نگویید انتخابات آزاد، خودتان زیر سئوال می روید

نویسنده
مهناز ملکوتی

» افزایش جدال اصولگرایان

در حالی که گفته می‌شود اصولگرایان بیش از ۱۵ کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری دارند اما روز به روز بر تعداد این کاندیدا‌ها افزوده می‌شود؛ آخرین مورد مهدی چمران رییس شورای شهر تهران است که به جمع نامزدهای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات پیوسته تا دسترسی اصولگرایان به وحدت یا گزینه‌های نهایی ـ همانطور که خود اذعان دارند ـ ناممکن شود.از سوی دیگر به دنبال سخنان خامنه ای و انتقاد وی از به کار بردن لفظ انتخابات آزاد، این بحث مطرح شده است که کسانی که در انتخابات پیشین جمهوری اسلامی رای آورده اند نباید از انتخابات آزاد سخن بگویند زیرا وضعیت خودشان زیر علامت سئوال می رود.

فاطمه آلیا عضو شورای مرکزی جبهه پایداری از کاندیداتوری مهدی چمران در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم خبر داد و گفت: امروز (چهارشنبه) شنیده‌ایم مهندس چمران جبهه‌ای تحت عنوان مشورت ایران اسلامی تشکیل داده‌اند و قرار است ایشان یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باشد.

وی با عدم کاندیداتوری چمران از سوی دولت تاکید کرد: آقای چمران به صورت مستقل در انتخابات کاندیدا می‌شود.

 مهدی چمران به همراه تعدادی دیگر از اعضای شورای شهر دوم محمود احمدی‌نژاد را به عنوان شهردار تهران برگزیدند و در انتخابات ریاست جمهوری نهم نیز به صورت جدی از او حمایت کردند اما احمدی‌نژاد از‌‌ همان آغاز کار خود در دولت، حامیان سابقش را فراموش کرد. بدین ترتیب مهدی چمران و حامیان سابق احمدی‌نژاد در شورای شهر تهران به سمت قالیباف چرخش کردند و در انتخابات شورای شهر سوم نیز در لیست حامیان وی قرار گرفتند.

ناظران اما اسفندیار رحیم مشایی، غلامحسین الهام، علی نیکزاد و علی اکبر صالحی را به عنوان کاندیداهای احتمالی دولت معرفی می‌کنند. اما اسفندیار رحیم مشایی که اخیرا رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد شده در پاسخ به سؤالی درباره کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم گفت: تخصص من گرفتن نامه‌ها است.

باشگاه خبرنگاران جوان نیز به نقل از وی نوشته است: به سئوالات پاسخ نمی‌دهم؛ تخصص من فقط دریافت نامه از سوی مردم است.

همزمان حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، استفاده از کلید واژه انتخابات آزاد را سناریوی جدید علیه نظام دانست و گفت: احمدی نژاد و هاشمی که مجری چند انتخابات آزاد بودند با استفاده از واژه انتخابات آزاد، عملکرد خود را زیر سئوال می‌برند؛ بنابراین اگر مجریان خوبی نبودند باید بیایند توبه کنند.

 حجت الاسلام حسین ابراهیمی در واکنش به استفاده از کلید واژه انتخابات آزاد توسط برخی از چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی، اظهارکرد: اخیرا شاهدیم که در کنار اپوزیسیون خارج نشین برخی از نیروهای داخلی نیز همصدا با فتنه گران داخلی شدند و با مطرح کردن برخی شائبه‌ها انتخابات را زیر سئوال می‌برند.

رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه در جمع مردم قم به افرادی که بر لزوم انتخابات آزاد تاکید دارند حمله کرد.

به گفته حسین ابراهیمی “اخیرا اظهاراتی از سوی رئیس جمهور، آقای هاشمی و موسوی خوئینی‌ها در این خصوص زده شده که هریک از سه طیف و جریان متفاوت هستند؛ بنابراین هم صدائی این افراد با بیگانگان نشان دهنده این است که سناریوی جدیدی برای نظام در آستانه انتخابات چیده شده است که اگر نتیجه انتخابات مخالف نظر عده‌ای شد فتنه‌ای همچون فتنه ۸۸ راه بیافتد….برگزار کننده انتخابات دولت است؛ لذا کسی که مجری انتخابات است دم از انتخابات آزاد بزند به نفعش نیست و برعلیه خودش حرف زده است؛ علاوه براینکه احمدی‌نژاد خود انتخاب شده از همین سیستم انتخاباتی است و با این

حرف خودش را هم زیر سئوال می‌برد.”

