جمع مستان

نویسنده
پرستو سپهری

آن انسان هنرمند که دیگر نیست…..

 

 

عکاس، فیملبردار، نویسنده، مترجم، نقاش و انسان فواد نجف زاده ا زمیان ما رفت؛ ووقت رفتن فقط 59 سال داشت و بیشمار آثار هنری ونوشتاری.

فواد نجف زاده 1331  درتهران بدنیا آمد ودر مدرسه عالی تلویزیون و دانشکده هنرهای دراماتیک درس خواند و در سال 1365 مدرسه و درس را تمام کرد.

او از 1378 همکاری خود را با سازمان صدا وسیما به عنوان فیلمبردار آغاز و در سمت فیلمبردار یا مدیر فیلمبرداری در فیلمهای «صوفی شاعر قاصدک»، «آروس»، «مه بانو» و مجموعه «بافته های رنج» فعالیت داشته و همچنین در فیلمهای تلویزیونی «انتقام»، «آخرین روزهای شاد بودن» و مجموعههای «سایهها»، «مسلمانان اروپا»، «ثقه الاسلام»، «کریم خان زند»، «دل های شاد»، «سرزمین ما، کانون تمدن» به عنوان تصویربردار یا مدیر تصویربرداری حضور داشته است.

وی 10 فیلم سینمایی را عکاسی کرده و جایزه اول و دیپلم افتخار دومین جشنواره عکس سینمایی دفاع مقدس را به خود اختصاص داده.

کتابهای «فیلمبردار سینما»، «تکنیک نورپردازی در تلویزیون»، «فیلمسازی، اصول و شیوه های عملی» و «راهنمای نظریه و نقادی فیلمبرداری برای تماشاگران» توسط فواد نجفزاده ترجمه شده است.

او به عنوان نقاش در اواسط دهه 50 چندین نمایشگاه به شکل انفرادی و گروهی در نگارخانه آفتاب و نیازی برگزار کرد.

او مدرس عکاسی و فیلمبرداری بود و از جمله فعالیت‌های او در زمینه ترجمه کتاب می‌توان به کار فیلمبردار سینما، تکنیک نورپردازی در تلویزیون (همراه با حمید احمدی لاری) و راهنمای نظریه و نقادی فیلم برای تماشاگران اشاره کرد.

نجف زاده فعالیتش را در سینما با عکاسی فیلم «بازی تمام شد» به کارگردانی مهدی صباغ زاده در سال 68 آغاز کرد. او در طول سالهای زندگی خود در ساخت فیلم‌هایی مانند «چون ابر در بهاران»، «رنو تهران 29»، «علی و غول جنگل»، «مجنون»، «جیب برها به بهشت نمی‌روند»، «راه و بیراه»،‌«جنگ نفتکش‌ها»، «تحفه‌ی هند»، «سالهای بی قراری»، «کیمیا»، «مرد آفتابی»، «تعطیلات تابستانی» و «سرزمین خورشید» همکاری داشت.