بمب سنگر شکن یک سلاح کشتار جمعی است

نویسنده

» گزارشی از وبلاگ ایتالیایی مانند دن کیشوت

یک افسر ارشد هوایی آمریکا در توصیف بزرگ ترین کلاهک ارتش که یک بمب “سنگر شکن” پانزده تنی را حمل می کند، گفت که این بمب در حمله به ایران “مورد توجه” قرار می گیرد.

این اظهارات در مورد یک سلاح کشتار جمعی در هفته ای ابراز شد که باراک اوباما در گفتگو های غیر رسمی در مورد جنگ در خلیج فارس هشدار هایی داده بود.

ژنرال هربرت کارلایل، معاون نیروی هوایی آمریکا گفت که بمب سنگر شکن، سلاح بزرگی است که ممکن است در صورت دستور واشنگتن در حمله به ایران از آن استفاده شود.

بمب سنگر شکن  که به آن “مادر بمب  ها” گفته می شود، طوری طراحی شده است که قادر است قبل از انفجار تا 60 متر در سیمان نفوذ کند. گفته می شود که بزرگترین سلاح غیر اتمی آمریکا، همین بمب است. این بمب از لحاظ قدرت تخریب، ترسناک ترین بمبی است که در دهه گذشته توسط پنتاگون ساخته شده است.

یکی از فرماندهان نیروی هوایی آمریکا گفته است: “بمب سنگر شکن 13تن  وزن دارد و اگر گزینه تحریم  ایران با شکست مواجه شود، به کار می آید چرا که پنتاگون بر گزینه نظامی کار می کند تا بتواند مانع از ادامه برنامه های اتمی ایران شود.”

لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه در جریان مصاحبه ای گفت طراحی این بمب از مدت ها پیش آغاز شده بود.

کارلایل  نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که مقابله با سوریه یا ایران ممکن است تحت تاثیر یک ایده تاکتیکی پنتاگون مثل “نبرد هوایی- دریایی” صورت بگیرد.

کارلایل گفت که این تاکتیک ها را می شود در عرصه های گوناگون استفاده کرد، در دریا، در هوا یا حتی فضای سایبری و این درحالی است که اطلاعات مختلف از طریق منابع متفاوت ماهواره ای و سنسور هایی که روی جنگنده های کنترل از راه دور نصب شده است، بدست می آید.

کارلایل افزود: “همه این گزینه ها مطرح است و تحلیل می شود.” ایران و سوریه از یک روش پیشرفته دفاعی استفاده می کنند که بوسیله آن تا جایی که ممکن است نیروی حمله کننده از صحنه نبرد  دور نگه داشته می شود و به همین دلیل استراتژی “نبرد هوایی- دریایی ” مناسب است.

کارلایل گفت که فضای سایبری ممکن است نقش مهمی در مقابله بین دو کشور داشته باشد. همه مدیران نظامی معتقد هستند که هیچ سلاحی را نباید حذف کرد.

توسعه بمب سنگر شکن و استفاده از آن در مقابل ایران در مقاله ای که در سال 2009 توسط میخائیل شودووسکی نوشته شده است، بخوبی تشریح شده است:

این بمب قویترین بمب غیر اتمی است که در انبار تسلیحاتی آمریکا وجود دارد. این بمب در سال 2003 ساخته شد و گفته می شود در جنگ عراق از آن استفاده شده  است. برخی از افسران ارشد آمریکا قبل از حمله به عراق در سال 2003، به دولت صدام حسین هشدار داده بودند که از این بمب علیه عراق استفاده خواهند کرد.

وزارت دفاع آمریکا در ماه اکتبر سال 2009 تایید کرد که قصد دارد از “مادر بمب ها” درمقابل ایران استفاده کند. این بمب  کاملا برای نفوذ به عمق تاسیسات اتمی ایران، مناسب است. بخصوص تاسیسات زیر زمینی نطنز و سایت قم. در واقع این بمب ها با توجه به قدرت انفجارشان تعداد زیادی کشته برجای می گذارند. این بمب یک “ماشین کشتار” است که ابری که از اصابت آن به وجود می آید  به قارچ ناشی از انفجار بمب اتمی است.

ساخت 4 بمب سنگر شکن از ماه اکتبر سال 2009 با بودجه سنگین 58.4 میلیون دلاری آغاز شد. این ها هزینه توسعه و آزمایش این بمب است که بر تطابق آن بر بمب افکن های بی 2 افزوده می شود. تامین آن مستقیما به پیش بینی های جنگ با ایران مربوط است. در یک گزارش 93 صفحه ای نحوه استفاده از آن نوشته شده است:

استفاده از این بمب در مواقع کاملا اضطراری و در مکان های زیر زمینی و در زمانی که شدت تهدید زیاد است، صورت می گیرد. تاکید شده است که درخواست استفاده از این بمب فقط توسط فرماندهی پاسیفیک ( که مسئول بخش کره شمالی است) و فرماندهی مرکز ( که مسئول ایران است) صورت می گیرد.

پنتاگون ممکن است از  این سلاح برای تخریب تاسیسات ایران و کشتار جمعی شهروندان عادی و با افزودن آن به سلاح های تاکتیکی اتمی، و سنگر شکن ها که ام او پی از همه آنها بزرگ تر است، استفاده  کند. در حقیقت بمب سنگر شکن برای نفوذ مستقیم در تاسیسات زیرزمینی ایران و کره شمالی طراحی شده است. طول این بمب به اندازه 11 نفر است که شانه به شانه هم قرار گرفته باشند.

بمب های سنگر شکن سلاح های کشتار جمعی به معنای واقعی هستند. با توجه به صفتی که آمریکایی ها با این بمب می دهند، “مادر بمب ها” و “ کشتار جمعی” به نظر می رسد که هدف ایجاد رعب و وحشت باشد.

منبع: سایت  مانند دن کیشوت، 11 مارس