مقایسه خطر بمب‌گذاری و رقص مشترک

نویسنده
مریم کاشانی

» دفاع قوه قضائیه از لغو کنسرت‌های موسیقی

آیت‌الله صادق لاریجانی، در همایش سراسری قوه قضائیه از تعطیلی کنسرت‌های مجوزدار، توسط دادستانی و نیروی انتظامی دفاع کرد.

رئیس قوه قضاییه ابتدا از آنچه که “برخورد با مظاهر بی‌قیدی در جامعه” می‌نامید سخن گفت و اضافه کرد: “برخورد با مظاهر بی‌قیدی در جامعه قانون است، اما عده‌ای دفاع می‌کنند. بروید پارک‌های تهران را نگاه کنید. واقعا باید دستگاه قضا وارد شود. حتی دستگاه‌های اجرایی باید از کارمندان خودشان شروع کنند.” صادق لاریجانی اضافه کرد: “در موضوع لغو کنسرت ها یک روحانی گفته است این کار خلاف حقوق مردم است و این را رسانه ای کردند، در حالی که از ۳۰۰ مجوز کنسرت ۹ تای آن لغو شد، بعد علیه قوه انتقاد کردند. متاسفانه این فکر نادرست در ذهن مسئولان اجرایی کشور است که اگر ما مجوز دادیم کسی نباید لغو کند در حالی که این مجوز یک مجوز حیثیتی است و دستگاه قضا و پلیس هم وظایفی دارد. مثلا اگر در کنسرت بمب‌گذاری کنند، نباید وارد شویم؟ در حالی که در برخی کنسرت‌ها رقص مشترک جوان‌ها شاهد هستیم، آیا این گناه نیست؟”

همزمان با این سخنان، حجت‌الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه هم از لغو کنسرت‌ها دفاع کرد و گفت: “پیشنهاد می‌کنم برای هماهنگی این مراجع اقدامی صورت گیرد. ممکن است وزارت ارشاد مجوزی صادر کند اما از طرف دیگر تجربه نیروی انتظامی و دادستانی می گوید که مثلا اگر چنین کنسرت هایی قرار است در این شهر برگزار شود پیرامون آن ممکن است تخلفاتی صورت گیرد. این مراکز مسئولیت پیشگیری از جرم را دارند. و آنها هم حق دارند که پیشگیرانه عمل کنند.”

به گزارش خبرگزاری مهر، او اضافه کرد: “دادستانی می تواند برای جلوگیری از جرم، حکم به تعطیلی هم بدهد اما این وضعیت خوبی نیست. پیشنهاد ما این بود که مراجعی که می خواهند کنسرتی را برگزار کنند، مجوز دهند و پیشاپیش با دادستانی و نیروی انتظامی هماهنگ کنند. تمام شرایط را بسنجند و بعد از اینکه پیش بینی کردند که مشکلی نیست، آن وقت مجوز صادر شود.”

از سوی دیگر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز در نشستی با دبیران کل احزاب ادعا کرد که موضوع لغو کنسرت ها بزرگنمایی شده است. به گزارش خبرگزاری فارس وزیر کشور گفته است: “برخی این موضوع را بزرگنمایی می‌کنند در حالی که ما تاکنون ۳۱۲ مجوز برگزاری کنسرت موسیقی دادیم که تنها مجوز ۹ کنسرت لغو شده است که از این تعداد ۳ کنسرت توسط خود مسئولان برگزاری کنسرت و یک کنسرت نیز مشکل محتوایی داشته و دو کنسرت هم توسط قوه قضاییه لغو شده است.”