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کمتر از ۶ ماه به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باقی مانده است رسانه‌ها وظیفه دارند نسبت به توطئه دشمنان داخلی و خارجی افشاگری کرده و آگاهی بخشی به جامعه و ایجاد بصیرت در مردم را رسالت خود بدانند.

از سوی دیگر اصلاح طلبان هم همچنان بر سر حضور یا عدم حضور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به نتیجه نهایی نرسیده‌اند و از گفته های افرادی چون سیدمحمد خاتمی اینگونه برداشت می‌شود که شرایط آن‌ها برای شرکت در انتخابات از سوی حاکمیت فراهم نشده است. با این حال از ناطق نوری، حسن روحانی، خاتمی، عارف و جهانگیری به عنوان گزینه‌های احتمالی این گروه برای نامزدی در انتخابات نام برده می‌شود.

در همین راستا محمد اشرفی اصفهانی از نمایندگان اصلاح طلب ادوار مجلس به خبرآنلاین گفت :اگر بناست چهره‌ای روحانی به میدان رقابت‌های ریاست جمهوری بیاید بهترین فرد آقای حسن روحانی است.

وی با اشاره به اینکه در صورت نامزد نشدن هاشمی رفسنجانی و خاتمی در این دوره از انتخابات در بین روحانیون بهترین گزینه حسن روحانی است افزود: چرا که ایشان می‌تواند حمایت هم این دو چهره سیاسی را داشته باشد و هم چهره‌ای شناخته شده است. آقای حسن روحانی نیرویی فرهنگی و علمی است و با توجه به عضویت در مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام جایگاه بالایی در نظام دارد و سوابق قانونگذاری مجلس نیز دارد.

اشرفی اصفهانی گفت: اگر زمینه برای آمدن ایشان فراهم شود می‌تواند به طور قابل توجی مورد نظر قرار گیرد و از شانس خوبی برخوردار است. آقای حسن روحانی یک اصولگرای اصلاح طلب است….اگر فردی غیر معمم مناسب و ایده آل باشد هم به عنوان نامزد ریاست جمهوری یازدهم خوب است.

اصولگرایان حامی رهبر جمهوری اسلامی اما همچنان اصلاح طلبان را فتنه گر و تنها شرط بازگشت آن‌ها به انتخابات را توبه از آنچه به ادعای آن‌ها فتنه ۸۸ است عنوان می‌کنند؛ درخواستی که باعث شده میان اصولگرایان تفرقه افتد. برخی موسوی و کروبی را بی‌تقصیر و بسیاری راس فتنه می‌دانند.

در همین راستا حبیب الله عسگراولادی، وابسته به حزب موتلفه که پیش از این اعلام کرده بود، موسوی و کروبی راس فتنه نبودند مجبور شد در مورد سخنان خود چنین توضیح دهد: حرف بنده این است که آمریکا و رژیم صهیونیستی و رژیم مکار انگلیس سران فتنه سال ۸۸ بودند. اگر کسی توفیق پیدا نکند این مفهوم را درک کند قطعا در فتنه آینده گرفتار خواهد شد. حرف دوم بنده این بود که عده‌ای در این فتنه گرفتار شدند و به نوعی هم در بسترسازی آن شرکت داشتند. هرچه خوبان انقلاب به آن‌ها نصیحت کردند با سران فتنه مرزبندی کنید گوش نکردند. عده‌ای فتنه گر هم دور این‌ها را گرفتند و آن شد که همه دیدیم. موسوی و کروبی و شماری از افرادی که در طول انقلاب خدماتی به نظام و انقلاب و رهبری داشتند در فتنه سال ۸۸ گرفتار شده‌اند. عده‌ای دور آن‌ها را گرفتند و نگذاشتند پیام مردم و خیرخواهی رهبری به آن‌ها برسد.