نجفی: شوخی کردم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» گزینه دولت برای وزارت علوم کیست؟

وزیر علوم دولت روحانی چه کسی خواهد بود؟ نه تنها نمایندگان مجلس و منتقدان دولت، بلکه حامیان روحانی و دانشگاهیان نیز در انتظارند که ببینند چه کسی سکان این وزارت‌خانه را به دست می‌گیرد.

محمدعلی نجفی روز شنبه گفت که شاید خود او برای این پست معرفی شود، اما دیروز این اظهارنظرش را شوخی توصیف کرد.

نجفی روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت که “کار وزارت علوم کار حساسی است و در جهت بهبود این کار هر تغییری در هر مرحله‌ای که لازم باشد اعمال خواهد شد”. وی در پاسخ به سووالی درباره زمان معرفی گزینه دولت برای تصدی این پست به مجلس گفته بود: “ان‌شاالله این گزینه خودم خواهم بود”.

سرپرست وزارت علوم دیروز اما گفت که “معرفی شدنم به عنوان وزیر علوم واقعیت ندارد و اینکه گفته‌ام به عنوان وزیر معرفی می‌شوم فقط یک شوخی بود”.

با این حال برخی منابع نزدیک به دولت، از نجفی نیز به عنوان یکی از گزینه‌هایی یاد می‌کنند که احتمال معرفی او به مجلس وجود دارد. امانمایندگان مجلس و برخی اصول‌گرایان چنین عقیده‌ای ندارند.

جمعه گذشته قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفته بود که “احتمال معرفی نجفی برای وزارت علوم کم است”.

نجفی در زمان معرفی کابینه روحانی به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح شده بود. با این حال نمایندگان مجلس به او رای اعتماد ندادند تا نجفی چندی بعد به سمت ریاست سازمان میراث فرهنگی انتخاب شود. وی اما پس از چند ماه این پست را ترک کرد.

آن زمان اخبار رسمی دلیل ترک این سمت را از سوی نجفی ، بیماری قلبی می‌دانستند. گرچه برخی اخبار غیررسمی از نارضایتی نجفی از این پست و اختلاف او با برخی مقام‌های دولتی حکایت داشت.

همین مساله اکنون مورد توجه برخی اصول‌گرایان نیز قرار گرفته. محمدصادق کوشکی، از فعالان حزب‌الله، درباره احتمال معرفی نجفی به خبرگزاری بسیج گفت: “دولت و شخص رییس‌جمهور بعید است که چنین ریسک بالایی را پذیرفته و نجفی را برای وزارت علوم به مجلس معرفی کنند ضمن این‌که این اقدام با توجه به شناخت دولت از نمایندگان مجلس و شرایط حاضر، معقول و منطقی نیز به نظر نمی‌رسد”.

از دیگر گزینه‌هایی که برخی به عنوان وزیر علوم معرفی می‌کنند، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی است. صالحی سابقه‌ی ریاست بر دانشگاه شریف را در کارنامه خود دارد. با این حال صالحی و نزدیکان وی این خبر را تکذیب کرده‌اند. برخی اخبار از نزدیکان دولت نیز حکایت از آن دارد که تا الان، بحث معرفی صالحی به مجلس وجود ندارد.

روزنامه آرمان ـ- نزدیک به اصلاح‌طلبان -ـ روز یک شنبه گزارشی درباره کاندیداهای تصدی این پست منتشر کرد. این روزنامه در گزارش خود نوشت: “گزینه محتمل وزارت از دایره اصلاح‌طلبان بیرون نخواهد بود و این نکته‌ای است که باید در هرگونه گمانه‌زنی آن را ملحوظ کرد. جالب آنکه رسانه‌های منتقد دولت با نام‌آوری از برخی گزینه‌ها که در دایره اصلاح‌طلبی نمی‌گنجند قصد آن دارند که با فضاسازی افکار عمومی را تحت‌الشعاع قرار داده و از طرف دیگر ذهنیت نمایندگان را به سمت و سویی سوق دهند که اگر گزینه اصلاح‌طلب برای تصدی سمت وزارت معرفی شد این موضوع برای آنان قابل هضم نبوده وخود‌به‌خود واکنش منفی آنان را در پی داشته باشد”.

برخی رسانه‌های اصول‌گرا همچنین از احتمال معرفی محمد فرهادی سخن گفته‌اند. محمد فرهادی، در حال حاضر رییس جمعیت هلال‌احمر است. او در دولت میرحسین موسوی چهار سال وزیر علوم بود. بعدها و در دولت سیدمحمد خاتمی نیز فرهادی چهار سال به عنوان وزیر بهداشت در کابینه حضور داشت. هنوز مشخص نیست که آیا او گزینه‌ای جدی برای این پست است یا مطرح شدن نام وی نیز بیشتر تبلیغاتی بوده.

وزارت علوم، از همان روزهای نخست آغاز به کار دولت، مورد توجه منتقدان اصول‌گرای دولت قرار داشت. در ابتدا خبرها از معرفی جعفر توفیقی به عنوان وزیر علوم حکایت داشت؛ انتخابی که بعدها علی مطهری فاش کرد با مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مواجه شد. بعدها جعفر میلی‌منفرد به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی شد که موفق به کسب رای‌اعتماد نشد. جعفر توفیقی برای مدتی سرپرستی این وزارت‌خانه را به عهده گرفت و پس از رای اعتماد مجلس به رضا فرجی‌دانا، کارها را به او تحویل داد.

اقدامات فرجی‌دانا در وزارت علوم اما باعث شد اصول‌گرایان او را استیضاح کنند و در نهایت محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم تعیین شود؛ وزارت‌خانه‌ای که هنوز مشخص نیست چه کسی سکان هدایت آن را به دست خواهد گرفت و آیا همان‌طور که روحانی گفته بود، سیاست‌های قبلی آن را ادامه خواهد داد یا خیر.