روحانی خواستار رای عدم اعتماد
به چند وزیر است!

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ادعای نماینده‌ خامنه‌ای در کیهان:

در حالی که امروز قرار است مجلس نهم٬ به بررسی اعضای کابینه‌ی روحانی بنشیند و برای حضور یا عدم حضور آنان در وزارت‌خانه‌ها تصمیم بگیرد٬ حملات اصول‌گرایان به کابینه و تلاش برای حذف برخی وزرا از این لیست٬ شدت گرفته است.

در این میان نماینده‌ی رهبر جمهوری اسلامی در کیهان پا را از مخالفت با کابینه هم فراتر گذاشته و مدعی شده که خود روحانی هم کابینه اش را قبول ندارد و خواستار رای عدم اعتماد به چند وزیر است.

تلاش‌های روزهای گذشته اصول‌گرایان بر حول انتساب برخی وزرا به “فتنه” - آن‌گونه که آیت‌الله خامنه‌ای و حامیان‌اش از اعتراض‌های سال ۸۸ نام می‌برند - و همچنین عدم تخصص آن‌ها در وزار‌ت‌خانه‌ها متمرکز بوده است.

آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی٬در خطبه‌های نماز عید فطر٬ خواستار “انجام وظیفه مجلس در برابر وزرای صالح” شده بود و چند روز بعد روزنامه کیهان٬ وزرای صالح را چنین معرفی کرد: “متدین، کارآمد، انقلابی، ‌بدون حاشیه، با سابقه درخشان و شفاف، متخصص در حوزه مربوطه، سالم، تبری جسته از فتنه سال ۱۳۸۸ و دارای سابقه مبارزه با فتنه‌گران،‌ شفافیت در مواضع نسبت به سران فتنه و جریانات انحرافی، معتقد به اصول و آرمان‌های انقلاب و امام و رهبری، زنده و شاداب از نظر جسمی، ‌متعهد به ادامه راه امام و شهدا، امانتدار، دارای سابقه مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجتماعی و همراهی سیاسی با نظام” باشد.

در روزهای گذشته همچنین برخی نمایندگان مجلس مدعی شده‌اند که عده‌ای “لابیست” در راهروهای مجلس حضور پیدا کرده‌اند تا زمینه کسب رای اعتماد را مهیا کنند.

مهرداد بذرپاش٬ از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد٬ در همین‌باره به خبرگزاری فارس گفته است که “عرصه رایزنی در این دوره از حد عرف فراتر رفته و جلسات مختلفی بیرون از مجلس شکل گرفته که به هیچ عنوان زیبنده مجلسی اصولگرا و آرمانی نیست. نمایندگان عزیز باید مراقبت کنند که تحت تاثیر برخی رفتارها قرار نگیرند”. 

محمد سلیمانی٬ از وزرای دولت نهم و نماینده‌ی فعلی مجلس هم در سرمقاله‌ی روز یک شنبه‌ی روزنامه‌ی کیهان نوشته بود: “این روزها شاهد حضور انواع و اقسام افراد در راهروهای مجلس برای انجام لابی‌گری به نفع وزیر هستیم. این افراد عمدتاً متعلق به جناح سیاسی خاص اصلاح‌طلبان هستند و اتفاقاً فراوان از بخش تندرو این جناح می‌باشند. در راهروهای مجلس شاهد لابی‌گری‌های حرفه‌ای از نمایندگان ادوار گذشته مجلس، خصوصاً مجلس ششم، معاونین وزرا و مدیران کل دوران دولت‌های سازندگی و اصلاحات، سیاسیون حرفه‌ای و با سابقه هستیم. از جمله مطالبی که بیان می‌کنند می‌توانم چند مورد را ذکر کنم: «ایشان (وزیر پیشنهادی) هر چه شما گفتید عمل می‌کند»، «او اهل تعامل (یعنی بده و بستان) است»، «من (فرد لابی کننده) قول می‌دهم هر مدیری را خواستید ایشان بگذارد «وزیر پیشنهادی به من (فرد لابی کننده) اختیار داده است به شما اطمینان بدهم حتی معاونین وزیر و مدیران استانی را طبق نظر شما نصب کند»، «ایشان در فتنه نقشی نداشته است»، «اینکه می‌گویند ایشان با سران فتنه همراهی کرده است دروغ است»، «ایشان واگذاری پروژه‌های اقتصادی در استان را با نظر شما انجام می‌دهد»، «ایشان فردی سالم و بدون حاشیه است، و بین کارمندان وزارتخانه بسیار محبوب است» و خلاصه آنچه حسن حساب می‌آید به حساب وزیر بیان می‌کنند و او را از هر عیب و ایرادی مبرا می‌دانند”.

