مخالفین دولت به دنبال استیضاح وزیر ارشاد

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» عابد فتاحی: مقاومت در مقابل تندروهای مجلس سخت شده

چند روز پس از انتشار اخباری درباره استیضاح احتمالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تکذیب این مساله از سوی یکی از وابستگان جبهه پایداری در مجلس، یکی از اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت از آماده شدن طرح استیضاح علی جنتی خبرداده و اعلام کرده که استیضاح او در دستور کار مخالفان دولت در مجلس قرار گرفته است.

در این ارتباط عابد فتاحی، از اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت به وبسایت تدبیر از سایت های حامی دولت گفته:” پس از آنکه اقلیت مجلس استیضاح فرجی‌دانا وزیر علوم را به سرانجام رساند، استیضاح علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد را در دستور کار خود قرار داده ا‌ند. قرار است با همان امضاهایی که طرح استیضاح وزیر علوم را تقدیم هیات رئیسه مجلس کردند طرح استیضاح وزیر ارشاد را به زودی به هیات رئیسه مجلس تحویل بدهند.”

به گفته او “وقتی سناریوی عزل وزیر علوم توسط جبهه پایداری با موفقیت انجام شد آنان تصمیم گرفتند که مدتی دنبال استیضاح ظریف و زنگنه نروند و در حد طرح سئوال با آنان مواجهه شوند ، اما طرح استیضاح علی جنتی را به سرعت در دستور کار قرار دهند.مقدمات استیضاح جنتی آماده شده است و تقسیم کار هم کرده اند.”

او که یکی از نمایندگان حامی دولت حسن روحانی در مجلس است تاکید کرده:“اطلاع موثق دارم که اعضای فراکسیون اصولگرایان و اعضای جبهه پایداری قرار است علی جنتی را هم به سرنوشت فرجی دانا دچار کنند و اور ا هدف گرفته اند تا بدنه اجتماعی دولت دچار سرخوردگی شود. و دست از حمایت آقای روحانی بردارد.”

عابد فتاحی همچنین با اشاره به استیضاح رضا فرجی دانا  وزیر علوم توسط فراکسیون اقلیت مجلس گفته است:” مقاومت در مقابل تندروهای مجلس خیلی سخت شده است. چرا که اعضای بانفوذترین و وسیع ترین فراکسیون سیاسی که فراکسیون رهروان است نتوانستند کار خاصی را در مقابل این گروه ساماندهی کنند. بنابراین مشخص شد که قدرت اقلیت بیشتر است. اعضای جبهه پایداری با تمام قدرت پیروز میدان استیضاح بودند.”

این اظهارات عابد فتاحی در حالی است که یکشنبه، 2 شهریور، یک روز پیش از این اظهارات، سیدمرتضی حسینی،از اعضای جبهه پایداری در مجلس این موضوع  را رد کرده بود.

این عضو فراکسیون اصولگرایان و از مخالفان دولت در مجلس درباره برنامه این گروه برای استیضاح علی جنتی گفته بود:” مجلس راجع به ایشان بحثی نداشته است، آنچه الان در مجلس مطرح است پیگیری برخی نمایندگان درباره وزیر آموزش و پرورش است.”

او که سالها نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه استان های قزوین و البرز بوده است همچنین به خبرگزاری مجلس گفته بود:“البته کمیسیون فرهنگی انتقاداتی را نسبت به عملکرد وزارت ارشاد دارد، اما این امر به معنای استیضاح وزیر نیست.”

موضوع استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت حسن روحانی درحالی است که در یکسال گذشته مخالفان دولت انتقادهای فراوانی  درباره عملکرد وی مطرح کرده و تاکنون بارها او را برای پاسخگویی به سئوالات خود به مجلس فراخوانده اند. البته در موارد زیادی نیز اعضای فراکسیون اصولگرایان که اعضای جبهه پایداری را در خود دارد طراح این سئوالات بوده اند.

موضوع استیضاح علی جنتی، به ویژه پس از اظهارات رهبرجمهوری اسلامی در 15 اسفندماه سال گذشته و ابراز نگرانی وی از “مساله فرهنگ” قوت بیشتری گرفت.

آیت الله علی خامنه ای در دیدار خود با رییس و اعضای مجلس خبرگان گفته بود:” یک مسئله هم مسئله‌ فرهنگ است؛ که آقایان هم حالا معلوم شد که نگرانی دارید، بنده هم نگرانم. مسئله‌ فرهنگ، مسئله‌ مهمی است. اساس این ایستادگی، این حرکت و در نهایت ان‌شاءالله پیروزی، بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی است و تقویت جناح فرهنگی مؤمن، تقویت این نهال‌هایی که روییده است در عرصه‌ فرهنگ … بنده هم در این نگرانی با شما سهیم هستم و امیدوارم که مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند که چه میکنند. با مسائل فرهنگی شوخی نمیشود کرد، بی‌ملاحظگی نمیشود کرد؛ اگر چنانچه یک رخنه‌ی فرهنگی به‌وجود آمد، مثل رخنه‌های اقتصادی نیست که بشود [آن را] جمع کرد، پول جمع کرد یا سبد کالا داد یا یارانه‌ی نقدی داد؛ این‌جوری نیست، به این آسانی دیگر قابل ترمیم نخواهد بود، مشکلات زیادی دارد.”

