روزه در ونزوئلا، سالسا در قم

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

انشاء الله که قبول حق. واقعا تاثیر انقلاب اسلامی بر کل جهان دیدنی و شنیدنی است. مادورو، جانشین مرحوم مغفور هوگو چاوز که در سفرش به مشهد به زیارت ثامن الائمه مشرف شده بود، اعلام کرد مردم ونزوئلا برای همدردی با سوریه همه روزه خواهند گرفت. قرار است در قم هم جامعه مندرسین حوزه علمیه قم برای همدردی با مردم سوریه و همبستگی با آمریکای لاتین، کارناوال عظیمی برگزار کنند و همه علما لامبادا، سالسا و زومبا برقصند.

محسن هاشمی به قالیباف باخت

علیرغم اینکه دوست داشتیم که محسن هاشمی شهردار تهران شود، اما رای گیری در شورای شهر تهران برگزار شد و محمد باقر قالیباف برای سومین دوره شهردار تهران شد. اگر قالیباف این دوره را شهردار تهران بماند، او رکورد کرباسچی و مرحوم بوذرجمهری را در شهرداری تهران خواهد شکست. البته خیلی از دوستان از اینکه قالیباف شهردار تهران شده است، ناراحت شدند و قصد داشتند و این شکست را ناشی از اشتباهات خاتمی در هجدهم تیر دانستند، ولی من که اصلا ناراحت نشدم. البته گفته می شود که کرباسچی ویترینی کار کرده و گفته می شود که کرباسچی فاسد است، ولی به هر حال ده تا کار کرده و ده تا کار نکرده. تا شش ماه قبل از خدایمان بود قالیباف به جای احمدی نژاد رئیس جمهور بشود. حالا حتی به عنوان شهردار هم قبولش نداریم؟ اتفاقا من معتقدم این انتخاب در بالا بردن وزن اعتدال گرایان و ایجاد وزنه سنگینی در مقابل تندروها مفید است. طرف چهار پنج میلیون رای دارد و کارش را بلد است. تازه، قول هم داده که با دولت هماهنگ تر رفتار کند و پسر خوبی باشد. مبارک است انشاء الله. بعد از این رای گیری، هاشمی انتخاب قالیباف را تبریک گفت، قالیباف هم اعلام کرد که از محسن هاشمی در شهرداری تهران استفاده می کند و با همدیگر دوست و رفیق هستند.

ا

حضرت آیت الله العظمی هاشمی تکذیب خودش را تائید کرد

میان نظرات علمای دین با مقام حوزوی شان نسبت مستقیم وجود دارد.

رجانیوز( ده روز قبل): هاشمی وامانده و عنصر فتنه دولت سوریه را به حمله شیمیایی متهم کرد.  

رجانیوز( نه روز قبل): آقای هاشمی فتنه گر دولت سوریه را دیکتاتور خواند.

رجانیوز( هشت روز قبل): اطرافیان حجت الاسلام هاشمی خبر سوریه را از قول وی تکذیب کردند.

رجانیوز( هفت روز قبل): حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی انتشار خبر حمله شیمیایی از سوی حکومت سوریه از سوی خود را نادرست خواند.

رجانیوز( پنج روز قبل): آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت حمله شیمیایی در هر صورت محکوم است.

رجانیوز( چهارروز قبل): حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی بکلی خبر سوریه را تکذیب کرد.

رجانیوز( سه روز قبل): حضرت آیت الله العظمی هاشمی رفسنجانی اعلام کرد من اصلا حرفی درباره سوریه نزدم.

رجانیوز( دیروز): حضرت آیت الله العظمی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام فرمودند: کی؟ سوریه؟ بم؟ شیمیایی؟ شیب؟ اصلا گفتنش هم قشنگ نیست.

رجانیوز( هفته بعد): حضرت آیت الله العظمی اکبر هاشمی رفسنجانی یارامام و ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام عزیز جمهوری اسلامی هیچ حرفی نزد.

نتیجه گیری اخلاقی: احترام به بزرگان با حرف نزدن آنها رابطه مستقیم دارد.

