتقل شود اما جوابی به آن داده نشد وبه جای ارائه راه حل برای مقابله با تحریم، طولی نکشید که رئیس کل بانک مرکزی در رسانه ها اعلام کرد تحریم بانک مرکزی یک دروغ بزرگ است و این در حالی بود که بلافاصله بانک مرکزی تحریم شد… برخورد اشتباهی با تحریم ها صورت گرفت، یکی گفت دروغ بزرگ است و دیگری قطعنامه های تحریم را کاغذ پاره عنوان کرد، اگر تحریم ها کاغذ پاره است، چرا از ۳۳ میلیارد دلار قرارداد عاملیت صندوق توسعه ملی کمتر از نیم میلیارد دلار جذب طرح ها شده است”.