وی در نوشته‌ی خود “عده قابل توجهی از وزرا” را افرادی نامیده که “در فتنه ۱۳۸۸ فعال بوده‌اند، عده‌ای سکوت کرده‌اند، عده‌ای حاضر نیستند حتی از کلمه فتنه استفاده کنند”٬ برخی دیگر را دارای “پرونده سوء اقتصادی، عملکرد نامناسب اقتصادی و مدیریتی، شبه سوء استفاده از بیت‌المال، بکارگیری اطرافیان ناسالم و ناکارآمد، سوء مدیریت” دانسته و برنامه برخی وزرا را نیز “کلی‌گوئی و با محتوای کلمات قلمبه و سلمبه عمومی و غیرقابل ارزیابی” توصیف کرده و نتیجه‌گیری کرده است که وزرای پیشنهادی “نباید انتظار رأی بالا از مجلس داشته باشند”.

علی‌رضا زاکانی٬ از نمایندگان اصول‌گرای مجلس٬ نیز به انتقاد از “دعوت نمایندگان به هتل ها و رستوران ها در آستانه جلسه رای اعتماد مجلس” پرداخت و آن را اقدامی دانست که “تناسبی با رویه انتخاب وزرا در گذشته ندارد”.

پیش از این خبرگزاری فارس خبر از آن داده بود که “محمد علی پورمختار رئیس‌ کمیسیون اصل ۹۰ مجلس امشب [یکشنبه] ضیافت شامی را با حضور تعدادی از وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم برگزار خواهد کرد”.

رسانه‌های اصول‌گرا در روزهای گذشته همچنین در گفت‌وگو با برخی نمایندگان مجلس و اعضای این جریان سیاسی٬ از مجلس خواسته‌اند که از دادن رای اعتماد به برخی وزرا خودداری کند. خبرگزاری فارس٬ در همین زمینه اقدام به انتشار گفت‌وگوهای کوتاهی با نمایندگان مجلس٬ فعالان سیاسی اصول‌گرا و همچنین فعالان نزدیک به این جریان در دانشگاه٬ خواستار عدم رای اعتماد به وزرا شده است.

حسین شریعتمداری٬ نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در موسسه کیهان٬ در سرمقاله امروز این روزنامه٬ نوشته است: “برخی از افراد در فهرست وزرای پیشنهادی به ایشان تحمیل شده است و هیچ حالت و احتمال دیگری قابل تصور نیست. هست؟! بنابراین بدون کمترین تردیدی باید گفت که آقای روحانی برای رهایی از حضور تحمیلی این عده در کابینه خود که تهدیدی جدی و خطرناک برای دولت ایشان هستند، چشم امید به رأی عدم اعتماد مجلس دوخته و دست یاری به سوی نمایندگان مجلس دراز کرده است. روحانی شخصیت باهوشی است و امیدوار است که نمایندگان محترم مردم نیز با هوش و درایت خود پیام ضمنی ایشان را دریافت کرده باشند. آیا نمایندگان محترم به این نکته مهم توجه کرده‌اند که آقای روحانی با وجود اطلاع دقیق از سوابق سوء برخی از وزرای پیشنهادی همچنان بر آموزه‌های ارزشی مورد نظر خود تاکید می‌ورزد؟ ایشان با این تاکیدهای مکرر می‌خواهد به نمایندگان محترم پیام بدهد که افراد یاد شده تحمیلی هستند و حذف آنان از فهرست وزرای پیشنهادی کمک برجسته مجلس به رئیس جمهور منتخب است. کجای این فرمول نقص دارد؟ سوابق روشن آقای روحانی یا کارنامه سیاه برخی از وزرای پیشنهادی؟”

این سخنان شریعتمداری در حالی است که حسن روحانی پیش از این و در کنفرانس مطبوعاتی خود٬‌صراحتا هرگونه فشار بر خود برای انتخاب اعضای کابینه و یا تحمیلی بودن برخی وزرا را رد کرده بود.

احمد علم‌الهدی٬ امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان رهبری٬ نیز خطاب به نمایندگان مجلس چنین گفت: “مجلسی ها باید سعی کنند، ضمن این که به رئیس جمهور و دولت برای تشکیل هر چه سریعتر کابینه کمک می کنند، توجه داشته باشند کسانی که بوی فتنه می دهند، نباید در عرصه نظام، سکان مدیریت را در بعدی از ابعاد کشور را در دست گیرند. از سوی دیگر اگر خوش بین باشیم و بگوییم این افراد نمی دانستند که فتنه تحریک و نقشه دشمنان است؛ چطور آن فردی که بصیرت نداشته که بفهمد این نقشه توطئه دشمنان است، در نظام جمهوری اسلامی مسئولیتی را عهده دار شود”.