پس از این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، مخالفین دولت در مجلس بر انتقادات و سئوالات خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزودند و او را به استیضاح تهدید کردند. این موضوع پس از دیدار علی جنتی با محمدخاتمی نیز شدت بیشتری گرفت.

 علی جنتی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در پی رفع دغدغه های رهبرجمهوری اسلامی در عرصه فرهنگی کشور اقدام خواهد کرد اما این موضوع نیز از روند انتقادات مخالفان وی کم نکرد.

حمید رسایی یکی از اعضای فراکسیون اصولگرایان و از مخالفان تندروی دولت در مجلس 17 اسفندماه در این ارتباط گفته بود:“هشدارهای رهبر معظم انقلاب به ویژه در حوزه فرهنگ از جنس هشدارهایی نبود که برای بار اول ابراز شده باشد. این تذکرات رهبری پیش از این در دوره مدیریت فرهنگی سازندگی و دوره مدیریت فرهنگی اصلاحات بارها بیان شده بود و بارها در دولت قبل به عنوان یک دوره قابل تأمل مورد اشاره قرار گرفته بود.”

او تاکید کرده بود: “یکی از مشکلات وزارت ارشاد دولت یازدهم، نوع تفکر حاکم بر آن و  انتصابات آن است. وقتی آقای جنتی از وزارت ارشاد دوره محمد خاتمی به عنوان یک الکو یاد می کند و ارادت خود نسبت به آقای هاشمی را نه تنها شخصی بلکه فکری می داند، طبیعی است که محصولاتی در وزارت ارشاد او مورد حمایت قرار می گیرد که اعتراض علما و مراجع را به دنبال دارد و ادبیات رهبری را از تذکر عادی به تذکری هشدارگونه تغییر می دهد.”

حمید رسایی همچنین گفته بود:” تذکرات مراجع و علمای خبرگان رهبری آنقدر شدید است که می طلبد وزیر ارشاد استیضاح شود اما با توجه به راهکاری که رهبر معظم انقلاب نشان دادند قطعا صدور این بیانیه یا سخنرانی مشکل را حل نمی‌کند بلکه تغییر در جهت گیری لازم است. اگر این تغییر رویه در وزارت ارشاد دیده شود مایه مباهات و دلگرمی همه ماست والا وزیر ارشاد باید منتظر احضار خود به مجلس و جلسه استیضاح باشد.”

در فروردین ماه نیز محمدرضا باهنر، از اعضای هیات رییسه مجلس، زمان را برای استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی زود توصیف کرد و گفت:” اینکه آقای جنتی اشتباه داشته است یا نه؛ امر مسلمی است. ما در برخی از جهات از ایشان انتقاد داریم اما اینکه ایشان اکنون به مرز استیضاح رسیده است را قبول نداریم. نمی‌شود در همان ابتدای دولت خواستار استیضاح وزیر شد. نقطه استیضاح کجاست؟ دلیل اختلاف نظر من با جبهه پایداری است.”

موضوع دیگری که احتمال استیضاح علی جنتی را در ماه های اخیر قوت بخشیده نقل قولی از رهبر جمهوری اسلامی در 29 تیرماه است که در وبسایت رسمی آیت الله خامنه ای درباره نارضایتی وی از علی جنتی منتشر شد.

وبسایت رهبر جمهوری اسلامی در گزارشی از دیدار او با “شعرا” نوشت:“صحبت‌های آقا که تمام می‌شود، شعرا صلوات می‌فرستند و باتجربه‌ها بلند می‌شوند برای خداحافظی آخر جلو می‌روند. ازدحام زیاد می‌شود. فیض و برقعی کتاب‌هایشان را می‌دهند به ایشان. آقا از کنار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که با تأخیر هم آمده بود می‌گذرند و می‌گویند: با آقای وزیر حرف زیاد داریم، در عرصه فرهنگ اشکال جدی داریم.”

همزمان با مطرح شدن احتمال استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت حسن روحانی پس از استیضاح و عزل رضا فرجی دانا وزیر علوم، اخیرا رسانه های متعلق به سپاه پاسداران نیز بر شدت انتقادات خود از علی جنتی افزوده اند که به نظر می رسد به منظور زمینه سازی برای استیضاح وی در مجلس صورت می گیرد.

در همین ارتباط ارگان سیاسی سپاه پاسداران که تحت نظر نماینده آیت الله خامنه ای تهیه و منتشر می شود در شماره اخیر خود با اشاره به انتشار چند کتاب، و نمایش چند فیلم از علی جنتی انتقاد و از “تکرار سیاست های فرهنگی وزارت ارشاد اصلاحات” توسط او ابراز نگرانی کرده است.

هفته نامه صبح صادق در این مقاله به علی جنتی هشدار داده و نوشته است:” تجربه تلخ سیاست‌های تساهل و تسامح مهاجرانی بایستی درس عبرت، برای مسئولان امروز این وزارتخانه باشد تا مبادا خدای نکرده، سرنوشتی چون سرنوشت مهاجرانی پیدا کنند! متأسفانه برخی سیاست‌های امروز وزیر محترم ارشاد با دوران اصلاحات هیچ تفاوتی نداشته و آشکارا ادامه همان روند است.”