این اظهارات در حالی بیان شده که بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، تنها در فاصله اسفند ۱۳۹۲ تا اسفند ۱۳۹۳، حداقل شانزده کنسرت موسیقی در سراسر کشور لغو شده است. ایست این خبرگزاری از کنسرت‌های لغو شده چنین بود: “کنسرت «لیان»، اسفندماه ۹۲ (بوشهر)، کنسرت احسان خواجه‌امیری اسفندماه ۹۲ (منطقه آزاد اروند)، کنسرت گروه «عقیق» اسفندماه ۹۲ (تهران)، کنسرت وحید تاج اردیبهشت‌ماه ۹۳ (یزد)، کنسرت مجید خراطها و امید جهان اردیبهشت ماه ۹۳ (یاسوج)، کنسرت گروه «چارتار» اردیبهشت ماه ۹۳ (اهواز)، کنسرت گروه بادگیر اردیبهشت ۹۳ (بندر لنگه)، کنسرت محسن یگانه مرداد ماه ۹۳ (ارومیه)، کنسرت سیروان خسروی شهریورماه ۹۳ (سنندج)، کنسرت شهرام ناظری مهر ماه ۹۳ (نیشابور)، عماد طالب‌زاده دی‌ماه ۹۳ (اراک)، کنسرت سیروان خسروی دی ماه ۹۳ (بوشهر)، کنسرت لیان دی ماه ۹۳ (شیراز)،‌ کنسرت سیروان خسروی اسفند ماه ۹۳ (اهواز)، کنسرت گروه پیکلاویه اسفند ماه ۹۳ (تهران) و کنسرت علیرضا قربانی اسفندماه ۹۳ (گلبهار)”

این در حالی است که وزیر ارشاد قبلا تاکید کرده بود هیچ‌یک از کنسرت‌هایی که مجوز گرفته‌اند توسط این وزارتخانه لغو مجوز نشده بودند. او تاکید کرده بود: “صدور مجوزر برای اجرای کنسرت در کشور بر اساس موازین شرعی و قانونی انجام می‌شود . ما هر مجوزی که برای اجرای کنسرت‌های مختلف صادر کرده‌ایم پای اجرای آن طبق مقررات ایستاده‌ایم و از آن‌ها دفاع کرده‌ایم هرچند برخی افراد و گروه‌ها با اجتهاد خود بعضا مانع اجرای برخی از کنسرت‌ها می‌شوند.”

در سال‌های اخیر ده‌ها برنامه فرهنگی که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز رسمی دریافت کرده، لغو شده و خسارتهای مادی بسیاری برای برگزارکنندگان آن به دنبال آورده است. گفته می‌شود این کشمکش‌ها برای آن است که نشان دهد دولت روحانی اقتدار لازم برای دفاع از حوزه قدرت خود را ندارد.

در بسیاری از موارد  نیروی انتظامی با حکم دادستانی از برگزاری این کنسرت‌ها جلوگیری کرده است.

چندی پیش حسن روحانی تاکید کرده بود که نیروی انتظامی مسئول اجرای اسلام نیست؛پس از آن بود که فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد یکی از وظایف ذاتی نیروی انتظامی جلوگیری از برگزاری کنسرت‌ها است. فشار نیروی انتظامی و نهادهای قدرتمند خارج از دولت، در نهایت وزارت ارشاد را مجبور به عقب‌نشینی کرد.

چند روز پیش علی جنتی، وزیر ارشاد از هماهنگی میان این وزارتخانه و وزارت کشور خبر داده و گفته بود: “در نشست اخیر با وزیر کشور، توافق شد که شیوه نامه‌ای میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نیروی انتظامی برای مشخص و شفاف شدن چارچوب برگزاری کنسرت‌ها و وظایف دستگاه‌ها امضا شود.” او اضافه کرده بود: “در دولت گذشته آیین‌نامه‌ای به تصویب رسیده بود که بر اساس آن به نیروی انتظامی اجازه می‌داد که اداره اماکن در برخی موارد دخالت کند، منتهی در نشست اخیر مقرر شد که برای رفع مشکلات پیرامون برگزاری کنسرت‌ها، هماهنگی‌های لازم در این رابطه هم انجام شود.”