هم‌زمان مجتبی ذوالنور٬ مشاور نماینده‌ی ولی‌فقیه در سپاه پاسداران٬ نیز با انتقاد از معرفی برخی وزرا در کابینه‌ی روحانی٬‌ گفته است: “کسی که می‌خواهد در نظام جمهوری اسلامی بار یک وزارتخانه را به دوش بکشد باید با مبانی، اصول و چارچوب نظام اسلامی آشنا بوده و نسبت به آن اعتقاد و التزام عملی داشته باشد… اگر کسی در فتنه ۸۸، قضایای کوی دانشگاه ۷۸ و ماجرای تحصن مجلس ششم که در واقع موضع‌گیری علیه نظام بود سابقه سوء دارد به صورت اولی مردود است”.

روزنامه‌ی رسالت - نزدیک به حزب موتلفه - نیز در تحلیلی خطاب به مجلس نهم نوشت: “امروز اقتضای اصولگرایی در مهندسی کابینه یازدهم شریک کردن شهروندان و در نظر گرفتن افکار عمومی است. در شرایط کنونی مطالبه اصلی مردم اخلاق گرایی، قانون گرایی، اعتدال محوری، پایبندی به گفتمان انقلاب اسلامی، استکبار ستیزی، تقویت گفتمان پیشرفت، حل مشکلات اقتصادی، اجتناب از فتنه گری مجدد فتنه گران، پاک دستی مسئولان، مبارزه با فساد و ویژه خواری، مبارزه با فقر و اشرافی‌گری، ساده زیستی دولتمردان و نزدیکی با مردم، کار و تلاش بی وقفه و خستگی ناپذیر و… است‎.‎افکار عمومی در سالهای اخیر شاهد یک نگاه موشکافانه و همراه با فراست از مجلس در قبال دولت بوده است.طبیعی است این مجلس اصولگرا در تعامل با دولت جدید نیز ضمن تاکید بر همکاری و همراهی فارغ از دقت های منصفانه و ملاحظات خیرخواهانه نیست.بخشی از این ملاحظات خیر خواهانه ناظر به حوادثی است که در جریان فتنه سال ۱۳۸۸ رخ داد. مردم نمی خواهند با انتصاب برخی افراد معلوم الحال دوباره فضای کشور به سال ۸۸ و یا حتی عقب تر ۷۸ برگردد”.

در روزهای گذشته اصول‌گرایان تلاش کرده بودند که کابینه‌ی روحانی را کابینه‌ای غیرمتخصص و مسن معرفی کنند. وب‌سایت تسنیم در این زمینه نوشته بود: “۶۳ درصد از کابینه روحانی تحصیلات دانشگاهی متناسب با وزارت‌خانه‌هایشان را ندارند. این در حالی است که این رقم برای دولت هشتم ۵۶ درصد برای دولت نهم ۳۷ درصد و برای دولت دهم ۴۲ درصد بوده است”.

آن‌‌ها همچنین در انتقاد از مسن بودن کابینه نوشته بودند: “کابینه ۵۸ ساله حسن روحانی، کهن‌سال‌ترین کابینه تاریخ جمهوری اسلامی ایران است؛ چه اینکه میانگین سنی کابینه اول و کابینه دوم هاشمی رفسنجانی ۴۱ و ۴۹ سال، کابینه حجت‌الاسلام خاتمی ۴۶ و ۴۷ سال و کابینه احمدی‌نژاد ۴۹ و ۵۰ سال بوده است”.

با این وجود حسین مظفر٬ معاون نظارت مجلس٬ با بیان اینکه افرادی که از طرف حسن روحانی به عنوان وزیر به مجلس معرفی شده‌اند، اشخاصی “معتدل، کارآمد و معتقد به نظام” هستند، گفته که “آنها هیچ نقشی در فتنه ۸۸” نداشته‌اند. وی اضافه کرده که ابهامات نمایندگان مجلس پیرامون موضع‌گیری وزرا در قابل فتنه ۸۸ بعد از حضور آن‌ها در کمیسیون‌های تخصصی مجلس رفع شده است.

پیش از این برخی نمایندگان بانفوذ مجلس٬ نظیر محمدرضا باهنر - نایب رییس - و علاءالدین بروجردی - رییس کمیسیون امنیت ملی - گفته بودند که اکثریت قریب به اتفاق وزرای پیشنهادی از مجلس رای اعتماد خواهند گرفت.

تا چند ساعت دیگر٬ آرای نمایندگان مجلس اصول‌گرا نشان خواهد داد که آن‌ها چه تصمیمی برای کابینه‌ی “تدبیر و امید” خواهند گرفت.