نشانه ای از ترس عراق از جمهوری اسلامی

نویسنده

» مقاله بوستون گلوب درباره حمله به اردوگاه اشرف

آمریکا آماده است اکثر نیروهای نظامی خود را تا پایان امسال از عراق خارج کند، همزمان  نفوذ ایران در این کشور باعث تشدید نگرانی ها شده است. حالا با حمله نیروهای امنیتی عراقی به مخالفان حکومت ایران که در عراق زندگی می کنند-حمله ای که سناتور جان کری آن را قتل عام توصیف می کند- هشداری است برای آمریکا تا درمورد نخست وزیر عراق، نوری المالکی، و خدمات او به حکومت ایران تجدید نظر کند.

مجاهدین خلق سابقه ای مخدوش دارند. آنها در سقوط شاه نقش مهمی داشتند و بعد با حکومت ایدئولوژیک آیت الله خمینی مخالفت کردند. هزاران نفر از هوادارانشان زندان و شکنجه و اعدام شدند. در اوایل سال های دهه هشتاد در جریان جنگ ایران و عراق، صدام حسین در حدود هزار نفر از اعضای این گروه را پناه داد و آنان را در کمپ اشرف در نزدیکی مرز ایران مستقر کرد. از آنجا بود که آنها به عملیات تروریستی علیه مدیران جمهوری اسلامی دست زدند  و  به محل های تجمع هواداران حکومت بمب انداختند.  آنها متهم به دادن اطلاعات در خصوص برنامه های اتمی ایران به نیروهای اطلاعاتی آمریکا هستند. در عین حال برخی از مخالفین عراقی هم آنها را متهم به همکاری با صدام حسین در قتل عام کرد های عراق کرده اند.

با این حال هیچ یک از اعمال گذشته آنان نمی تواند حمله ارتش عراق که تحت فرمان مالکی است را در سحرگاه هشتم آوریل، توجیه کند. در یک ویدئو که توسط مجاهدین ضبظ و تدوین شده است، می بینیم که تک تیرانداز ها به افراد غیر مسلح تیراندازی می کند و اتومبیل های نظامی آنان را زیر می گیرند.

مجاهدین اعلام کرده اند که تعداد کشته شده ها 34 نفر است که 7 نفر از آنان زن بوده اند و بیش از 200 نفر زخمی شده اند. ناوی پیلاری نماینده ارشد حقوق بشر سازمان ملل گفت: “هیچ بهانه ای برای این تعداد تلفات وجود ندارد.” وی خواستار تحقیقات کامل، مستقل و شفاف از این اتفاق و خواستار مجازات عاملین این اقدام شد.»

آمریکا بخصوص مجبور است به این فراخوان پاسخ بدهد زیرا درست یک روز قبل از این حمله، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا وارد بغداد شده بود و در جریان ملاقاتش با مالکی به او در مورد نفوذ خطرناک ایران در منطقه هشدار داده بود. برای نشان دادن نفوذ ایران در عراق همین کافی است که وزیر امور خارجه ایران یک روز بعد از این کشتار با افتخار گفت:« ما از این اقدام دولت عراق ممنون هستیم.»

آمریکا و متحدانش باید فورا اقدام کنند و سه هزار عضو مجاهدین باقی مانده در اشرف را از آنجا خارج بکنند.برای شروع به چنین اقدامی دولت آمریکا باید این گروه را از فهرست گروه های تروریستی بیرون بیاورد. آمریکا برای نشان دادن حسن نیت خود برای گفتگو با ایران، این گروه را در سال 1997 در این فهرست قرار داده بود. این گفتگو صورت نگرفت و سال هاست که مجاهدین به هیچ اقدام تروریستی دست نزده اند.

بوستون گلوب، 16 آوریل