بزرگترین اشتباه کوچک زاده ترین نماینده

کلا به نظرم بعضی از آدمها زیادی احساس خود یک جوربینی دارند. این آقای کوچک زاده هم یکی از همانهاست. این بنده خدا فکر می کند که مثلا در سیاست ایران اندازه ای دارد که اشتباه او یا کار درستش قابل بیان باشد. یعنی اصلا داداش! بیخیال. اصلا چکار داری هی اشتباه خودت را توضیح می دهی. شما اصلا اشتباه کردی وارد سیاست شدی و اشتباه تر کردی با 200 هزار رای که نماینده ورزقان دو برابرش رای می آورد نماینده تهران شدی. نه که حمایتت از احمدی نژاد کشور را نابود نکرده. حالا مگر کسی پرسیده که چرا اشتباه کردی از او حمایت کردی؟ مهدی کوچک زاده عضو کمیسیون اعصاب و روان مجلس شورای اسلامی گفت: « بزرگترین اشتباه سیاسی عمرم رای به خاتمی بود.» این بدجنس فکر می کند ما نمی فهمیم برای چه این حرف را می زند. از حالا دارد خودش را برای دوره بعدی مجلس آماده می کند که بگوید من قبلا به خاتمی رای داده بودم و به همین اعتبار بشود نماینده مجلس دهم و مجبور نباشد برود مسافر کشی. داداش! اشتباه می کنی. آن لولو را محمود برد دانشگاه علم و صنعت.

صندلی مناسب محمود

امروز بالاخره محمود احمدی نژاد به همان جایی که از آنجا آمده بود برگشت. محمود مذکور بعد از هشت سال ایرانگردی و جهانگردی و تماس با صد نفر از رهبران جهان و تبدیل کشور به توالت عمومی خانوادگی به دانشگاه علم و صنعت برگشت و در اتاقی که قبلا داشت وارد شد و روی صندلی قبلی اش نشست و بعد از دو سه دقیقه احساس خوبی پیدا کرد و گفت: « آخیش، چقدر خوبه صندلی اندازه باشه و آدم پاش به زمین برسه.» وی در مصاحبه ای گفت: « احساسم هنوز احساس یک دانشجو است.» وی یادش رفت بگوید: « علمم هم هنوز به اندازه نوجوانان پشت کنکوری است .» در حاشیه همین بازگشت، سردار نجار وزیر کشور نظامی کابینه سابق هم توسط سردار پهناور اسلام فیروزآبادی به عنوان مشاور عالی سپاه برگزیده شد. اصولا هر چه نظامیان به پادگان و سرجای خودشان برگردند برای خودشان و ملت بهتر است.

اوباما و پوتین در روسیه

ملاقات گروه بیست که احتمالا باید گروه 14 باضافه پنج باضافه یک یا گروه دوازده باضافه گروه جی هشت یا یک چیزی در همین حدود باشد، به دیدار نه چندان جذاب پوتین و اوباما منجر شد. پوتین در حاشیه این دیدار گفت: « من بیست سی دقیقه با اوباما گفتگوی دوستانه داشتم، نه من حرف های او را قبول کردم، نه او حرف های مرا پذیرفت.» البته نیویورکر در گزارشی طنزآمیز نوشت که اوباما پوتین را کله خر و احمق نامیده، مطمئنا این طنز حقیقی تر از حرف هایی است که توسط اوباما در مورد پوتین در این دیدار گفته شده است.

حمله خشن به ظریف

همه روزنامه ها نوشتند که حسین شریعتمداری بخاطر موضع گیری جواد ظریف در مورد هولوکاست به او حمله کرد. اصولا من با اینکه چنین موضوعی یعنی حمله شریعتمداری به ظریف یک خبر است مخالفم. نه اینکه با تبدیل به خبر شدن « حمله شریعتمداری به ظریف» مخالف باشم، نه، اصولا حمله شریعتمداری به دیگران، هیچ وقت خبر نیست. مثل این می ماند که بقول استاد قندی بگوئید « سگی پای رهگذری را گاز گرفت.» این موضوع خبر نیست، چون طبیعی است که یک سگ کارش گاز گرفتن یک رهگذر است. اگر « رهگذری پای سگی را گاز گرفت» این می شود خبر. وگرنه طبیعی است که شریعتمداری به هر کسی حمله کند. این خبر نیست.

توهین جنتی به مجلس

آیت الله نمیرالمومنین معروف به احمد جنتی که اقدام مجلس را در رای ندادن به کدخدایی سخنگو و عضو شورای نگهبان تقبیح کرده بود، توسط برخی از نمایندگان مجلس موهن تشخیص داده شد. سایت الف که توسط پسرخاله های احمد توکلی، البته منظورم لاریجانی ها نیست، آن یکی پسرخاله هایش را می گویم، اداره می شود، اعلام کرد که « تنها جنتی می تواند به نمایندگان مجلس توهین کند.» به نظر من این گفته جنتی اصلا توهین نیست. یعنی اصولا حرفی که جنتی بزند توهین محسوب نمی شود. کلا اظهارات جنتی را باید به عنوان سند تاریخی محسوب کرد و اسناد تاریخی هم قابل ارائه به دادگاه نیستند. به نظرم هر قید زمانی و تاریخی بر اظهارات آیت الله جنتی اهانت به میراث تاریخی ایران یا در حقیقت بین النهرین است.